Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 5 en flopp ?

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-01-19 11:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Så vitt som jag vet så är det är påstått att Apple hade planerat för 65 miljoner enheter under Q1-2013 men det är inte ett faktum.

Om det är viktigt för diskussionen är det väl bara att slå upp.

• Medlem
  • 2013-01-19 11:53
Ursprungligen av Baron:

Var får man reda på sådana affärshemligheter?

Ursprungligen av Baron:

I en diskussion som rör om Iphone 5 är en flopp eller inte så borde försäljningssiffror och prognoser vara ganska relevanta. Eller har du någon annan uppfattning?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-19 13:08
Ursprungligen av Baron:

"Apples order på skärmar till Iphone 5 under kvartalet januari-mars har minskat till ungefär hälften av de 65 miljoner som det tidigare hade planerat för, enligt en anonym chef hos en underleverantör, rapporterar japanska Nikkei".

Så det är osäkra kort både hos Apple och anonyma chefer

Iphone 4S har sålt i drygt 85 miljoner exemplar totalt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Iphone 4S har sålt i drygt 85 miljoner exemplar totalt.

Bra då spikar vi att det är en flopp, 5:an borde ha sålt bättre

marknaden är nog mättad med smartphones och framförallt med Iphones
hade bara 5:an varit "lite mer" så hade den nog sålt bättre
inte alla som lägger 6-8.000 på en lite snabbare och längre 4:a

Att Apple peakade på Telefon-sidan med 4S är det inget snack om. Jag har haft alla generationer av telefonen och den minst påtagliga uppdateringen är mellan 4s och 5, detta trots skärmuppdateringen. Det försprång Apple hade gentemot Android och andra operativ är helt enkelt uppätet och detta märks givetvis på försäljning. När det inte sker några stora uppdateringar eller evolutioner på hårdvaru-sidan finner få det värt att uppgradera till senaste telefonen. Jag kanske får äta upp det här, men det känns som att det just på mobil-utvecklingen har stagnerat en smula.

Jag tror vi får se ett uppsving igen när OLED blivit mogen på allvar och man kan börja re-designa telefonerna på nytt. Följande video borde ge den som har lite fantasi en inblick i vad man bör kunna göra för framtiden:
Samsung Youm flexible display Demonstration @ CES 2013 - YouTube!

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-19 01:30

Jag tror mest på det faktum att många band upp sina abonnemang länge på 4/4s. Oerhört många hakade på och tecknade sig med långa bindningstider samt att Svenssons kanske inte tenderar att byta upp sig varje gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-19 10:32
Ursprungligen av zinned:

Jag tror mest på det faktum att många band upp sina abonnemang länge på 4/4s. Oerhört många hakade på och tecknade sig med långa bindningstider samt att Svenssons kanske inte tenderar att byta upp sig varje gång.

Så är det bland flera jag känner. En kollega sa häromdagen att hennes abonnemang går ut snart (hon har iPhone 4) och att hon fundera på om hon ska skaffa en 4S eller 5. Just detta är intressant att det inte var självklart att hon ska skaffa en iPhone 5, hon tyckte 4S verkade minst lika intressant. Det har jag även hört från några andra, de tycker iPhone 4 ser snyggare ut och känns mindre plastig.

Ursprungligen av stile:

Så är det bland flera jag känner. En kollega sa häromdagen att hennes abonnemang går ut snart (hon har iPhone 4) och att hon fundera på om hon ska skaffa en 4S eller 5. Just detta är intressant att det inte var självklart att hon ska skaffa en iPhone 5, hon tyckte 4S verkade minst lika intressant. Det har jag även hört från några andra, de tycker iPhone 4 ser snyggare ut och känns mindre plastig.

Det kan vara vikten. När du switchar så känns det onekligen som en dramatisk skillnad i vikt mellan de två modellerna. Femman känns otroligt lätt.

Sedan så får jag en tanke när jag läser din text. Hon funderar alltså om hon ska byta till en 4S eller 5 - men verkar inte fundera på Android. Vilket fortfarande är bra för Apple.

När andra tillverkare har flera modeller som folk köper så anses det som en styrka för det företaget. När Apple har två modeller som folk väljer mellan, ska det då ses som en svaghet för Apple?

Senast redigerat 2013-01-19 12:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-19 12:17

Det kan vara vikten. När du switchar så känns det onekligen som en dramatisk skillnad i vikt mellan de två modellerna. Femman känns otroligt lätt.

Visst påverkar vikten, när man håller en lite tyngre 4:a i handen och sedan en större 5:a som är lättare så känns 4:an mer robust.

Sedan så får jag en tanke när jag läser din text. Hon funderar alltså om hon ska byta till en 4S eller 5 - men verkar inte fundera på Android. Vilket fortfarande är bra för Apple.

