Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny webbsajt köper din begagnade Mac

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-11-09 20:59
Ursprungligen av oskard:

48 kr för min iMac 2006.

477 kr för min mini mid 2007. Tror jag behåller den då.

  • Medlem
  • 2012-11-10 02:09
Ursprungligen av oskard:

48 kr för min iMac 2006.

Ja bjur 50 riksdaler:)

Tror jag ångrar mig
känns fel att skicka min MBP till AB Parfymeri & Kosmetik Saltsjöbaden som tel nr går till

  • Medlem
  • 2012-11-09 21:00
Ursprungligen av disktant:

Tror jag ångrar mig
känns fel att skicka min MBP till AB Parfymeri & Kosmetik Saltsjöbaden som tel nr går till

Ja, det ser ju rätt konstigt ut.

Ursprungligen av alix:

Ja, det ser ju rätt konstigt ut.

Egentligen inte så konstigt, han har väll fler företag som delar samma nummer till kontoret

men frågan jag ställer mig nu är varför skall jag sälja min gamla dator till detta företag
jag lär ju garanterat få bättre betalt på ex. Blocket

Dessutom har väll Piotr tjänar tillräckligt, med tanke på sjötomten på Älgö

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-09 22:03
Ursprungligen av disktant:

men frågan jag ställer mig nu är varför skall jag sälja min gamla dator till detta företag
jag lär ju garanterat få bättre betalt på ex. Blocket

Enkelhet är ett argument. Slippa tokstollarna som ringer på blocketannonser är ett annat. Det är en fråga vad din tid (för att annonsera, hålla dig hemma och visa upp datorn, tjafsa osv) är värd

Ursprungligen av disktant:

Tror jag ångrar mig
känns fel att skicka min MBP till AB Parfymeri & Kosmetik Saltsjöbaden som tel nr går till

08-717 92 00 Går det till en oss eller? Vad ringde du för nummer och vad hittade du det numret?

/P

  • Medlem
  • 2012-11-09 21:56
Ursprungligen av Mtorget AB:

08-717 92 00 Går det till en oss eller? Vad ringde du för nummer och vad hittade du det numret?

/P

Det är numret under Kontakta oss, se dump.

Ursprungligen av alix:

Det är numret under Kontakta oss, se dump.

Jag ser ingen dump (jag har heller inget parfymeri).

På kontakta oss Kontakta oss | mTorget står det:

Telefon: 08-717 9 200 (9-18 på vardagar. Lördag och söndag hänvisar vi till e-post.)

Det går till mTorgets växel provat ringa ett par gånger och kommer till vår telefonsvarare.

Vilket nummer eller vart hittar du information om parfymeri?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-09 22:47

Att ett telefonnummer är kopplat till fler bolag än ett är i sig inte mycket att hänga upp sig på. Det finns ju folk som har många bollar i luften.

Bolagets person har eller har haft, enligt allabolag.se, minst elva bollar i luften.

Märk väl att jag varesig dissar eller hissar. Jag bara redovisar det jag funnit.

En fråga: Min Macbook Pro är 2,5 år gammal och jar erbjuds 4500 kr för den. Jag köpte till i en SSD-disk för + 3000 kr samt maxade minnet till 8 GB. Datorn levererades på det sättet.

Får er sajt info om detta enbart via serienumret? Jag tyckte 4500 kr lät lite lågt även om jag vet att priserna sjunker snabbt på datorer.

Såg även några språkfel under hjälptexterna.

Ursprungligen av Anders T:

En fråga: Min Macbook Pro är 2,5 år gammal och jar erbjuds 4500 kr för den. Jag köpte till i en SSD-disk för + 3000 kr samt maxade minnet till 8 GB. Datorn levererades på det sättet.

Får er sajt info om detta enbart via serienumret? Jag tyckte 4500 kr lät lite lågt även om jag vet att priserna sjunker snabbt på datorer.

Såg även några språkfel under hjälptexterna.

Tack för stavningen, båda fixade!

Vi tar inte hänsyn till annat än så som datorn var när du köpte den. Anledningen är att vi helt enkelt inte kan ha koll på alla tredjepartsprodukter som finns. Priset och kvalitén varierar enormt mycket på dessa produkter. Mitt förslag är att du stoppar tillbaka din orginal disk säljer den och återvänder SSD i nästa du köper.

