Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i nästa Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förstår tanken med separata DSP-chips, men det krävs nog rätt mycket av OS X och Xcode för de ska kunna användas effektivt för alla tänkbara användningsområden.

Håller med om att det vore kul med en nytänkande satsning åt det hållet, men Apple har tyvärr varken satsat eller tänkt nytt vad gäller proffs och avancerade tillämpningar på länge. Så nej, DSP kommer nog även fortsättningsvis husera i extern hårdvara som t.ex. ljudkort, och då är inte alltid ARM de vassaste.

Tror inte att Mac Pro-kunderna är de som längtar mest efter att OS X och iOS "mergas". En eventuell merge, gud förbjude, kommer sannolikt först marknadsföras via MacBook Air.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tror inte att Mac Pro-kunderna är de som längtar mest efter att OS X och iOS "mergas". En eventuell merge, gud förbjude, kommer sannolikt först marknadsföras via MacBook Air.

"Gud förbjude" är bara om man förutsätter att de slås ihop på ett dåligt sätt.

Nu tror jag inte de slås ihop, de har båda sina avgränsade domäner, men jag välkomnar alltid utökad funktionalitet och integration. Ett av de mest uppenbara sätten borde vara just att dra maximal nytta av alla enheter man äger. Synergi.

------------

En något så när realistisk grej jag verkligen skulle vilja se i nästa Mac Pro är hårdvarustöd för RAID5 (och gärna andra också). Men man kan faktiskt inte ta nästa Mac Pro helt på allvar om de bara erbjuder enskilda SATA-kanaler (även om det är 6 Gbps).

Nästan alla typer av Pro-användare jag kan tänka mig är intresserade av att eliminera flaskhalsen man har mot lagring. SSD börjar komma ner i pris och har ännu bättre prestanda idag, vilket är toppen. Men om det handlar om stora mängder data är traditionella hårddiskar fortfarande det man vänder sig till.

Jag tycker en Mac Pro skall låta användaren välja hur de tillgängliga diskarna skall konfigureras. Om det inte är detta som är Pro, vad är det då?

RAID0 har jag fått lite avsmak på med åren, även om det fortfarande är det jag har mjukvarumässigt på min 2010:a. RAID5 (redundant Striping) hade varit ett riktigt lyft.

4x 2.5" plus 4x3.5" hade skapat många spännande möjligheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 13:04

Bra punk Andree. Självklart går Apple över på SATA-3 och PCI-e 3.0. Vet inte om det finns någon ännu bättre SATA-standard planerad? Tom SATA-3 är en begränsning för SSD-diskar.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-07 13:26
Ursprungligen av Erik.dv:

Bra punk Andree. Självklart går Apple över på SATA-3 och PCI-e 3.0. Vet inte om det finns någon ännu bättre SATA-standard planerad? Tom SATA-3 är en begränsning för SSD-diskar.

SATA Express.

http://www.sata-io.org/documents/SATA-Express-Briefing-Presentation_Final.pdf

Ursprungligen av Erik.dv:

Bra punk Andree.

Tja, det är ju lite på förekommen anledning.

Har en 6-core 2010 som funkar för mig, frånsett lagringen. Har haft en OWC Mercury Extreme 240GB SSD som boot och sen RAID 0:at 3 st 2GB 3.5" diskar. Utöver det har jag haft enskilda diskar för iTunes och Time Machine och så. Nån extern för smått och gott.

Men hårddiskarna börjar bli lite trötta nu—allmänt slitage skulle jag tro. SSD:n behöver skrivas över helt och nollställas.

Jag tittar på PCI-kort för att kunna köra mini-SAS internt, men det finns inga bra alternativ som är bootklara. Barefeats har ju nyligen testat en bootlösning där man löser det hela externt, men...

Hade jag kunnat köra en ensam SSD som boot med 500+ MB/s och sen RAID 5:a 4 st 3TB diskar internt, så hade jag kunna köra med den här maskinen länge till.

Senast redigerat 2013-01-07 18:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-07 14:09

16Gb/s SATA Express i kommande MacPro då, tack.

Givetvis finns det 4k redan men bara för det kommer ut lite exklusiva modeller så betyder det inte att det kommerpå bred front redan iår.

Så håller med att 4k är långt långt kvar, iår är bara glömma utan tvekan!!!

Presenterade Intel något nytt för desktops på CES igår? Tyckte mest att det var för bärbara enheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-08 10:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 11:39

Känns lite som "pipedreams" det där med "Multi-core ARM A10" blalal. Vidare har designen inget luft-insug från fronten vilket suger tämligen ordentligt.

Den förta "modul macpro:n" låter vettig men känns aningen "non-appleiffic".

Bevaka tråden