Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad i skolan förinställningar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteobrg
  • 2013-02-04 11:00

Skall beställa ipad till alla elever samt personal på skolan. Alla kommer att vara öppna, dvs var och en kommer att ha sitt eget apple id.

Frågan är följande: Kan man beställa ex pages samt andra program som skolan skall betala innan man lämnar ut dem till eleverna och att dem sedan lägger in sitt apple id. Kommer pages och det andra då att uppdateras som det skall? Tacksam för hur jag skall göra med detta.

Andra frågan är om hitta min Ipad kan installeras på alla enheter så att jag som administratör kan se var dem är eller måste det vara knutet till deras eget apple id ?

Med andra ord undrar jag ju om man kan förinställa program som jag vill skall vara på elevernas ipads, ungefär som apple lägger till vissa appar som standard vid köp.

tredje frågan: Jag vill också köpa in tangentbords case som skyddar ipaden samt gör att eleverna kan skriva uppsatser och annat lättare. Tips på vilken sort som kan passa uppskattas. Jag har ju läst att logitecs ultra tunna är bra men den är också rätt så dyr. Caset skall passa till ipad 3

Tack på förhand

Jocke

Hitta min iPad är knutet till det Apple-ID som är inloggat på enhetens iCloud. För att du ska kunna söka dem så måste du sålunda logga in med respektive iPads iCloud från en annan iOS-enhet eller dator.
Tänk på integritetsskyddet här. Det skulle kunna finnas regler och lagar som dikterar när och hur du får lov att spåra elevernas iPads, och du måste troligen också vederbörligen informera eleverna och, om de inte är myndiga, deras föräldrar om att det finns tekniska möjligheter att spåra deras iPads.
Det finns möjligheter att distribuera appar och göra inställningar på iOS-enheter via remote, men kommer i skrivande stund inte på vad det heter och var man hittar det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 11:24

Apple Configurator? Jag har aldrig testat det dock.

Hur ska ni förinstallera programmen, ska ni sitta manuellt och installera på elevernas plattor?
Vad är tidsplanen, när kommer plattorna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-05 13:45
Ursprungligen av kenjon:

Apple Configurator? Jag har aldrig testat det dock.

Enligt en tekniker på skolan för mina barn går det ännu inte att köra volymlicenser genom Apple Configurator. Enligt teknikerns uppgifter håller Apple på och jobbar på det, men det ligger ca 1 år fram i tiden innan det finns fungerande i Sverige.

Kan någon kunnig (som jobbar som Apple-ÅF eller liknande) bekräfta eller dementera denna uppgift? För enligt de instruktionsvideor som Apple har för Apple Configurator finns det inga begränsningar som gäller geografiskt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-05 13:47

Rent generellt innehåller ju Apple Configurator jättemycket intressant och bra funktioner som underlättar drift och sjösättning av klasser med paddor. Framför allt ska det minska den tid som teknikern behöver lägga ned. Men att det inte går att köra volymlicenser är ju en första klassens show-stopper...

  • Medlem
  • göteobrg
  • 2013-02-10 07:28

Nu har det klarnat något. Nej volymlicenser finns inte ännu utan bara i UK och USA och det senaste ryktet runt detta är att det kanske kommer i slutet av våren men det hjälper inte mig nu. Ipadarna skall beställas nu inom några veckor så vi kommer helt enkelt att lösa det så att vi bestämmer vilka appar eleverna måste ha och så köper vi giftcards till varje enskild elev.

caset verkar luta mot zaggfolio som täcker såväl fram som baksida.

Man skulle kunna tänka sig att problemet är ur värden...ICKE

Inom göteborg stad går det inte att skriva ut på skrivare med lärarnas macar. Vi har ett säkerhetssystem som heter gbg3000 där man måste skriva in lösenord för varje anställd varje gång man startar en stationär pc. När vi fick macarna var man tvungen att gå utanför det systemet för att vi skulle kunna surfa på nätet med macdatorerna. Däremot är våra skrivare inte tillåtna vilket gör att vi inte kan hitta dem på nätverket. I dagsläget måste vi fysiskt gå och koppla in macarna med sladd direkt till skrivarna. Nu när ipadarna kommer kan vi inte skriva ut i och med att det inte går att koppla en airprint skrivare och sedan hitta den i nätverket. Hur skall vi kunna lösa detta med utskrifter.

Då tänker jag. Men jag behöver ju inte skriva ut ett prov t ex. Jag kan ju via en apple tv kopplad till projektor visa min ipad och lägga provet på den istället. NÄ det går inte för apple tv:n är inte heller tillåten i nätverket och kan därför inte hittas. Kan jag koppla min dator med kabel till projektorn och sedan dubblera min ipad till macen och därmed kunna visa provet eller en keynote som jag har på ipaden. Allt lite rörigt men ändå

Ursprungligen av jockwer:

Då tänker jag. Men jag behöver ju inte skriva ut ett prov t ex. Jag kan ju via en apple tv kopplad till projektor visa min ipad och lägga provet på den istället. NÄ det går inte för apple tv:n är inte heller tillåten i nätverket och kan därför inte hittas. Kan jag koppla min dator med kabel till projektorn och sedan dubblera min ipad till macen och därmed kunna visa provet eller en keynote som jag har på ipaden. Allt lite rörigt men ändå

Lägg provet på datorn och koppla in den i projektorn, så slipper du blanda in ipad.

1
Bevaka tråden