Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blå pixel på ny iPhone 5

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 10:41

Hej!

Jag fick min iPhone 5, beställd via Halebop igår runt lunch. Efter några timmar upptäckte jag en blå pixel, precis lite till vänster om mitten. Vad kan jag göra med telefonen förutom att skicka tillbaka den till Halebops serviceställe, låta dem undersöka och förhoppningsvis få en ny om några dagar (kanske veckor, vem vet)? Jag har googlat en del och har bara hittat några få personer som haft samma problem med just iPhone 5, dock många andra skärmar. Då har det ibland löst sig genom att spela hemska blinkande videos för att försöka "lösgöra" den fastnade pixeln. Några pratar om att massera skärmen med lagom tryck för att rent fysiskt väcka pixeln till liv igen.

Vad finns att göra? De flesta som har skrivit om just iPhone 5 har fått sina utbytta av Apple, "no questions asked". Om jag skickar in den till Halebop blir det med DOA ("Dead at Arrival")-meddelande, men jag har ingen aning om hur lång tid det kan ta.

/ Inte supersugen på att skicka tillbaka min telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-15 10:50

Jag hade tagit mig till närmaste Apple Store.

Hade fått damm innanför linsen på min iPhone 5. Gick till Apple Store och mindre än en timme senare satt jag i Apple Store och återställde min iCloud-backup till en helt ny iPhone 5 som jag hade fått - no questions asked.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 10:51

Okej, var hade du köpt telefonen? Jag kan tänka mig att det gör lite skillnad..

Jag är osäker på om Apple Store hanterar Iphones köpta via operatörer. Någon som vet mer?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 10:59

En till fråga, innefattas alla nya iPhone 5 av 90 dagars fri telefonsupport hos Apple, oavsett om jag har köpt den i Apple Store eller via Halebop?

Ursprungligen av kajonas:

En till fråga, innefattas alla nya iPhone 5 av 90 dagars fri telefonsupport hos Apple, oavsett om jag har köpt den i Apple Store eller via Halebop?

Nej. Har du köpt den via Halebop så är det Halebop som har supporten.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej. Har du köpt den via Halebop så är det Halebop som har supporten.

Nej.

Man har 90 dagars telefonsupport hos Apple. Så är reglerna. För service brukar dom hänvisa till operatörerna men det var innan Apple-store öppnade upp. Tror ändå att dom vill att garantiärende går via operatörerna då operatörerna har utbytesenheter liggande om dom sköter sin egen service dvs.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-15 18:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej. Har du köpt den via Halebop så är det Halebop som har supporten.

Nej har du köpt den via Halebop kan man gå till Telia också

Ursprungligen av lappen71:

Nej har du köpt den via Halebop kan man gå till Telia också

Halebop är Telia

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 18:25
Ursprungligen av barbapappa_86:

Halebop är Telia

Yes, hur som helst så händer samma sak om jag går till en Teliabutik, telefonen skickas till servicestället.

Ursprungligen av kajonas:

Yes, hur som helst så händer samma sak om jag går till en Teliabutik, telefonen skickas till servicestället.

Stämmer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-15 23:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Halebop är Telia

Nej inte riktigt det är som att säga att Willys och Hemköp är samma bara för att dom tillhör samma koncern.
Och du skrev att det är Halebop som har supporten och det innebär att skicka iväg den.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 10:56

Precis så jag tänkte. Chattar med Halebop-supporten samtidigt. Får se om jag får något svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-15 10:57

Lustigt nog ställde jag den frågan, ordagrant.

- Jag har fått den här telefonen av Tre, spelar det roll?
- Det enda som spelar roll är att det står Apple på den.

Så nej, det spelar absolut ingen roll.

Åk till Täby, få en ny.
Det är nog inga problem att ringa Apple inom 90 dagar heller..

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 11:50

Nu har det hänt grejer. Halebop har ingen egen tekniksupport, utan hänvisar till Apple, som erbjuder 90 dagars fri telefonsupport oavsett var man köpt sin iPhone. Jag har nu pratat även med Apples support, som säger att det är bäst att byta ut telefonen och om jag inte vill skicka den, som Halebop vill, kan jag åka till närmaste Apple Store (Täby i mitt fall) för att förhoppningsvis kunna få den utbytt på plats. Jag ringde till butiken i Täby som sa att jag kan boka tid med en tekniker vid "genius bar", som direkt i butik kan avgöra om telefonen ska bytas ut, och i sådana fall byta in och få en ny på plats.

Jag ska nu kolla om jag har möjlighet till att göra en liten utflykt, om inte får jag helt enkelt skicka in telefonen. Måste dock anmäla DOA rätt snart enligt avtalet.

Ursprungligen av kajonas:

Hej!

