Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felar i stl vid exportering från Illustrator

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Exporterar en logga med givna måttet 280x90 punkter till jpeg 300 dpi. Skickar den till it som skall lägga in den som huvud i pappersfaktura. Den blir idiotstor. Exporterar jag den som 72 dpi blir den rätt fast givetvis pixlig, och det är ju inte ok. Kan någon förklara vad som händer? Tyvärr kan dom bara läsa in jpg

Det är alltid bra med lite grundinformation. Tips och lösningar kan ju i vissa fall variera något mellan versionerna.

Operativsystem-version?
Illustrator-version?

Förlåt,
Mac OS X 10.7.5
Illustrator CS6

Gjorde en provutskrift från illustrator och förhandsgranskning med perfekt resultat. Då kan man väl förutsätta att problemet uppstår i affärssystemet. Har nu tvingat dom att åtminstone vara villiga att ta en bmp alt wmf fil och prova. Vi får se vad som händer.

det är inte säkert att det är något fel alls. Många programvaror förstår inte att läsa av angiven upplösning, utan utgår helt enkelt från att en jpeg alltid ska ha 72 dpi. Har du då exporterat den i 300 dpi så kommer bilden att skalas upp så att den visas i 72 dpi, alltså får för stor dimension.

Ok då förstår jag, men hur skall jag då få bättre upplösning?

I vilket program används bilden? Finns det ingen möjlighet där att "dra i ett hörn" och reglera storleken på bilden när de lägger in den? Eller kanske någon inställning som säger åt programmet att faktiskt läsa av den angivna upplösning som finns i bilden?

• Medlem
  • 2012-12-13 14:44

Om de bara kan ta emot jpeg och systemet förutsätter att alla jpeg:ar är 72 dpi tror jag att det är rätt kört.
Det bästa är nog att undersöka om de kan hantera något annat format.

Eller göra om deras logga så att den bara består av horisontella och vertikala linjer som fungerar i 72 dpi.

Nä man kan ju i wörds skala upp och ner - brukar själv göra saker i 300 DPI och sedan monter i word, skala ner och då ökar den ju proportionellt i upplösning. Sen konverterar den inte bilden till 72 när jag spara rutan den bibehåller sin upplösning och strlk.
/m

Tack för all hjälp. Tyvärr finns det inga "hörn" att dra i. Den går alltså Inte att skala i systemet.
Blev lack i går och gjorde det matematiskt i stället. 300/72=4,16. Faktiska storleken på loggan/4,16x1,4. Exporterade ut den som jpg 300dpi. Blev skit det med... he he;) Fast i hyfsat rätt storlek.

• Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-14 07:48

Funkar .svg istället för .jpg?

1
Bevaka tråden