När vi sedan säljer produkterna så är det mycket enklare för oss att "rotera" original produkter än produkter med super fina SSD diskar. Jag försöker tänka bilhandlare, 18" lådan i baksätet får man inte betalt för även om den låter som fan (-:

Hoppas det förklarar hur vi resonerar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-09 22:55

Jag ser dina bifogade bilder.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-11-09 23:06

Om man söker på det numret på Eniro så får man upp att det går till ett parfymeri.

  • Medlem
  • 2012-11-09 23:10
Ursprungligen av Mtorget AB:

Jag ser ingen dump (jag har heller inget parfymeri).

På kontakta oss Kontakta oss | mTorget står det:

Telefon: 08-717 9 200 (9-18 på vardagar. Lördag och söndag hänvisar vi till e-post.)

Det går till mTorgets växel provat ringa ett par gånger och kommer till vår telefonsvarare.

Vilket nummer eller vart hittar du information om parfymeri?

Tack på förhand.

Ursprungligen av Mija:

Om man söker på det numret på Eniro så får man upp att det går till ett parfymeri.

Precis som Mija skriver. Klicka här på Eniro så får du se.

Tack!

Får ta och ringa Telia på måndag. Tyvärr inget jag direkt kan rå för att de återvänder nummer så snabbt. Eller så är det Eniro som är som deras börskurs..

Prova gärna ringa så ser ni att ni kommer till oss (-:

Ni borde prova dra igång företag, det är rätt mycket man kan råka ut för (-:
/P

  • Medlem
  • 2012-11-09 23:32
Ursprungligen av Mtorget AB:

Tack!

Får ta och ringa Telia på måndag. Tyvärr inget jag direkt kan rå för att de återvänder nummer så snabbt. Eller så är det Eniro som är som deras börskurs..

Prova gärna ringa så ser ni att ni kommer till oss (-:

Ni borde prova dra igång företag, det är rätt mycket man kan råka ut för (-:
/P

Du kan kanske ändra uppgifterna direkt på Eniro, se denna länk.

Ursprungligen av alix:

Du kan kanske ändra uppgifterna direkt på Eniro, se denna länk.

Tackar, done!

Vart framgår det att en vara är begagnad ?

Det finns ju risk att folk blir luarde
iPad 2 (Wi-Fi Only) Vit 16GB | mTorget

Edit:
För övrigt så är denna vara slut i lager, men ligger till försäljning
känns nu ännu mindre seriöst, vem hittade detta scoop till artikel på förstasidan
kan man gissa på att denna artikel är ren reklam

Ursprungligen av disktant:

Vart framgår det att en vara är begagnad ?

Det finns ju risk att folk blir luarde
iPad 2 (Wi-Fi Only) Vit 16GB | mTorget

Edit:
För övrigt så är denna vara slut i lager, men ligger till försäljning
känns nu ännu mindre seriöst, vem hittade detta scoop till artikel på förstasidan
kan man gissa på att denna artikel är ren reklam

Upptaderat så det framgår den är beg!
Vi har något problem med cachen, kollar på det asap.

/P

Ursprungligen av Mtorget AB:

Upptaderat så det framgår den är beg!
Vi har något problem med cachen, kollar på det asap.

/P

Kalas, det vore inte heller fel med riktiga bilder på prylen som säljs

Ursprungligen av disktant:

Vart framgår det att en vara är begagnad ?

Det finns ju risk att folk blir luarde
iPad 2 (Wi-Fi Only) Vit 16GB | mTorget

Edit:
För övrigt så är denna vara slut i lager, men ligger till försäljning
känns nu ännu mindre seriöst, vem hittade detta scoop till artikel på förstasidan
kan man gissa på att denna artikel är ren reklam

Gissa kan man men svaret är nej, detta är inte "ren reklam" utan en artikel där vi beskriver tjänstens fördelar och nackdelar. Vi fick en förhandstitt före alla andra medier men detta betyder inte att vi på något sätt ställer oss bakom tjänsten eller rekommenderar någon att använda den utan alla ska som alltid bilda sig en egen uppfattning.

Undrar om det blir några volymer av sånt här? Prylretur.se som det skrevs om här för 1,5 år sedan har man ju inte hört så mycket från sen dess. Men hemsidan finns å andra sidan kvar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Undrar om det blir några volymer av sånt här? Prylretur.se som det skrevs om här för 1,5 år sedan har man ju inte hört så mycket från sen dess. Men hemsidan finns å andra sidan kvar.

