Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som vill beställa nya iMac

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-03 11:39

Staten tar ju 25 %, det måste du lägga på priset. Det är ju inget som Apple får. Så 17500 kanske skulle vara mer rimligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 14:07

Min gissning är att de i viss mån valutasäkrar sig. Dollarn står lågt nu, men Apple verkar inte vara ett företag som vill hålla på och justera priser när valutakurserna varierar.

Ursprungligen av oskard:

Min gissning är att de i viss mån valutasäkrar sig. Dollarn står lågt nu, men Apple verkar inte vara ett företag som vill hålla på och justera priser när valutakurserna varierar.

Flesta stora bolag använder hedge-kurser som inte är relaterad till dagskurser.
Utan man justerar växelkurserna på kvartal/halvår/helårs-basis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-14 23:23

iMacs delayed until 2013? | 9to5Mac

Stämmer detta är det fasen för dåligt, fullkomligt bedrövligt.

Ursprungligen av zinned:

iMacs delayed until 2013? | 9to5Mac

Stämmer detta är det fasen för dåligt, fullkomligt bedrövligt.

Suck! Vad håller dom på med egentligen? Jag som hade hoppats på en riktigt fin och mysig jul med min nya iMac. Den kommer alltså bli tillgänglig nästan 600 dagar sedan förra iMac'en presenterades.

Apples fokusering på design förre funktion skapar sådana problem. Vad spelar det för roll om datorn är X mm/cm tjockare eller inte. Förra modellen var ju knappast ful, eller? Samma sak gäller MBPr!

Tror du har missuppfattat apple lite...

Jag ligger i startgroparna för att beställa en 27" med maxad processor och grafik, men vet inte om jag ska ha 1 eller 3 TB Fusion Drive. Enligt Apple går det inte att installera Boot Camp på 3 TB i dagsläget (går bra på 1 TB), och det är något jag vill ha möjlighet att göra. Hoppas iofs att de fixat det så småningom. Så det lutar mer åt 3 TB.
Apple säger 2-4 veckors byggtid, hoppas det inte tar längre än så.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag ligger i startgroparna för att beställa en 27" med maxad processor och grafik, men vet inte om jag ska ha 1 eller 3 TB Fusion Drive. Enligt Apple går det inte att installera Boot Camp på 3 TB i dagsläget (går bra på 1 TB), och det är något jag vill ha möjlighet att göra. Hoppas iofs att de fixat det så småningom. Så det lutar mer åt 3 TB.
Apple säger 2-4 veckors byggtid, hoppas det inte tar längre än så.

Jag är inne på samma spår. Men jag kommer att välja en 1 TB och köpa ett högpresterande NAS istället och lägga de filer som inte används så ofta.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag är inne på samma spår. Men jag kommer att välja en 1 TB och köpa ett högpresterande NAS istället och lägga de filer som inte används så ofta.

Jo, jag har tänkt på det också, men jag tycker på något sätt att det känns fel att ta något annat än det största möjliga när jag väl köper nytt.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jo, jag har tänkt på det också, men jag tycker på något sätt att det känns fel att ta något annat än det största möjliga när jag väl köper nytt.

Jag har funderat på hur mycket utrymme jag egentligen behöver internt i datorn... Till stor del vill jag nog bara ha 3 TB för att det finns, och det känns dumt att inte köpa maxat. Men jag kan ju lika gärna köpa till externa Thunderbolt-diskar om jag behöver mer plats, allt måste ju inte ligga på den inbyggda disken. Och det är tveksamt om jag egentligen kommer att behöva mer än 1 TB, det blir bara att man samlar på sig massa skit som lika gärna kan ligga på NASen. Så nu lutar det mer åt 1 TB Fusion Drive, och sedan köpa till en eller flera LaCie 2big eller liknande Thunderbolt-diskar vid behov. Jag har ju inte fyllt riktigt 1 TB disken på min nuvarande iMac, har över 100 GB ledigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-11-29 15:19

Är det någon som vet vilken tid 27 tummaren kommer att vara tillgänglig för beställning imorgon? Är nog inte midnatt som gäller. Antar att man får vara snabb med att beställa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-29 16:39
Ursprungligen av danny5:

Är det någon som vet vilken tid 27 tummaren kommer att vara tillgänglig för beställning imorgon? Är nog inte midnatt som gäller. Antar att man får vara snabb med att beställa.

Ingen? Det är väl bara 21,5" som kommer att gå att beställa f o m imorgon.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-11-29 18:47
Ursprungligen av zinned:

Ingen? Det är väl bara 21,5" som kommer att gå att beställa f o m imorgon.

Enligt apple kommer man att kunna beställa 27 tummaren redan imorgon med leverans i december.

Apple - Press Info - iMac Available on November 30

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-29 21:30
Ursprungligen av danny5:

Enligt apple kommer man att kunna beställa 27 tummaren redan imorgon med leverans i december.

Apple - Press Info - iMac Available on November 30

Ah, se där ja! Trodde inte 27:an kom in på sajten förrän i december. Frågan är om man ska beställa där imorgon eller om man ska vänta på att läsa lite tester på 21,5" först samt att butiken i Emporia öppnar snart.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-11-29 22:16

Är det någon mer än jag som tycker att det är tråkigt alternativt konstigt att 21,5 tummaren inte går att få med vare sig SSD eller i7?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-29 22:28
Ursprungligen av enkel:

Är det någon mer än jag som tycker att det är tråkigt alternativt konstigt att 21,5 tummaren inte går att få med vare sig SSD eller i7?

