- keptang
- Medlem ●
Visst är det nästa söndag första loppet är?
Jag har jobbat sjukt mycket och har inte alls haft någon tid att följa testerna. (Eller något annat för den delen)
Vet någon hur det ser ut? Hur går det för Hamilton i Mercedes? Och Peréz i McLaren? Vilka team ser starka ut inför 2013? Hur fungerar de nya däcken?
En lite kort sammanställning av någon kunnig mottages tacksamt.
Visst är det nästa söndag första loppet är?
Jag har jobbat sjukt mycket och har inte alls haft någon tid att följa testerna. (Eller något annat för den delen)
Vet någon hur det ser ut? Hur går det för Hamilton i Mercedes? Och Peréz i McLaren? Vilka team ser starka ut inför 2013? Hur fungerar de nya däcken?
En lite kort sammanställning av någon kunnig mottages tacksamt.
Först och främst vill jag bara berätta, att jag är inte speciellt kunnig inom F1. Bara mycket intresserad. Men så här långt är det nästan helt omöjligt att sia om vilka team kan vara i topp. Tester görs på många olika saker att tiderna där har nästan ingen större betydelse.
Det har skett bara relativt små förändringar på bilar, så dem är nog ganska likvärdiga som i fjol, tror jag. Störst betydelse kommer att vara på däcksidan. Dem som har lärt sig bemästra däcken bäst, har mycket stark förmån gentemot andra.
Många kända aktörer tror att det kommer att bli en mycket jäm kamp om VM. Knappast något team som dominerar. Kimi är oerhört laddad, men de har haft problem med tillförlitlighet hos Lotus. Bottas är nog också mycket sugen att visa vad han går för. Men är medvetet om att det kommer nog ta några race innan han är med.
Det har inte funnits så jättemycket information att få inför årets F1. Om Lotus kan göra bilen pålitlig så är dem nog att räkna med. Men mycket kommer att hända under hela året, tror jag. Annars det är omöjligt att säga vilka bilar eller förare är starkast. Man måste se några tävlingar först innan man kan bilda en opinion om det.
Första tävlingen är på söndag, precis som du säger. Racet går Sunday 17 March 2013 07:00 i vår tid.
I träningen inför finalen 2012 i Brasilien fick de ju testa den hårdaste gummiblandningen av spec 2013. Vad jag minns gnällde samtliga team om att däcket "gick av" väldigt fort efter bara runt 10 varv. Hur ska då de mjuka däcken hålla?
Förra säsongen var ju den mest underhållande så länge som jag på allvar följt F1. Några regeländringar som jag minns kommer införas i år är ju att dubbla DRS som mercedes och Lotus körde med förra året (visst var det de två teamen?) numera är förbjuden. Samt att DRS inte får användas under kval längre.
En timme kvar till kick-offen nu. Jag har väntat länge på detta.
Kimi!!!
Och på klassiskt Kimi-sätt, snabbast tid på näst sista varvet.
Grattis, Kimi-Matias! VIlken underbar och spännande tävling. Jag satt som på nålar i slutet …
Helt klockren inledning på säsongen! Senast Kimi vann i Australien var 2007, och det året tog han ju som bekant titeln också... Just saying.
Go Kimi!
Visst, men han satt i ett helt annat team då med helt andra resurser. Formel 1 är som en stavhoppstävling där alla har olika längd på sina stavar.
Oavsett hur duktig man är så kan man inte leverera mer än materialet tillåter. Skulle man sätta Alonso eller Vettel i en Marussia skulle inte de framstå som speciellt bra, just pga denna faktor.
Oftast glömmer folk bort detta helt när de höjer vissa förare till skyarna samtidigt som de sågar andra vid fotknölarna...
Just saying.
Visst, men han satt i ett helt annat team då med helt andra resurser. Formel 1 är som en stavhoppstävling där alla har olika längd på sina stavar.
Oavsett hur duktig man är så kan man inte leverera mer än materialet tillåter. Skulle man sätta Alonso eller Vettel i en Marussia skulle inte de framstå som speciellt bra, just pga denna faktor.
Oftast glömmer folk bort detta helt när de höjer vissa förare till skyarna samtidigt som de sågar andra vid fotknölarna...
Just saying.
Så det var därför Räikkönen, Alonso, Vettel kom 1a, 2a, 3a och inte Grosjean, Massa eller Webber?
Så det var därför Räikkönen, Alonso, Vettel kom 1a, 2a, 3a och inte Grosjean, Massa eller Webber?
Nej det säger jag inte. Vad jag menar är att Kimi får svårt att vinna VM i en Lotus. Lotus hör ju till "mittenteamen" och inte den absoluta toppen. Sätt Kimi i en McLaren, Red Bull eller en Ferrari så har han större chans att ta hem VM.
Lotus hör ju till "mittenteamen" och inte den absoluta toppen.
Förra året, ja. I år vet vi inte hur det blir, men igår vann ju Kimi/Lotus faktiskt på helt egna meriter. Det var inga konstiga yttre omständigheter eller tillfälligheter som hjälpte till.
Imponerande med endast 2 depåstopp, Lotusen med Kimi bakom ratten är en riktigt bra kombo för minimalt däckslitage.
Men Ericssons race i GP2 var ju bedrövliga. I gårdagens race dog bilfan på startlinjen, och idag var han tydligen inblandad i någon krasch? Jag kom in på tredje varvet idag, och då var han redan borta.
Mr Consistency som DC sade, men trist att se Vettel längst upp... igen. Men hur som helst blir det Kimi-tshirt på jobbet imorn igen.
Grymt lopp i övrigt också, riktigt fina fighter genom hela loppet. Mer sånt!
Imponerande med endast 2 depåstopp, Lotusen med Kimi bakom ratten är en riktigt bra kombo för minimalt däckslitage.
Men Ericssons race i GP2 var ju bedrövliga. I gårdagens race dog bilfan på startlinjen, och idag var han tydligen inblandad i någon krasch? Jag kom in på tredje varvet idag, och då var han redan borta.
Trist för Ericsson, teamet måste verkligen få ordning på grejerna och Ericsson sluta vara inblandad i så många incidenter.
Han har ju speeden helt klart när allt funkar.
Jag kunde inte se GP2 i helgen tyvärr, men det kanske var lika bra det.