Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt internet efter att datorn vilat

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 17:59


Jag har stött på ett problem sen jag uppdaterade från Lion till 10.8.2.

När datorn har varit i viloläge och man väcker den, så kommer den ganska ofta inte åt internet. Den är ansluten till den trådlösa routern, men får inte kontakt med internet. Min Apple TV och våra iPhones har inte detta problem.
Det löser sig om man startar om datorn, men det är jag inte så sugen på. Framför allt har jag en fru som inte tolererar den här typen av problem.
Jag har lyckats att få datorn att komma åt internet igen genom att öppna Nätverksinställningarna->Avancerat->TCP/IP->Förnya DHCP-tilldelning. Sen fick jag stänga av Wi-Fi och starta det igen och sen 'Förnya DHCP-tilldelning' en gång till.

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Datorn är en iMac 21.5" 2,5 GHz mid 2011 och routern är Bredbandsbolagets Force X5258-P2 (ser ut att vara tillverkad på 80-talet ).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-24 18:30

Jag hade ett liknande problem med min ATV mot min TC. Efter vila var det svårt som attan att få nån vettig fart, om man ens kom ut på nätet. http://www.99mac.se/ovriga-apple-enheter/299116-atv3-langsam-att-hitta-t-ex-utbud-fran-netflix.html
Kolla om du kan stänga av iPv6 och låsa kanalerna.

Bara en tanke

mvh
E

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 19:11

Är inte så bra på det här, så jag vågar inte gräva allt för mycket på måfå...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-24 19:59

Testa nästa gång att bara klicka på AirPortsymbolen i menyraden och välj Stäng av Airport. Och slå sedan på det igen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 21:28
Ursprungligen av kenjon:

Testa nästa gång att bara klicka på AirPortsymbolen i menyraden och välj Stäng av Airport. Och slå sedan på det igen.

Det var det första jag prövade, men det hjälper inte.

Hade samma problem på min MacBook Pro.
Jag löste det genom att ta bort mitt närverk under primära nätverk, Nätverksinställningarna->Avancerat->AirPort
Och sen ansluta om till min router, slå in lösenordet igen och vips så fungerar det.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-25 09:05

Tack!
Ska pröva det när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 09:29

Kolla även i Nyckelringen, radera dina inloggningar till nätverket där.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-27 17:41

Jag lyckas inte plocka bort mitt nätverk helt. Går jag in och plockar bort det (-) i primära så bara den loggar in automatiskt nästa gång jag väljer det nätverket, jag vill ju installera det på nytt. Just nu kommer jag inte alls ut på nätet med min iMac, våra iPhones, Apple TV och lånad iPad funkar.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-27 17:41
Ursprungligen av kenjon:

Kolla även i Nyckelringen, radera dina inloggningar till nätverket där.

Hur hittar jag inställningarna till den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-27 19:38

Program/Verktygsprogram/Nyckelhanterare

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-28 09:38

Just nu kommer jag inte åt internet överhuvudtaget. Den hittar fortfarande routern, men kommer inte ut på internet.
I Nätverksinställningarna berättar den att den är ansluten till routern, men kan inte ansluta till internet, p.g.a. att IP-adressen är fel. Klickar jag på förnya DHCP-tilldelning kommer samma IPv4-adress upp hela tiden.

Att köra Diagnostik hjälpte inte alls.

Börjar bli hyfsat irriterad!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-28 10:05

802.1X: Förval
Autentiseringsservern svarar inte.

Detta alternativ kommer upp när den inte hittar IP-adress.

Verkar ju vara något knas....

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-28 10:06

Jag kommer ut på internet om jag använder internetdelning på min iPhone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-28 23:02

Vilken IPadress får du? Nätmask och Gateway?
Kan du pinga något på Internet? Kan du surfa till en IPadress på Internet?
Oftast brukar det vara DNSfel, testa med DNS 8.8.8.8.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-30 09:46

Fan!
Har haft min iMac i snart 1½ år och det har flutit i stort sett smärtfritt. Och det var just för att slippa sån här skit som jag skaffade Mac. Jag vill inte hålla på att gräva i en massa inställningar, speciellt inte för att komma ut på nätet vi ett trådlöst nätverk, det ska bara funka.
Ångrar nu att jag uppdaterade till Mountain Lion, Lion funkade utan några som helst problem.