Vi har flera olika vägar in för produkter, samarbetar med butiker, leasingavtal etc. Jag tror det borde gå men det får tiden utvisa!

I Usa finns det en site Sell Electronics, Trade In and Recycle Electronics | Gazelle Den betalar sämre än vi gör och verkar har bra snurr på sin verksamhet.

/P

Ursprungligen av Mtorget AB:

[...] I Usa finns det en site Sell Electronics, Trade In and Recycle Electronics | Gazelle Den betalar sämre än vi gör och verkar har bra snurr på sin verksamhet. [...]

Ursprungligen av tooobe:

Spännande idé! Är rätt stort i USA vad jag förstår. [...]

Men om man surfar lite på interwebben efter Gazelle har de ju inte en speciellt smickrande framtoning... Men visst, tanken är ju god att "mot avgift" kunna slippa block- och traderaidioterna...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-12 11:21
Ursprungligen av johan_tanying:

Men visst, tanken är ju god att "mot avgift" kunna slippa block- och traderaidioterna...

Alltså dessa "idioter" är de verkligen så jobbiga att det är värt att sälja sin dator till ett underpris? Själv tycker jag att de jag sålt saker till på Blocket betett sig exemplariskt, visst har jag fått några skambud men de ignorerar jag bara.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-11-10 18:39

Nja vet inte, erbjuden 4200:- för min iMac 27, det extra besväret som jag får att sälja den själv gav mig 12000:- för 1,5 månad sen.

Det jag funderar på är det här med veckor, man uppmanas att inte vänta då varje vecka är värdefull. När jag skulle köpa min så var det svåra leveransproblem under november/december, jag tröttnade och avbokade för att sen köpa den februari/mars. Även då var där en väntetid. Skulle det då betyda att min som tillverkas under februari värderas lika som den som tillverkades i november då de får samma beteckning (late 2009). Om man går in och köper en ny tv så kan den vara ett år gammal och ändå räknas den som ny, även när nästa årsmodell kommer så är den sk ny fast fjorårets modell.

Det känns lite konstigt med med att blanda in veckor i värderingen. En helt ouppackad av min modell skulle givit mig 5700:-, det hade jag gladeligen givit direkt om apple kunde erbjuda det.

Ursprungligen av mac71:

Nja vet inte, erbjuden 4200:- för min iMac 27, det extra besväret som jag får att sälja den själv gav mig 12000:- för 1,5 månad sen.

Det jag funderar på är det här med veckor, man uppmanas att inte vänta då varje vecka är värdefull. När jag skulle köpa min så var det svåra leveransproblem under november/december, jag tröttnade och avbokade för att sen köpa den februari/mars. Även då var där en väntetid. Skulle det då betyda att min som tillverkas under februari värderas lika som den som tillverkades i november då de får samma beteckning (late 2009). Om man går in och köper en ny tv så kan den vara ett år gammal och ändå räknas den som ny, även när nästa årsmodell kommer så är den sk ny fast fjorårets modell.

Det känns lite konstigt med med att blanda in veckor i värderingen. En helt ouppackad av min modell skulle givit mig 5700:-, det hade jag gladeligen givit direkt om apple kunde erbjuda det.

Vi avkodar serienummer och får i de allra flesta fall får vi fram produktions vecka på din produkt. Det ger oss därmed när din produkt är tillverkat (inte köpt, eller uppackad). Med relativ god insyn under sista tre-fyra åren så kan jag nästan garantera dig att de seriösa aktörerna inte "ligger" på produkter speciellt länge. Har du köpt den på en undangömd butik så kan fallet vara annorlunda.

Så i ditt expempel ovan så är din mer värd än de som tillverkades i november. Sedan skall vi heller inte överdriva betydelsen av veckor.

Angående att vi ger 4200 för din imac 27" som du sålt för 12000 så låter det lite galet, du får gärna maila mig ditt serienummer så kanske jag kan se vad som gått fel.

*Edit: Plockade bort butikshänvisning.

Senast redigerat 2012-11-10 23:41
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-11 01:09

Känns lite som om det mest är företag som kommer sälja partier och inbyten genom mTorget. För de flesta privatanvändare och småföretagare så kommer det vara betydligt mer lönsamt att sälja genom Tradera och Blocket etc. Sen kan man ju fråga sig hur mTorget kan lansera sin site utan att ha i princip något att sälja alls, det verkar ju minst sagt amatörmässigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-11 01:27
Bevaka tråden