Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt eller Engelskt?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 10:51

Kör ni Svenskt eller Engelskt OSX respektive Office?
Motivera gärna Era svar.

Funderar nu på Vilket jag ska välja till min första mac som
förhoppningsvis kommer tisdag.

Tack på förhad!

/David

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 10:59

Jag kör både svenskt OS X och svenskt Office.
Anledningen är att jag kommer från Sverige och pratar svenska...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-07-13 10:59

Om jag säger såhär... jag ångrar att jag började köra svenskt os "en gång i tiden"..

Svårt att vänja sig av med det..

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-13 11:29

Jag har kört engelsk överlag ganska länge. Det började nog med att man ville ha senaste versionerna så snabbt som möjligt. Nu med Office X och inga problem med rättstavning på svenska tycker jag det är smidigare. Svenska i menyer osv känns inte nödvändigt.

Enda nackdelen med engelskt OS är väl när man skall hjälpa andra med svenskt OS och inser att man inte vet vad grejer heter på svenska längre... hmm "Network Locations"? Nätverksplatser?

Jag har valt Engelska därför att inte alla program finns localiseret. Såhär blir det bare et språk jag ska vänja mig vid!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 11:41

Svenskt system och svenska program naturligtvis.

De allra flesta arbetar nog snabbare på sitt modersmål, sen finns det gånger då det är praktiskt att köra engelska version, pga av att uppdateringar kommer tidigare etc.

Då jag jobbade på Adobe fick jag ofta den frågan, om man skulle välja svenska eller engelska versioner, och mitt svar var nästan alltid att det är väldigt få användare som är så duktiga på engelska så att de arbetar lika effektivt där som i en svensk version.

Även om de flesta utav oss gärna vill tro att vi är ganska duktiga på engelska så är det faktiskt större skillnad än man kan tro i läshastighet och förståelse. Den som vill prova kan köpa en engelsk dagstidining, läsa den och sen göra en egen ärlig uppskattning av hur stor skillnad de tycker det är mot att läsa en svensk.

En sak som man heller kanske inte tänker på är att engelska facktermer måste översättas till svenska motsvarigheter, om det är vad som används i talspråket, annars förstår inte ens kollegor vad man pratar om. I slutänden måste man kanske ändå ha viss inblick i vad saker heter i den svenska versionen också.

• Oregistrerad
  • 2003-07-15 00:24

Utöver språket, är det några fler skillnader mellan den svenska och den engelska versionen.
Jag kommer vara i Usa när Panther släpps i affärerena så jag tänkte köpa min version over there.
Finns det några problem som kan uppstå?

• Oregistrerad
  • 2003-07-15 00:33

OS X kommer med 15 språk från början svenska inklusive. Det enda som skiljer Svenska OS X till USA versionen är papperskartongen som skivan kommer i.

//Rob

Vi kör allt på engelska på jobbet. Det finns bara en anledning och det är buggfixandet. När beslutet togs för 3-4 år sedan så gällde denna problematik både Mac OS och program, men med OS X så har ju Apple styrt upp detta bra. Alla uppdateringar kommer samtidigt till alla språken.

Det är dock inte acceptabelt att det tar 4 månader längre att få sin svenska Photoshop buggfixad som var fallet med den allvarliga TIFF-buggen i 7.0. Man har press på sig att leverera rätt, snabbt och billigt så buggarna måste bort så snabbt det går.

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-07-16 04:44

Hej jag skiver ganska mycket i WORD jag undrar om office OSX finns att hämta någonstans? Så att man kan testa!

Eller finns det andra alternativ... Och jag använder givetvis Svenska verioner på alla mina program.

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-16 06:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Hej jag skiver ganska mycket i WORD jag undrar om office OSX finns att hämta någonstans? Så att man kan testa!

Eller finns det andra alternativ... Och jag använder givetvis Svenska verioner på alla mina program.

Office X Test Drive

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=testdrive

Funkar i 30 dagar har jag för mig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
De allra flesta arbetar nog snabbare på sitt modersmål, sen finns det gånger då det är praktiskt att köra engelska version, pga av att uppdateringar kommer tidigare etc.

fastän jag är dansk egentligen så är det tvärtom för mig... när dataprogram är på svenska (eller danska ) måste jag "omvandla" det till engelska i mitt huvud, antar att det helt enkelt är gamla vanar och datatermer som sitter kvar i bakhuvudet på mig.

...så därför kör jag på engelska.

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-07-16 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Office X Test Drive

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=testdrive

Funkar i 30 dagar har jag för mig...

Tack Mattan!

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-07-16 11:16

Kanske en dum fraga men snart far jag min burk och den ar "svensk". Gar det att tex installera program i engelsk version ocksa eller maste man folja operativets sprak?

Engelskt system. De flesta datoruttryck är på engelska och jag kommunicerar mer på engelska än på svenska på internet.

Office har jag dock på svenska.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G
Kanske en dum fraga men snart far jag min burk och den ar "svensk". Gar det att tex installera program i engelsk version ocksa eller maste man folja operativets sprak?

Det är råenkelt att byta språk. Det finns inbyggt stöd för väldigt många spåk i OS X så man bara byter i System Preferences. Man behöver givetvis inte ens starta om datorn efter att ha bytt språk. Olika användare på datorn kan också använda olika språk.

Ciryon

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-07-18 20:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det är råenkelt att byta språk. Det finns inbyggt stöd för väldigt många spåk i OS X så man bara byter i System Preferences. Man behöver givetvis inte ens starta om datorn efter att ha bytt språk. Olika användare på datorn kan också använda olika språk.

Ciryon

Ok, vet inte om jag var riktigt klar. Det jag menade var att om jag har en pb köpt i Sverige med svensk konfiguration kan jag då ha svenska inställt men ändå installera tex office x i engelsk version?

<OT>

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G
Ok, vet inte om jag var riktigt klar.

Snygg formulering, den snor jag.

</OT>

• Medlem
  • 2003-07-18 20:31

Engelskt. Kör alla tekniska prylar på Engelska om det är möjligt. Vet inte varför. Tycker väl de svenska tekniska termerna låter fel...

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-07-18 20:58

Ok, låter ju bra att det fungerar. Håller nämligen på och budar på en kopia av office v X på ebay.

Robban, installera loss! Det funkar fint att blanda. Kör man svenskt os har man ju i längden inte mycket till val...

Engelskt!

Med motiveringen att jag alltid har kört det och jag blir galen på dåliga svenska översättningar.

Engelskt rakt av.. då slipper man vänta på släpp/uppdateringar som ibland verkar ta oändlig tid innan dom är översatta osv samt att man slipper alla "dåliga" översättningar. Det är ju bara att acceptera att datorspråket är engelska.

• Oregistrerad
  • 2003-07-19 19:17

I OS X så är allt i grund och botten på engelska. Det som syns i Findern är svenska eller andra språks översättningsfiler men systemet sjävt kör engelska. Det är därför inte något problem att blanda språk versioner av programmen.

Om någon som kör svenskt kan öppna terminalen och skriva in ls -al. Alla namn står på engelska. Som t ex Library, Documents, Desktop. Men samma mapp i Findern står det Bibliotek, Skrivbord, Dokument.

//Rob

Helt på engelska. Flera av programmen jag använder finns inte på svenska. Då känns det onödigt att betala en massa extrapengar för att få vissa program översatta. Photoshop 7: engelsk version 7495, svensk version 9795. Plus moms. Dessutom har man större utbud av referenslitteratur på engelska.

1
Bevaka tråden