Får väl som sista utväg ta och ringa Bredbandsbolaget och be om hjälp. I värsta fall få jag be dem skicka en ny router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-30 22:28

Inga svar på mina frågor? Annars kör en Combouppdatering och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-31 11:27

Kruxet är när jag kommer åt att skriva här, så antingen funkar det en kort stund eller så är jag på jobb. Därför har jag lite svårt att svara på dina frågor.
Ibland funkar det att komma ut på nätet en stund, ibland inte alls. Senaste fenomenet var att fastän att det stod i Nätverksinställningarna att jag hade kontakt med internet så gick det inte att komma ut.
I morse testade jag att radera alla lösen och ta bort nätverket ur listorna, vilket har funkat ganska bra tidigare, men efter omstarten gick det ändå inte att komma ut på nätet.

Hur gör man en Combouppdatering?

Känns som att jag måste ringa Bredbandsbolaget för att få ordning på det hela....

Jag hatar när saker inte funkar som de ska, speciellt när det funkat smärtfritt med Lion i nästa 1½ år.
Grrr!!!:mad:

Ursprungligen av AndyK:

Hur gör man en Combouppdatering?

Man laddar ner den, och installerar den.

OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-25 09:58

Har du installerat combouppdateringen?
OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-31 12:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man laddar ner den, och installerar den.

OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

Som jag skrev i mitt första inlägg har jag 10.8.2. Uppdaterade från Lion direkt till 10.8.2. Antar att det är den uppdateringen ni menar, eller är Combo något tillägg?

Den "vanliga" 10.8.2-uppdateringen är bara en uppdatering från 10.8.1 till 10.8.2.

Men Combo-versionen innehåller allt från 10.8.0 till 10.8.2.

Ibland kan det hjälpa att installera en combo-uppdatering, trots att man redan har den versionen. Om du har tur så kan den ersätta någon korrupt fil som den vanliga 10.8.2-uppdateringen inte uppdaterade.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-31 13:26

OK.
Får testa detta när jag kommer hem. Bra att hoppas att uppkopplingen håller sig stabil så länge att jag hinner få ner hela filen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-31 14:50

Svar på mina frågor från inlägg #15? Speciellt om att kunna surfa till ett IPnummer....

Edit: Testa t ex http://192.71.238.76

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-31 21:06
Ursprungligen av kenjon:

Svar på mina frågor från inlägg #15? Speciellt om att kunna surfa till ett IPnummer....

Edit: Testa t ex Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats

Ska testa det nästa gång jag inte får kontakt med nätet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-31 18:26

Jävla märkligt detta...

I morse när jag körde till jobb hade jag inte lyckats komma ut på nätet. Nu när jag kom hem satte jag mig vid datorn för att se om jag skulle kunna få rätt på uppkopplingen så funkade det så klart utan anmärkning.

Håller på att ladda ner Combiuppdateringen för säkerhets skull. För jag är ganska övertygad att internetuppkopplingen snart kommer att försvinna igen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-31 18:47

Combiuppdateringen (12C60) installerad och än så länge funkar det.

Håller tummarna för att det håller i sig nu.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-31 21:05

Nu hände en intressant sak som hänt en gång tidigare.

Internetuppkopplingen funkar som den ska i ca 30-45 sekunder efter att jag väckt datorn. Sen tappar den kontakten med internet, men i Nätverksinställningar står det att den fortfarande har kontakt med nätet. Kör jag då Nätverksdiagnostik via Safari så får den kontakt med nätet igen.

Blir inte klok på detta...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-04 17:47
Ursprungligen av kenjon:

Svar på mina frågor från inlägg #15? Speciellt om att kunna surfa till ett IPnummer....

Edit: Testa t ex Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats

När nätverket inte kommer åt nätet och den egentilldelade IP-adressen är 168.254.31.113 (vet inte om den varierar från gång till gång) så går det inte att surfa till IP-nummer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-05 18:42
Ursprungligen av AndyK:

När nätverket inte kommer åt nätet och den egentilldelade IP-adressen är 168.254.31.113 (vet inte om den varierar från gång till gång) så går det inte att surfa till IP-nummer.

Nej, får du 169.254... går det inte. Men blir det alltid så? Din DHCP är OK? Testat att slå av ev kryptering för att se om det blir någon skillnad?

Bevaka tråden