Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka kontakter med Outlook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 08:39

Hej,

Har bytt telefon och dator och står nu igen inför problem att synka mina enheter.

Först ut är kontakter. Går jag på Info och bockar för Synkronisera kontakter med Outlook är alternativet Markerade grupper inte tillgängligt. Det gick att synka bara vissa mappar från mina kontakter i Outlook förut men nu är det tvärstopp.

Har någon en idé om vad är problemet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 08:41

Ett tips är att helt och hållet synka med nån onlinetjänst istället, som typ gmail eller dylikt.
Eller om du har exchange från jobbet eller dylikt så är det också bra. Då är man inte beroende av enheten och backup finns.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 09:00

Tack för tipset Trineo men jag finner synkningen på iOS förirrande. Jag förstår knappt hur den fungerar. Efter några år av användning har jag funnit ett sätt som funkar någorlunda för mig. Det inkluderar bland annat att kontakter i vissa mappar i Outlook på jobbets PC synkas med telefonen. Jag vill helst inte ändra något i detta arbetsflöde eftersom det finns risk att det tar flera år innan jag hittar ett fungerande sätt igen.

Tyvärr sätter Apple/MS käppar i detta arbetsflöde. De förändrar något som jag inte är medveten om och alternativen som var tillgängliga förut är utgråade nu. :-/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 14:35

Du skulle behöva en timmes lektion i hur det funkar så skulle du aldrig vilja synka annat än musik och filmer via iTunes sen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 14:49

Det kanske jag skulle få nyttja av. Musik och filmer synkar jag inte alls dock.

Dock består frågan varför alternativet för "Markerade grupper" är utgråat?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-13 23:14

Hur har du Outlook konfigurerat? Mot en Exchangeserver? I så fall är det Exchangekontot du ska ha in i iPhonen, och inte Outlooks mappar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 00:21

Tack för svaret kenjon!

Ja, Outlook är konfigurerat mot en Exchange server men jag har stängt av kontaktsynkning mot Exchange. Jag vill inte få 5000 kontakter i min telefon. Därför synkar jag kontakter manuellt via iTunes. Då kan jag välja vilka kontakter jag vill synka. Eller kunde välja närmare bestämt. Det fungerade alltså förut men nu kan jag inte välja "markerade grupper" av någon anledning. Det är som att iTunes inte kan se Outlooks mappar längre för att listan är tomt som ni ser på skärmdumpen.

Jag råkade byta flera grejer samtidigt (telefon, dator, OS, iTunes version) därför är det svårt att veta vad som blivit ändrat. Jag tror inte att det beror på telefonbytet (den kör ju samma iOS som min gamla). Datorbytet spelar inte heller någon roll tror jag eftersom Office paketet har samma version. OS - samma sak. Kvar är iTunes version, eller?

Hur som helst, problemet är mycket irriterande och typiskt ..., nja ska inte avsluta meningen för att inte väcka vrede hos somliga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 12:03
Ursprungligen av timofej:

Det kanske jag skulle få nyttja av. Musik och filmer synkar jag inte alls dock.

Dock består frågan varför alternativet för "Markerade grupper" är utgråat?
[ATTACH="CONFIG"]37015[/ATTACH]

Enkelt, du har valt att synkronisera allt, då väljer du inte ut grupper då det är irrelevant eftersom du redan valt allt.

Tack för svaret kenjon!

Ja, Outlook är konfigurerat mot en Exchange server men jag har stängt av kontaktsynkning mot Exchange. Jag vill inte få 5000 kontakter i min telefon. Därför synkar jag kontakter manuellt via iTunes. Då kan jag välja vilka kontakter jag vill synka. Eller kunde välja närmare bestämt. Det fungerade alltså förut men nu kan jag inte välja "markerade grupper" av någon anledning. Det är som att iTunes inte kan se Outlooks mappar längre för att listan är tomt som ni ser på skärmdumpen.

