Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bäst hand om ett batteri i bärbar mac?

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 20:57

Jag har också en Macbook 2,4 och jag måste säga att batteriprestandan är helt förbluffande, den här har förmodligen 3-4 ggr så bra batteritid i praktiken som min gamla PowerBook G4/667 hade som ny. Man kan jobba så länge på batteri att det känns som om datorn är nätansluten, helt enkelt. Hoppas det håller i sig... : )

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-10 18:37

Såhär står det ang nytt batteri som inte visar full laddning.

http://support.apple.com/kb/TS1909

Testade CoconutBattery på min över 2 år gamla MacBook, och blev glatt överraskad.

Kollade precis mitt batteri i min 10 dagar gamla MB, med CoconutBattery. Jag hade:

Current battery capacity: 4376 mAh
Original battery capacity: 4100 mAh
Age of your Mac: 123 months(!!!)
cycler: 3

har jag fått en riktigt gammal mac?? Och har jag inte väldigt lågt mAh? med tanke på att Håkans 2 år gamla har runt 5000...

Mvh
Alfred

URSÄKTA OM JAG KOMMER IN OCH STÖR.

Men finns det Coconutbattery programmet för windows eller ett snarliknande som fungerar?

Velat kolla batteri tiden på min flickväns laptop och hon kör Windows då allt annat är för svårt..

Tacksam för svar.. MVH

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-22 15:42
Ursprungligen av toxicstone:

URSÄKTA OM JAG KOMMER IN OCH STÖR

Hej och välkommen till 99.se/mac toxistone, men detta är ett mac-forum, och vi håller frågeställningarna till det. Du får bättre svar på denna fråga i ett forum för windows, tex SweClockers.com - Forum: Bärbara datorer (felsökning och köpråd)

eller sök windows-program på tex versiontracker.: Search - VersionTracker

Så det optimalaste om man har en MBP är att ladda upp batteriet - köra slut - ladda upp , o.s.v. alltså aldrig köra med nätsladden i om den är fulladdad?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-11-21 22:19

Hejsan!
Ny på forumet och har en fråga eller problem att hoppas få hjälp med.
Efter ca två veckor med min nya och första Mac har jag märkt att batteryhealth ligger på 98% enligt iStat samt Coconut. Har endast 5 cycles på den men är orolig i fall jag fått dåligt batteri eller om det stabiliserar sig efter ett tag. När jag laddat datorn visar även iStat eller Coconut att jag har 97-98% Charge när batteri mätaren i ML visar 100%. Varför jag frågar är att ifall något är fel så man kan hinna prata med Apple och kanske få nytt batteri, jo jag vet att det är ett års garanti men ju snabbare desto mindre kommer jag tänka på det.
Hoppas på tips och svar av en ny nöjd Macanvändare.
Denna skärm och maskin är fantastisk!

/Kevin

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-21 23:07

Jag svarade i din andra tråd.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-11-22 08:07
Ursprungligen av kenjon:

Jag svarade i din andra tråd.

Hm, kan inte hitta den tråden nu plötsligt :s. Har den tagits bort?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-22 22:51

Batteriet laddas till 100 %, sedan slås laddningen av, och när det har sjunkit till ca 95 % börjar det laddas igen. Helt normalt.
Dessutom är det mycket svårt att mäta kapacitet på batterier. %-siffran som ges är bara relativ, och kan ofta visa fel.
Ladda upp datorn helt, låt den laddas ur tills den stänger av sej själv och låt den stå avstängd några timmar (jag tror man ska hålla nere strömbrytaren 5-10 sekunder också), ladda den sedan till 100 %.
Du kan läsa på Apples hemsida om kalibreringen av mätaren.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-11-23 08:24
Ursprungligen av kenjon:

Batteriet laddas till 100 %, sedan slås laddningen av, och när det har sjunkit till ca 95 % börjar det laddas igen. Helt normalt.
Dessutom är det mycket svårt att mäta kapacitet på batterier. %-siffran som ges är bara relativ, och kan ofta visa fel.
Ladda upp datorn helt, låt den laddas ur tills den stänger av sej själv och låt den stå avstängd några timmar (jag tror man ska hålla nere strömbrytaren 5-10 sekunder också), ladda den sedan till 100 %.
Du kan läsa på Apples hemsida om kalibreringen av mätaren.