Nej Andriod är uteslutet, hon gick över till iPhone när hon köpte sin 4:a och kommer inte köpa något annat. Hon är jättenöjd med iPhone och fixar uppdateringar och synkar utan problem, allt bara funkar som hon säger.

När andra tillverkare har flera modeller som folk köper så anses det som en styrka för det företaget. När Apple har två modeller som folk väljer mellan, ska det då ses som en svaghet för Apple?

Nej det tycker jag inte, det visar på en styrka hos Apple att de har så pass bra hård och mjukvara att alternativet inte är en Samsung, Sony, Nokia eller liknande.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att Apple peakade på Telefon-sidan med 4S är det inget snack om. Jag har haft alla generationer av telefonen och den minst påtagliga uppdateringen är mellan 4s och 5, detta trots skärmuppdateringen. Det försprång Apple hade gentemot Android och andra operativ är helt enkelt uppätet och detta märks givetvis på försäljning. När det inte sker några stora uppdateringar eller evolutioner på hårdvaru-sidan finner få det värt att uppgradera till senaste telefonen. Jag kanske får äta upp det här, men det känns som att det just på mobil-utvecklingen har stagnerat en smula.

Jag tror vi får se ett uppsving igen när OLED blivit mogen på allvar och man kan börja re-designa telefonerna på nytt. Följande video borde ge den som har lite fantasi en inblick i vad man bör kunna göra för framtiden:
Samsung Youm flexible display Demonstration @ CES 2013 - YouTube!

Tycker du att 4 till 4S var en större uppdatering än en helt ny telefon? iPhone 5 är en helt ny telefon nämligen. Kameran är det enda som återanvänts från 4S.

Så 5:an definitivt en större uppgradering med en ny design, nytt material, nya komponenter och LTE. det är en ganska rejäl uppgradering från både 4 och 4S. Precis som förväntat vid en "sifferuppdatering".

Personligen tror jag att det är såhär:

Folk med 3GS/4 har bytt till iPhone 5. Folk med 4S har i större utsträckning bindningstid kvar och/eller ser inte någon nytta med att byta upp sig förrän nästa modell kommer.

Personligen byter jag alltid varje år eftersom jag alltid kan sälja min 1-år gamla iPhone för mer än halva värdet.

Men ja det är det ju inte alla som gör. Jag känner bara inte att jag vill ha samma telefon i 24 månader och sen lägga den i en kartong i garderoben för att samla damm.

Ursprungligen av grenhall:

Tycker du att 4 till 4S var en större uppdatering än en helt ny telefon? iPhone 5 är en helt ny telefon nämligen. Kameran är det enda som återanvänts från 4S.

Så 5:an definitivt en större uppgradering med en ny design, nytt material, nya komponenter och LTE. det är en ganska rejäl uppgradering från både 4 och 4S. Precis som förväntat vid en "sifferuppdatering"

Precis det tycker jag. Jag vet inte varför, men jag tycker att skillnaden i fart var större i 4s-bytet. Jag tycker att man misslyckats med femman, framförallt de nya materialen. Visst, de kanske är stryktåligare och inte går sönder på samma sätt, men fyrornas glas är tusen gånger snyggare. LTE fungerar som bekant inte heller i dagsläget, så den uppdateringen kan vi stryka från listan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Precis det tycker jag. Jag vet inte varför, men jag tycker att skillnaden i fart var större i 4s-bytet. Jag tycker att man misslyckats med femman, framförallt de nya materialen. Visst, de kanske är stryktåligare och inte går sönder på samma sätt, men fyrornas glas är tusen gånger snyggare.

Kan bara än en gång konstatera att smaken verkligen är som baken. Och tur är väl det. Och att facit över antal sålda enheter kommer på onsdag.

Ursprungligen av ilPadrino:

Kan bara än en gång konstatera att smaken verkligen är som baken. Och tur är väl det. Och att facit över antal sålda enheter kommer på onsdag.

Jupp, precis så är det. Min design-favorit är fortfarande första generationen. Bör väl tillägga att jag tror att Apple säkerligen sålt över förväntat antal telefoner. När jag säger misslyckats är det min personliga åsikt när det gäller utveckling på design och funktioner

Ursprungligen av stile:

Känns plastig? Har dom råkat känna på en Android-lur istället för 5:an? Ingen som har känt på iPhone 5 kan tycka att den känns plastig. HELT omöjligt. Om man inte har plastidip på fingrarna…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-19 10:50

Känns plastig? Har dom råkat känna på en Android-lur istället för 5:an? Ingen som har känt på iPhone 5 kan tycka att den känns plastig. HELT omöjligt. Om man inte har plastidip på fingrarna…

Min kollega har kollat på min 5:a och hon använde ordet plastig och tyckte att hennes 4:a kändes bättre.