Jag råkade byta flera grejer samtidigt (telefon, dator, OS, iTunes version) därför är det svårt att veta vad som blivit ändrat. Jag tror inte att det beror på telefonbytet (den kör ju samma iOS som min gamla). Datorbytet spelar inte heller någon roll tror jag eftersom Office paketet har samma version. OS - samma sak. Kvar är iTunes version, eller?

Hur som helst, problemet är mycket irriterande och typiskt ..., nja ska inte avsluta meningen för att inte väcka vrede hos somliga.

Har du 5000 kontakter i din kontaktbok i exchange? (ganska ovanligt men inte omöjligt)
Men det jag vill poängtera är att det handlar om _dina_ kontakter och inte den globala adresslistan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 13:14
Ursprungligen av Trineo:

Enkelt, du har valt att synkronisera allt, då väljer du inte ut grupper då det är irrelevant eftersom du redan valt allt.

Hmm... nu förstår jag inte. Jag har valt "allt" för att jag inte kan välja något annat. Egentligen har jag inte valt någonting alls. Bockar jag för "Synkronisera kontakter" är alternativet "Alla kontakter" förvalt och det andra är utgråat. Eller var ditt svar ett skämt?

Ursprungligen av Trineo:

Har du 5000 kontakter i din kontaktbok i exchange? (ganska ovanligt men inte omöjligt)
Men det jag vill poängtera är att det handlar om _dina_ kontakter och inte den globala adresslistan.

Jag har fått för mig (felaktigt) att hela globala adresslista skulle följa med. Ok, då blir det (betydligt) mindre antal kontakter som skulle synkas. Ändå vill jag kunna hålla de gamla kotakterna borta från min mobil. Det här alternativet finns ju där av en anledning! Och jag använde det förut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 13:37

Du har inga grupper att synkronisera i outlook, alltså blir det allt.

Men yes, du har missförstått, hela globala adresslistan synkas inte utan enbart dina egna kontakter och tyvärr "suggested contacts" som numera finns i outlook som är en ren styggelse om du frågar mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 13:49
Ursprungligen av Trineo:

Du har inga grupper att synkronisera i outlook, alltså blir det allt.

Jo, jag har faktiskt grupper. Eller mappar som de heter i Outlook. Jag synkade ju dem förut och de finns kvar. Det är bara så att iTunes inte känner igen dem av någon anledning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 16:32

Det kan vara så att nya outlook eller nya iTunes inte känner igen det som grupper.
I vilket fall, hade iTunes känt igen det som grupper hade de varit listade i den tomma rutan du ser i bilden du klippte in tidigare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 16:55
Ursprungligen av Trineo:

Det kan vara så att nya outlook eller nya iTunes inte känner igen det som grupper.
I vilket fall, hade iTunes känt igen det som grupper hade de varit listade i den tomma rutan du ser i bilden du klippte in tidigare.

Precis! Men nu gör den inte det och ingen verkar veta varför.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 10:44

Precis! Men nu gör den inte det och ingen verkar veta varför.

Förmodligen för att det är få som synkar sina kontakter på det här viset, det är ganska förlegat att vara beroende av sladd för att synkronisera och då speciellt mail, kontakter och kalendrar.
Personligen vet jag ingen som gör det, däremot har jag hjälpt ett hundratal personer att konfigurera upp en onlinesynk av det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 11:25
Ursprungligen av Trineo:

Förmodligen för att det är få som synkar sina kontakter på det här viset, det är ganska förlegat att vara beroende av sladd för att synkronisera...

Men kan man välja vilka kontakter man vill synkronisera om man väljer "den moderna" metoden? Vad händer med kontakterna om man byter jobb och inte har tillgång till Exchange kontot längre?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 12:21

Men kan man välja vilka kontakter man vill synkronisera om man väljer "den moderna" metoden? Vad händer med kontakterna om man byter jobb och inte har tillgång till Exchange kontot längre?

Nej, det blir en synk på alla _dina_ kontakter.
Om du slutar så är det bra att exportera kontakterna så du kan synka in dem någon annanstans istället.

Eller så synkar du dem med Gmail eller iCloud, funkar likadant.

1
Bevaka tråden