Hm, ok! Får testa göra det och se om det blir bättre. Batteriet håller i alla fall runt 6-7 h vid vanligt användande vilket är bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-26 00:32
Ursprungligen av kievY:

Hm, ok! Får testa göra det och se om det blir bättre. Batteriet håller i alla fall runt 6-7 h vid vanligt användande vilket är bra.

Tänk på att det är 6 månaders garanti på batterier och inte ett år.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-26 10:01
Ursprungligen av vicce:

Tänk på att det är 6 månaders garanti på batterier och inte ett år.

Mja... Apple lovade ju vid introduktionen på Unibody med ej utbytbart batteri "livstids garanti", 800 cykler eller minst tre år och 80% kapacitet på batterierna. Kanske ändrat, men de slog sig verkligen för bröstet med kvaliteten och hållbarheten på batterierna i enheterna.

Ursprungligen av mattem:

Mja... Apple lovade ju vid introduktionen på Unibody med ej utbytbart batteri "livstids garanti", 800 cykler eller minst tre år och 80% kapacitet på batterierna. Kanske ändrat, men de slog sig verkligen för bröstet med kvaliteten och hållbarheten på batterierna i enheterna.

Det låter konstigt om Apple lovat det.
Var det inte "upp till" (som alltid när det gäller batterier)?

  • Medlem
  • 2012-11-26 06:20

Batteri-indikatorn är en fingervisning av hur mycket kräm det finns kvar i batteriet och absolut ingen exakt siffra. Att kalibrera batteriet förlänger inte livslängden eller ökar prestandan på batteriet, utan gör endast att indikatorn på datorn visar mer exakta värden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 00:40

Jag vågar inte svara på om Apple själva gått ut med längre garanti, men generellt sår det 6 månaders garanti på batterier då det anses som förbrukningsvara.

98% kvar på mitt 14% batteri i MBP17", nöjd! Aldrig laddat datorn på något speciellt vis, hur som helst helt random.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-03 13:04
Ursprungligen av wilhelmsson:

98% kvar på mitt 14% batteri i MBP17", nöjd! Aldrig laddat datorn på något speciellt vis, hur som helst helt random.

Vad är ett 14% batteri?

haha 14 månader gammalt batteri

batteri cykler

Ursprungligen av rodin:

Tjena,

Jag har sökt runt lite och sett diverse trådar med lite info om detta men jag kan ju inte påstå att jag blev klokare. Finns det någon definitiv rekommendation hur man bäst tar hand som batteriet i en bärbar mac (macbook/macbook pro)?

Batterierna i mina tidigare bärbara Powerbooks har varierat i livslängd. Överhuvudtaget har jag märkt att de hållt sig på 100% ett tag för att sedan, snabbt, rasa i kapacitet.

1, Jag köpte en MacBook häromdagen. Jag började med att ladda den i över 16 timmar. Därefter har jag kört slut på batteriet en gång utan att ladda (tills den satte sig i vila). Är dett rätt eller fel? Hur bör jag göra fortsättningsvis?

1, Min mac står ofta kopplad till en Cinema HD med strömsladden i. Ibland tar jag ut datorn och kör den en halvtimme på batteri för att sedan sätta in strömsladden igen. Avverkas en cykel genom detta / är det ett dåligt sätt?

3, Frågan är ju om man kan switcha mellan nätsladd och batteri utan att tänka på det eller om man alltid bör köra slut på batteriet när man väl kopplad ut nätsladden?

4, Och slutligen.. det har funnits lite tips om kalibrering av batteri varje eller varannan månad. Vissa håller med om att det är bra, andra inte.

Alla tips mottages tacksamt..