Edit: hon kan ha sagt att den ser plastig ut. Sorry om jag blandar ihop vad hon sa.

Ursprungligen av stile:

Min kollega har kollat på min 5:a och hon använde ordet plastig och tyckte att hennes 4:a kändes bättre.

Otroligt märkligt ordval för en telefon som är byggd i aluminium och glas. Men okej.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-19 11:06

Otroligt märkligt ordval för en telefon som är byggd i aluminium och glas. Men okej.

Visst är det ett lustigt ordval, men samtidigt så upplever hon det så och en del har ju sagt att iPhone 5 ser ut som en Androidmobil. Jag håller inte med om något av det. Däremot tycker jag att iPhone 4 känns mer robust och har en snyggare design.

Apropå försäljningsiffrorna så finns en sammanställning här File:IPhone sales per quarter simple.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Notera att Apples räkenskapsår är brutet (jag tror att det heter så) så Q1-2012 motsvarar kalenderkvartalet Q4-2011

Det bästa resultat som Apple någonsin har haft är Q1-2012 då de sålde 37.000.000 telefoner. Är det då rimligt att tro att de räknar med att sälja 65.000.000 telefoner detta kvartal (januari-mars 2013)? Efter julhelgen? Det är nämligen det som ligger bakom Expressens artikel. Nikkei gick ut och sa att Apple har halverat beställningarna på skärmar till Iphone 5 i kvartal 1 från 65.000.000.

Är det rimligt att, som disktant skriver i ett inlägg, att Iphone 5 är en flopp pga att Apple på ett kvartal inte lyckas sälja samma antal som den totala försäljningen av Iphone 4S sedan lanseringen av 4S?

Givetvis så kan det vara så att Apple säljer mindre än förväntat men använd gärna lite sunt förnuft när ni jämför och kastar ut siffror.

Hur som helst. Nästa vecka kommer Apple med resultatet för föregående kvartal, vi får se då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-19 13:31

Macalope brukar träffa rätt bra:)

Citat:

The annoying thing is that unless Apple has a blowout quarter, people like Seltzer will say “See?!” without evaluating whether what they said made a lick of sense. Seltzer doesn’t even bother analyzing what the rumors said, he just takes them as “news.” It’s happening.
And if Apple does have a blowout quarter, they’ll simply shrug and insist its doom will be coming one day and one day soon—just mark my words! In other words, it’s business as usual in Apple rumor land.

På onsdag vet vi hur det är med alla rykten och " förstå sig på - are". Jag tror - och har hela tiden trott - att denna artikel i Mac World kommer sanningen närmast. Vi lever i en marknadsekonomi.
Därför sprids det falska Apple-rykten - MacWorld

Personligen hoppas jag att marknaden blir besviken på Apples siffror. Det har varit helt onaturligt, nästan ouppnåeliga, förväntade resultat. Försäljningen av i-produkter kan inte öka med 100% varje kvartal. Även om marknaden förväntar sig det.

Det känns som att förväntningarna på Apple började att skruvas upp efter att Jobs dog sedan har det bara eskalerat. Nu är det tämligen vidrigt.

Personligen hoppas jag att marknaden blir besviken på Apples siffror. Det har varit helt onaturligt, nästan ouppnåeliga, förväntade resultat. Försäljningen av i-produkter kan inte öka med 100% varje kvartal. Även om marknaden förväntar sig det.

Det känns som att förväntningarna på Apple började att skruvas upp efter att Jobs dog sedan har det bara eskalerat. Nu är det tämligen vidrigt.

Det kan vara sant. Men så länge Apple har marknader där dom inte "släppt" iPhone 5 och iPad Mini ännu - så stämmer det inte. Då kan dom öka / expandera mycket till. När det är klart - då har vi kanske det definitiva svaret på frågan.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-20 16:29

Lite intressant läsning på det temat: The Apple double standard

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-20 13:52

vad jag undrar lite mitt i detta är om Apple har en roadmap som inkluderar en iP5 mini, formfaktorn tillåter ju modell som är kortare. Och om det är det vi inte ser mitt i allt detta. Blev ju en ipad mini... och det skulle förmodligen få upp totala volymen?

Dags för feedback och uppvärmning inför Apples kvartalsrapport i morgon

News - iOS Maintains Lead For Last Quarter Of 2012 - Kantar Worldpanel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-22 18:56

Dags för feedback och uppvärmning inför Apples kvartalsrapport i morgon

News - iOS Maintains Lead For Last Quarter Of 2012 - Kantar Worldpanel

Jag korkar upp Whiskyn, spänningen är olidlig

Jag småsmuttar ända fram tills siffrorna offentliggörs kommer antingen vara på snurran hela dan i morrn.

Bevaka tråden