- mgfo
- Medlem ●
- Göteborg
- 2013-01-09 16:44
Mitt första inlägg (av många, hoppas jag) på detta forum; spännande!
Ber redan nu om ursäkt för min roman, men så här blir det när man har gått i månader och samlat på sig massa frågor! Att sedan googla är förjäkligt, för då uppstår det bara ännu mer frågor...
Jag är en nybliven formgivare som har väldigt många frågor kring det här med att färdigställa tryckfärdiga original. Jag har en konstnärlig utbildning men känner nu att jag behöver mer teknisk kunskap, och trots att jag har praktiserat på flertalet olika byråer så har många av mina frågor blivit obesvarade. Väldigt många i branschen tycks helt enkelt inte ha kunskap om färgprofiler/liknande, och jag vill inte vara en av dem: därav alla frågor här! Hoppas på er kunskap och vilja att hjälpa Jobbar för övrigt i den engelska CS6-sviten för Mac.
Okej, då kör vi:
1.
På de arbetsplatser som jag har varit på så har rutinerna skiljt sig åt; Vissa kör PDF-exportering via "High quality print" medan andra, och jag själv, kör PDF X/-1a:2001 som standard. Vad är egentligen skillnaden mellan alla dessa + X-3:2002, X-4:2008 samt Press quality? Har det endast med Output > Color samt kompabiliteten (PDF1.3-1.7) att göra, eller har jag missat något? Komprimeringen på bilderna tycks ju ha samma värden gällande ppi.
2.
När vi ändå är inne på PDF-exporteringen, vad innebär egentligen "Standard"-inställningarna? Finns precis bredvid "Compability" när man får upp export-rutan i InDesign. Jag kör bara på de inställningar som hör till respektive exportval; Är det något som man behöver gå in och pilla med?
3.
Om jag har förstått det rätt så är Fogra39 en uppdaterad version av Fogra27, men vad är det för skillnad mellan Fogra39, ISO Coated v.2 och ISO Coated v.2 300%? Är det färgmängden i bilderna, eller någonting annat? När används vilken profil, och vad är att föredra i valet vid obestruket papper: Uncoated Fogra 27 eller PSO Uncoated?
4.
Som en naturlig följd av frågan ovanför; Vad händer om man använder en icc-profil för bestruket papper på obestruket papper, och tvärtom?
5.
Jag har fått lära mig att man ska använda Dot Gain 15% på både "Gray" och "Spot" som standardinställning, men jag har aldrig fått veta varför. Efter att ha googlat runt på olika forum har också rekommendationer om Gray Gamma 2.2 kommit upp, och jag undrar nu vad dessa inställningar egentligen är till för och vilken som lämpar sig när?
6.
Om jag gör en broschyr och en bild på ex. den högra sidan ska sträcka sig ända in mot bigningen, behöver det då vara utfall då pappret inte skärs utan bara viks, till skillnad mot kanterna? Eller räcker det med att kryssa ur "Facing pages"? Säkert superdum fråga! När jag har gjort broschyrer så har jag först jobbat med framsida, uppslag, uppslag... baksida för att se layouten, och därefter gjort en kopia av dokumentet där jag har lagt allting som enskilda sidor med utfall åt alla håll, även "mitten", för att vara på den säkra sidan. Det kanske bara är att slösa tid? Gör så sällan flersida saker så jag glömmer alltid bort hur man bör göra
7.
Vad är egentligen skillnaden på Assign vs. Convert to profile? Jag har fått höra att man ska köra Assign när det inte finns någon inbäddad profil överhuvudtaget, medan Convert ska användas om man vill ändra från en inbäddad profil till ex. den som man själv jobbar i. Ungefär som att Assign omvandlar mina 10 kr till 10 $, vilket blir fel då man måste ta hänsyn till valutakursen medan Convert gör om mina 10 kr till 8.97$för att vara så korrekt som möjligt. Har man däremot bara 10 utan någon ändelse alls så funkar Assign. Stämmer detta?
8.
Slutligen, verkar mitt standard-arbetsflöde för trycksaker som följer okej eller finns det något som är helt galet/tips på förbättringar?
- Ser till att dokumentet som jag jobbar i är i CMYK, och mina Color Settings är Adobe RGB + Fogra39 (Europe Prepress 3).
- "Klistrar in" logotypernas ankarpunkter istället för att länka in dem som vanliga bilder
- Ser till att alla bilder är i CMYK och 300 dpi, försöker även att inte skala bilderna mer än +/- 15% i just InDesign
- Outlinar all text, men sparar en kopia med vanlig text utanför bleeden (3 mm) i InD-filen
- Slänger onödiga swatches och lager
- Väljer PDF/x-1a:2001 i exporten, klickar i Crop Marks och Document Bleed Settings (3 mm)
- Ser till att Facing Pages är urklickat
- Öppnar PDF:en i Acrobat Pro, kollar Output Preview och klickar i Simulate Paper Color + Overprinting, kollar så att ingen text är i 4-färgssvart (om det inte gäller offset) och kollar slutligen så att färgmängden inte överstiger 240-300%
Här vet jag sedan att man kan kolla massa saker i Preflight, men det har jag ingen aning om hur man gör/vad som ska kollas...
Tack på förhand för kloka svar!