Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RGB och CMYK blandat i InDesign

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag väljer ”New document” och sedan väljer print så kommer alla bilder som placeras in i det skapade Indesign-dokumentet att visas i CMYK, hur får jag bort detta? Jag vill att allt ska visas i vad de är och sedan också PDF-exporteras så, dvs blandat RGB och CMYK. T.ex. har jag något neongrönt sparat i RGB ska det se neongrönt ut inte CMYK-skalans gräsgrönt.

Hur gör jag detta?

1. Ställ in dokumentet på RGB i menyn Redigera: Genomskinlighetsblandning.

2. Exportera t ex med profilen Högkvalitetsutskrift.

Men då blir filer som är i CMYK exporterade som RGB?

Ursprungligen av Chaosstar:

Men då blir filer som är i CMYK exporterade som RGB?

Inte med det test jag gjorde lite snabbt innan jag skrev. Jag la in en CMYK-bild i mixen och testade sen att redigera bilden ut ur Acrobat upp till Photoshop och då är den fortfarande CMYK i Photoshop.

Men det kan finnas fler profiler än den som behåller. Annars så skapar du en sådan själv enkelt efter lite googlande

Jag måste korrigera Anders här: Genomskinlighetsblandning har inte primärt med detta att göra.

Så här förhåller det sig: Ett InDesign-dokument kan innehålla RGB, CMYK, Dekor- och LAB-färger i vilken kombination som helst. Hur de visas på skärm beror på vilka korrekturfärgsinställningar man gjort på menyn Visa>Korrekturinställningar

Om man exporterar till en en PDF-fil och väljer att behålla färgmodellerna så kommer de färglägena också att åka vidare med ut i PDF-filen, men hur de sedan visas beror på inställningarna i PDF-läsaren

Genomskinlighetsblandning har en betydelse enbart då det är t.ex. bilder som pga. av en genomskinlighetseffekt av något slag interagerar med något annat objekt, eftersom InDesign då behöver räkna ut hur. t.ex. en genomskinlig RGB-bild över en CMYK-bakgrund ska bli, vilket kräver att objekten först normaliseras till en gemensam färgmodell för att blandningen ska kunna beräknas.

Med andra ord, objekt kan behålla sina färgmodeller så länge de inte berörs av någon typ av genomskinlighet (tänk på att också Alfa-kanaler i en bild är genomskinlighet)

Jag står korrigerad.

Jag hade för mig att InDesign bytte till en RGB-profil när man ändrar till RGB-läget. Lite skumt. Är rätt säker på att jag ibland slagit över till RGB-läget för att göra skärmklipp med mer stuns i.

1
Bevaka tråden