Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill beställa iPad mini

Tråden skapades och har fått 335 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-11-01 10:37

Japp jag ändrade mitt inlägg med, riktigt fult gjord annons. "The new Ipad" är ju 4:an nu, inte 3:an.

Alltså, läs först

Ipad Mini sågas i test | Prisjakt Pryl

Och läs sedan länken till David Ps recension och förklara hur de får ihop det...

Det var den mest underliga sågning som jag har sett

Ja, om det där är en sågning skulle jag vilja se vad de betraktar som en hyllning...

  • Medlem
  • 2012-11-01 20:20

Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att en iPad "4" nog vore ett bättre val för mig personligen. En fullstor iPad kan i många avseenden ses som en ersättare för en bärbar dator. iPad mini är däremot mer av ett komplement. Eller vad tror ni andra – kan ni se minin ersätta er bärbara dator vid resor eller dylikt, eller är den mindre, lågupplösta skärmen en dealbreaker?

Ursprungligen av san:

Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att en iPad "4" nog vore ett bättre val för mig personligen. En fullstor iPad kan i många avseenden ses som en ersättare för en bärbar dator. iPad mini är däremot mer av ett komplement. Eller vad tror ni andra – kan ni se minin ersätta er bärbara dator vid resor eller dylikt, eller är den mindre, lågupplösta skärmen en dealbreaker?

Min iPad 3 har i princip helt ersatt min MBA. Skulle en mini kunna göra detsamma? Känns lite tveksamt, men utan att ha provat en mini är det nog väldigt svårt att svara säkert på.

  • Medlem
  • 2012-11-01 20:34
Ursprungligen av Capeman:

Min iPad 3 har i princip helt ersatt min MBA. Skulle en mini kunna göra detsamma? Känns lite tveksamt, men utan att ha provat en mini är det nog väldigt svårt att svara säkert på.

Den något klena hårdvaran kan man nog ändå leva med, iOS och majoriteten av apparna i App Store lär nog ändå flyta på som smör. Det är den där jäkla retinaskärmen som lockar.

Dessutom, en 11"-Air och en iPad mini låter mer vettigt i mina öron än 13"-Air + iPad "4". Storleks- och viktmässigt tjänar man inte mycket alls på att lämna sin 11"-Air hemma till förmån för iPad "4". Jag skulle tro att en märkbar skillnad i storlek och vikt är mer motiverande.

Ursprungligen av san:

Den något klena hårdvaran kan man nog ändå leva med, iOS och majoriteten av apparna i App Store lär nog ändå flyta på som smör. Det är den där jäkla retinaskärmen som lockar.

Dessutom, en 11"-Air och en iPad mini låter mer vettigt i mina öron än 13"-Air + iPad "4". Storleks- och viktmässigt tjänar man inte mycket alls på att lämna sin 11"-Air hemma till förmån för iPad "4". Jag skulle tro att en märkbar skillnad i storlek och vikt är mer motiverande.

Själv har jag en 11" MBA. Den är fin att ha de gånger jag behöver skriva uppsats/rapport och då är det också smidigt att kunna ta med den till skolan eller biblioteket. Annars kunde jag lika gärna ha en Mac mini, tar aldrig med Airen i något annat sammanhang. Hade man kunnat dela ut material från en NAS till en ATV, med bibehållen iTunes server-funktionalitet och bra torrentstöd hade jag inte behövt en dator alls när skolan tar slut.

Ända anledningen jag skulle kunna tänka mig mini är med 3G. Då är den smidig att ta med sig. Med enbart wifi - ingenting för mig. Då nöjer jag mig med min iPad 3:e generationen. Så jag känner mig inte "stressad" eftersom iPad mini med 3G ännu är ganska långt borta för leverans. Betänketiden har man med automatik - så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-02 00:42

Jag kan omöjligt förstå varför den som klarar sig med en "vanlig" iPad som ersättare för en bärbar dator, inte skulle klara sig lika bra med en iPad mini?

Ursprungligen av Nirre:

Jag kan omöjligt förstå varför den som klarar sig med en "vanlig" iPad som ersättare för en bärbar dator, inte skulle klara sig lika bra med en iPad mini?

För att skärmen är mindre och tangentbordet svårare att skriva på.

Ursprungligen av grenhall:

För att skärmen är mindre och tangentbordet svårare att skriva på.

Jag håller inte med, tycker det är lättare att skriva på iPad mini.

  • Medlem
  • 2012-11-02 06:11

Idag är det surt att erkänna att jag kunde haft en iPad Mini i mina händer. Men vill man ha en med 3G får man snällt vänta.
Grattis till er som besöker Apple Store i Täby och hämtar ut era nya plattor. Återkom gärna med ett första intryck.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-11-02 08:29

Siba i Växjö hade 10svarta och 1 vit 16gb, de andra vet jag inte. Var väl 4 som köade.

Förbokade en iPad mini svart 16gb här i Luleå. Hämtade precis den och första intrycket är wow, den är liten! Men enligt mig perfekt storlek, underbar att hålla i. Väger inte mycket, jag tycker skärmen ser bra ut men då är jag ingen perfektionist som letar pixlar. Jag är riktigt nöjd! Tror utan tvekan att denna minin kommer sälja bättre än vanliga iPad.

Jag gick till Grafit här i Övik vid 9:30 för att kolla in kön, när jag kommer dit är det tomt. Väntar och väntar och så öppnar dom 10. Fortfarande ensam, men några hade visst förbokat med jag fick tag på en svart iPad mini WiFi 16GB, det var mer kö till Systemet som ligger precis bredvid.

