Tror inte att Mac Pro-kunderna är de som längtar mest efter att OS X och iOS "mergas". En eventuell merge, gud förbjude, kommer sannolikt först marknadsföras via MacBook Air.
"Gud förbjude" är bara om man förutsätter att de slås ihop på ett dåligt sätt.
Nu tror jag inte de slås ihop, de har båda sina avgränsade domäner, men jag välkomnar alltid utökad funktionalitet och integration. Ett av de mest uppenbara sätten borde vara just att dra maximal nytta av alla enheter man äger. Synergi.
------------
En något så när realistisk grej jag verkligen skulle vilja se i nästa Mac Pro är hårdvarustöd för RAID5 (och gärna andra också). Men man kan faktiskt inte ta nästa Mac Pro helt på allvar om de bara erbjuder enskilda SATA-kanaler (även om det är 6 Gbps).
Nästan alla typer av Pro-användare jag kan tänka mig är intresserade av att eliminera flaskhalsen man har mot lagring. SSD börjar komma ner i pris och har ännu bättre prestanda idag, vilket är toppen. Men om det handlar om stora mängder data är traditionella hårddiskar fortfarande det man vänder sig till.
Jag tycker en Mac Pro skall låta användaren välja hur de tillgängliga diskarna skall konfigureras. Om det inte är detta som är Pro, vad är det då?
RAID0 har jag fått lite avsmak på med åren, även om det fortfarande är det jag har mjukvarumässigt på min 2010:a. RAID5 (redundant Striping) hade varit ett riktigt lyft.
4x 2.5" plus 4x3.5" hade skapat många spännande möjligheter.