Det kan man.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 10:47
Ursprungligen av Gordy:

Det kan man.

Nej, man kan få den med i7 men inte med SSD. De tvingar en till Fusion Drive.

För övrigt tycker jag det är TOTALT värdelöst att man nu till nya iMac 27", till skillnad från Mac Mini, inte heller kan välja att få den levererad med enbart en SSD om man inte vill lägga ner 13.000 kr på en 768 GB SSD.

Seriöst, vad håller Apple på med?! Var tog 256 GB-alternativet vägen?

Enda möjligheten, som jag ser det, är att då beställa en BTO i butik med en vanlig HDD och sedan be dem byta ut den till en SSD som man själv har med sig. Eller ni har något annat tips?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-30 11:01
Ursprungligen av zinned:

Nej, man kan få den med i7 men inte med SSD. De tvingar en till Fusion Drive.

Fusion Drive är delvis SSD enklast annars är ju om man köper en extern Thunderbolt SSD som LaCIe Rugged t.e.x.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 12:34
Ursprungligen av Gordy:

Fusion Drive är delvis SSD enklast annars är ju om man köper en extern Thunderbolt SSD som LaCIe Rugged t.e.x.

Nu var det ju så att enkel sa att man inte kunde få en 21,5" med SSD och du sa att man kunde det. Det kan man fortfarande inte utan det är endast Fusion Drive man kan få

Ursprungligen av Antonic:

om det är så enkelt att det går byta ut ja.
Men inget man ver förens dom börjar släppas.

jag hade gärna valt 256gb med.

Det ska det väl vara? Om man har en trasig disk i sin nya dator så måste de ju kunna byta ut den, ren service. Om jag då vill att ett sådant byte görs direkt vid köp så borde det ju inte vara några problem.

Ursprungligen av zinned:

Nej, man kan få den med i7 men inte med SSD. De tvingar en till Fusion Drive.

För övrigt tycker jag det är TOTALT värdelöst att man nu till nya iMac 27", till skillnad från Mac Mini, inte heller kan välja att få den levererad med enbart en SSD om man inte vill lägga ner 13.000 kr på en 768 GB SSD.

Seriöst, vad håller Apple på med?! Var tog 256 GB-alternativet vägen?

Enda möjligheten, som jag ser det, är att då beställa en BTO i butik med en vanlig HDD och sedan be dem byta ut den till en SSD som man själv har med sig. Eller ni har något annat tips?

om det är så enkelt att det går byta ut ja.
Men inget man ver förens dom börjar släppas.

jag hade gärna valt 256gb med.

Diskuterade problemet med Boot Camp med en kollega idag, och vi kom fram till att om det inte fungerar på 3 TB idag så är det säkert något bakomliggande tekniskt problem som kanske inte är helt lätt att lösa, så det är inte helt säkert att det kommer en lösning inom överskådlig tid. Så jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra.

Hittade lite mer information om vad problemet är med Boot Camp på 3 TB disk.
3TB iMac and Boot Camp - MacRumors Forums

Om jag förstår saken rätt så måste Boot Camp göras om så att den använder GUID som partitionskarta i stället för MBR, och det ska fungera om man kör Win7 eller nyare i 64-bit version. Någon som är kunnigare får gärna rätta mig om jag har fel.
Det borde inte vara omöjligt att det kommer en sådan uppdatering.

Citat:

Till er andra då som har koll - den bästa lösningen lär väl vara att beställa med en HDD och sedan be butikens servicetekniker att byta ut den mot en SSD, eller vad säger ni?

Japp, om butiken går med på det så är det helt klart den bästa lösningen tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 22:27
Ursprungligen av keptang:

Japp, om butiken går med på det så är det helt klart den bästa lösningen tycker jag.

Finns det någon reell anledning till att de inte skulle gå med på det?

Jag menar, skulle man inte gjort ett sådant byte utan köpt datorn rakt av för att två veckor senare stå med en trasig disk så måste de ju göra samma ingrepp för att byta disken på garantin. I mitt fall så blir det ju ett vanligt serviceärende som jag betalar för istället för ett garantiärende, så att säga.

Jag har slängt ut frågan till både mStore och Kullander via twitter i ett försök att få lite raka svar men ännu har ingen återkommit. Jag känner inte riktigt att jag vill/vågar beställa datorn nu utan ha fått svar på detta.

Ursprungligen av zinned:

Finns det någon reell anledning till att de inte skulle gå med på det?

Jag menar, skulle man inte gjort ett sådant byte utan köpt datorn rakt av för att två veckor senare stå med en trasig disk så måste de ju göra samma ingrepp för att byta disken på garantin. I mitt fall så blir det ju ett vanligt serviceärende som jag betalar för istället för ett garantiärende, så att säga.

Nej det tycker jag inte allls. Men vem vet..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 22:52

De byter nog vad som helst så länge man betalar...

Förtydligar tidigare uppmaning:

Trådens ämne: Tråden för oss som vill beställa nya iMac.

Var goda och respektfulla medlemmar och fortsätt diskussionen om Fusion drive i en annan och lämplig tråd.

Tack för en "intressant" och "utvecklande" diskussion. Ett inlägg raderat på grund av ohörsamhet.

/ Mod

Senast redigerat 2012-12-01 09:54

13000!? för enda SSD-alternativet?! 256 hade räckt + extern tb-drive

Bevaka tråden