Första intrycket är oj vad liten, oj vad lätt och vilken trevlig skärm (jämför med min iPad 2).

  • Medlem
  • 2012-11-02 11:46

Köpte en vit 16 gb på Elgiganten på Kungsgatan (i Stockholm), var där strax före elva och det var väldigt lugnt. De hade ganska gott om svarta 16 gigare men jag fick nog den näst sista vita (16).

Första intrycket är mycket positivt. Har en 1G iPad sedan tidigare och har använt den mest till att läsa eböcker på. Tycker dock att den är för tung och som ersättare till datorn fungerar den inte för mig. Har hellre med min 1,1kg dator som går att göra "allt" på än 700g iPad som går att göra en hel del på.

Minin än dock så pass mycket mindre och lättare så den kan få ligga i väskan jämt. Ska utvärdera och se hur internetdelning fungerar och är det stabilt så behåller jag den nog. Annars blir det förmodligen att uppgradera till en med 3G när den kommer i slutet av månaden.

Jag testade en mini i förmiddags och den var precis så trevlig som jag hade föreställt mig. Däremot blev jag nästan chockad när jag lyfte upp en vanlig iPad efteråt, den var sjukt tung efter att hållit i minin!

Retina äger, ingen tvekan om det, men det är ingen dealbreaker för att minin ska vara en uppskattad produkt ändå. I kompromiss mellan pris, batteritid, tjocklek och vikt förstår jag att det inte gick att få in Retina i år. Men jag skulle aldrig säga att Retina inte spelar någon roll, precis som med iPhone 3GS -> iPhone 4 kommer det att bli ett lyft även för minin när den väl får Retina. Men som sagt, det är en produkt värd sina slantar redan idag. Hade jag haft ekonomi för det skulle jag köpt en direkt.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag testade en mini i förmiddags och den var precis så trevlig som jag hade föreställt mig. Däremot blev jag nästan chockad när jag lyfte upp en vanlig iPad efteråt, den var sjukt tung efter att hållit i minin!

Förstår inte hur jag ens orkade lyfta min iphone4 nu när jag har femman!

Ursprungligen av PeeMaN:

Förstår inte hur jag ens orkade lyfta min iphone4 nu när jag har femman!

Jo, det känner jag också igen

Klämde också på en idag. Lätt, lätt, lätt. Tyckte att skärmen var helt ok - håller med Adrian om köplusten men jag vill ha en gsm modell för risken är stor att den åker med hela tiden på utflykter

Det här är ju fan förjävligt, här beställde man en ipad 2 minuter efter att onlinebutiken öppnat och måste vänta tills i mitten av november, och lagersaldot på Apple store verkar vara snustorrt, och det är ju inte bättre i andra butiker. Den skulle ju fan släppas den 2:a november, om man då lägger en förbeställning så ska man fan få den den 2:a november också...

Det blir ju inte bättre av att Apple inte skickar min iPhone 5 som jag beställde för 4 veckor sen heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-02 13:53

Kommer infinna mig i Tyskland nästa vecka, och om jag springer på en iPad Mini finns det nog en stor chans för köp, men vill gärna få bekräftat att det inte kommer att uppstå några problem med ologiska begränsningar eller så?

Nej, iPaden är olåst så det är inga problem, många näthandlare säljer gråimporterade appleprylar från tyskland och frankrike.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-02 14:17

Toppen!

Det märks att iPad mini har högre ppi än min iPad 2 (mini är ju i mångt och mycket en krympt iPad 2), visst hade det väl varit trevligt med en retinaskärm, men så viktigt känner jag inte det är.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-11-02 15:19

Samma här, väljer hellre lägre vikt och bra batteri än lite bättre skärm alla dagar i veckan.

Sprang till Mstore i Västerås på lunchen, då hade de svarta 32 och 64 kvar, men kunderna verkade inte ha stormat stället. Hade egentligen tänkt mig en 16, men jag får nog användning för mer plats också... Så här långt bara positivt, mycket trevlig liten pryl som verkar prestera ungefär som jag hoppats, utan att ha hårdtestat den ännu.

Såja, lyckades jaga fatt i en svart 16GB, precis den jag var ute efter, första intrycken är att den känns rakt igenom solid, bra känsla i glaset och hastigheten är det inget fel på, som tidigare sagt så ser man pixlarna i displayen men det är inget som stör mig direkt, men det kan vara för att jag aldrig haft en retina-ipad.

  • Medlem
  • 2012-11-02 23:47

Det fick en bli en iPad med retinaskärm istället. Klämde lite på mini, och visst är det en otroligt vacker och trevlig liten sak, men nja. Upplösning > formfaktor.

Tycker det är lite konstigt att flera sågar minin p.g.a. "dålig skärm" - "för liten" osv. Det är ju två helt olika produkter. Den ena är mobil som en "bärbar dator" - den andra är mera "stationär som en iMac". Jag har inga problem med att stoppa en i fickan av dom..... Men för den andra fordras det "jäkligt" stora fickor. Vad jag menar är - att det är och skall vara två olika produkter. Man klarar sig med den ena - men vill gärna ha båda. För 1 år sedan hade ingen heller "klagat på skärmen". Ribban höjs - men båda fyller en funktion - enligt mig.

Bevaka tråden