Jag fick min iPhone 5, beställd via Halebop igår runt lunch. Efter några timmar upptäckte jag en blå pixel, precis lite till vänster om mitten. Vad kan jag göra med telefonen förutom att skicka tillbaka den till Halebops serviceställe, låta dem undersöka och förhoppningsvis få en ny om några dagar (kanske veckor, vem vet)? Jag har googlat en del och har bara hittat några få personer som haft samma problem med just iPhone 5, dock många andra skärmar. Då har det ibland löst sig genom att spela hemska blinkande videos för att försöka "lösgöra" den fastnade pixeln. Några pratar om att massera skärmen med lagom tryck för att rent fysiskt väcka pixeln till liv igen.

Vad finns att göra? De flesta som har skrivit om just iPhone 5 har fått sina utbytta av Apple, "no questions asked". Om jag skickar in den till Halebop blir det med DOA ("Dead at Arrival")-meddelande, men jag har ingen aning om hur lång tid det kan ta.

/ Inte supersugen på att skicka tillbaka min telefon.

Apple Store i Täby byter den säkert. Inte så långt för dig att åka heller.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 13:30

Täby är tillräckligt långt för mig att åka, så pass att jag valde att felanmäla via Halebop istället, får ett vadderat kuvert hemskickat. En återställning är väl på sin plats att göra innan jag skickar in den antar jag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-15 13:49
Ursprungligen av kajonas:

Täby är tillräckligt långt för mig att åka, så pass att jag valde att felanmäla via Halebop istället, får ett vadderat kuvert hemskickat. En återställning är väl på sin plats att göra innan jag skickar in den antar jag?

Hoppas det fixar sig bra för dig.

Jag hade dock tagit tåget från Göteborg till Täby om jag varit i din sits Fantastisk service med Apple Store butikerna, att kunna boka tid med en tekniker och få en utbytesenhet direkt i handen. WOW säger jag bara.

Väntar på att Apple ska öppna en butik i Göteborg inom kort.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-15 13:59
Ursprungligen av CUBEIS:

Hoppas det fixar sig bra för dig.

Jag hade dock tagit tåget från Göteborg till Täby om jag varit i din sits Fantastisk service med Apple Store butikerna, att kunna boka tid med en tekniker och få en utbytesenhet direkt i handen. WOW säger jag bara.

Väntar på att Apple ska öppna en butik i Göteborg inom kort.

Jo, väldigt bra service. Jag har dessvärre inte tid att åka iväg, men jag hoppas det blir bra ändå. Tråkigt att få ha telefonen i ett par dagar och sedan bli utan den igen. Skärmen på min 3GS kommer kännas hemskt liten

Ursprungligen av kajonas:

Täby är tillräckligt långt för mig att åka, så pass att jag valde att felanmäla via Halebop istället, får ett vadderat kuvert hemskickat. En återställning är väl på sin plats att göra innan jag skickar in den antar jag?

Tyckte det stod att du bodde i Uppsala. Det är väl inte långt för att ev. få en ny i handen på studs....

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-16 09:37
Ursprungligen av adress@mac:

Tyckte det stod att du bodde i Uppsala. Det är väl inte långt för att ev. få en ny i handen på studs....

Jag bor i Uppsala, det är inte särskilt långt fågelvägen. Men utan bil drar det snabbt iväg på tiden med tåg, buss, tåg, buss för att ta sig dit, hinner tyvärr inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-16 09:50
Ursprungligen av kajonas:

Jag bor i Uppsala, det är inte särskilt långt fågelvägen. Men utan bil drar det snabbt iväg på tiden med tåg, buss, tåg, buss för att ta sig dit, hinner tyvärr inte.

Nu när SL-pendeln går ända till Uppsala är det bara tåg till Sollentuna och sen buss till Täby. Tar ju ett tag, men du sparar in ett par byten iaf...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 17:15

AppleStore har öppet även lördag/söndag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-15 18:35
Ursprungligen av kenjon:

AppleStore har öppet även lördag/söndag.

Svårt att vara mer konsumentvänlig än att kunna boka en egen tekniker för eventuellt byte av defekt produkt, "rakt över disk" så att säga, även på en helgdag

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-21 17:11

Okej, nu efter ett par dagars väntan på ett SIM-kort ska jag skicka in telefonen men vill såklart göra en återställning. Men frågan är vilken sorts återställning jag ska göra. I menyn Återställ i allmänt finns ett par olika. Någon som lite snabbt kan leda mig rätt? Jag vill fabriksåterställa och få bort all data, är det "Radera allt innehåll och inst." som gäller då?

Tacksam för snabbt svar / Jonas

Du kör bara vanlig återställ och lägger inte tillbaka någon säkerhetskopia när återställningen är klar.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-21 17:26

Och när du menar vanlig återställ, då menar du via iTunes? Det går inte att göra via telefonen med nåt av alternativen som finns där?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-21 17:32
Ursprungligen av kajonas:

Och när du menar vanlig återställ, då menar du via iTunes? Det går inte att göra via telefonen med nåt av alternativen som finns där?

Jo men välj " Återställ innehåll och inställningar"

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-01-21 17:37

Alltså "Radera allt innehåll och inst." ?

Bevaka tråden