Min står på 699 cykler, och still going strong.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-16 19:56

Efter ett antal laddningar och ofta användning av datorn visas batteriets kapacitet såhär: Health: 97%, Cycles: 25 och Charge: 88% med 5h kvar att användas..
Märkt av att ca 6 h får jag ut av att skriva eller surfa lite, börjar man kolla filmer eller annat flashbaserat dras batteriet iväg.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-19 19:45

Idag när datorn var fulladdad och jag började skriva lite i pages märkte jag att batterivisaren visade Användning: 4.5 h. Efter ca 1.5 h skrivande var batteriet nere på 70%. Kollade runt i "om den här datorn" och märkte att Amperetalet låg på -26 tror jag det var. Nu är frågan, bör jag oroa mig att batteriet är dåligt (ca 6 månader kvar på garanti) eller ska jag låta en Apple butik kolla på datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-20 22:14

Nu blandar du sorter lite, timmar och %.
Tillgängligt 4,5 h, använt 1,5 h, det är alltså ca 33 %. Då borde du ha kvar ca 66 %, men har 70 % kvar. Vad är problemet?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-20 23:05
Ursprungligen av kenjon:

Nu blandar du sorter lite, timmar och %.
Tillgängligt 4,5 h, använt 1,5 h, det är alltså ca 33 %. Då borde du ha kvar ca 66 %, men har 70 % kvar. Vad är problemet?

Råkade blanda ihop det. Det jag mest är förvirrad över är att Amperetal (mA) visar −1014. Har läst runt lite och märkt att de flesta har positivt värde medan jag har negativt. Är detta dåligt eller normalt?

Kör du på batteri har du ett uttag ur energi ur batteriet, alltså ett negativt amperetal.
Laddar du batteriet får du ett positivt amperetal eftersom du då tillför energi.
Laddas batteriet inte (typ fulladdat med inkopplad laddare) är amperetalet 0.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-21 16:49
Ursprungligen av suddgummi:

Kör du på batteri har du ett uttag ur energi ur batteriet, alltså ett negativt amperetal.
Laddar du batteriet får du ett positivt amperetal eftersom du då tillför energi.
Laddas batteriet inte (typ fulladdat med inkopplad laddare) är amperetalet 0.

Jaha, då har jag lärt mig. Kollade på bilden som lades upp sidan innan om Battery Health där det var 100% efter ett antal månader och cykler. Min visar 97% Battery health efter 3 månader och 27 cykler.. men jag får köra på och se hur det löser sig!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-16 18:14

Många som verkar ha otur med sina batterier. Jag har "misshandlat" mina Macbooks pro ordentligt batterimässigt och har aldrig haft problem med dem. Båda mina Macbooks har gått tungt under sin livstid med vmware fusion, spel, Final Cut, Aperture osv.

Macbook Pro 15" 2008-11:
1139 Cykler
80% health
2,5-3h surf/mail/ordbehandling per laddning

Macbook pro 15" 2012-06:
220 Cykler
96% health
5-6h surf/mail/osv per laddning

För referens hade jag en HP Probook 65XX och efter 1,5 år så var batteriet kört och höll laddning i 15 minuter. Med ett nytt batteri + ett slice påbyggnadsbatteri så höll den bara i 4h.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-05-01 16:09

Efter 52 cykler och efter senaste uppdateringen har batteriet plötsligt gått upp till 100% battery health och håller nu 6-7 h utan problem. Märker direkt att %en inte minskar lika snabbt som innan och att batteriet håller sig mycket längre.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-02 07:46
Ursprungligen av Junghage:

Många som verkar ha otur med sina batterier. Jag har "misshandlat" mina Macbooks pro ordentligt batterimässigt och har aldrig haft problem med dem. Båda mina Macbooks har gått tungt under sin livstid med vmware fusion, spel, Final Cut, Aperture osv.

Macbook Pro 15" 2008-11:
1139 Cykler
80% health
2,5-3h surf/mail/ordbehandling per laddning

Macbook pro 15" 2012-06:
220 Cykler
96% health
5-6h surf/mail/osv per laddning

För referens hade jag en HP Probook 65XX och efter 1,5 år så var batteriet kört och höll laddning i 15 minuter. Med ett nytt batteri + ett slice påbyggnadsbatteri så höll den bara i 4h.

Är inne på mitt tredje batteri till MBP late 2008. De förra batterierna la av efter 300-400 cykler så antingen har du haft tur eller jag otur. Det nya batteriet jag har nu håller ca 3,5 h med fyra pluppars ljusstyrka. Bara surfning och utan flash. Har dock inte mätt "verklig" tid jag får ut.

Bevaka tråden