Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel encoding med Finder + Indesign?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har fildelning i nätverket på kontoret från en OS X Server. När min kollega använder Indesign CS5 på sin iMac och ska öppna filer från blir ÅÄÖ fel i mapp och filnamn på servern, och han blir utkastad från mapparna. Stänger han Indesign fungerar det. Jag antar att det blir fel encoding någonstans men jag kan inte komma på var... Någon som har en idé var kan jag leta efter felet?

Version av OS X Server på servern?
Version av OS X på klientdatorn?

"....ska öppna filer från blir..." - det känns som det saknas ett par ord i den meningen.

"...blir utkastad från mapparna..." - vadå utkastad? Berätta gärna lite mer.

Servern: 10.6.8
Klienten: 10.6.8
" ... ska öppber filer från server bl... "

Jo, mapparna visas med fel encoding antar jag, äöå blir frågetecken. När han går in i en av dem mapparna skickas han ut till föregående mappa igen (dvs den ovanför i mapphirerkin). Skitskumt. Det fungerar alltså utanför Indesign. Det fungerar från de andra iMacarna på kontoret och även från min maskin med Windows 7.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Version av OS X Server på servern?
Version av OS X på klientdatorn?

"....ska öppna filer från blir..." - det känns som det saknas ett par ord i den meningen.

"...blir utkastad från mapparna..." - vadå utkastad? Berätta gärna lite mer.

Vilket protokoll använder ni för fildelning? AFP eller SMB ?

Hur skapades mapparna/och eller filnamnen med ÅÄÖ ? Anledningen till frågan är att det finns åtminstone tre olika vanliga sätt som programvaror kan skapa sådana bokstäver på, och somliga program stödjer inte alla former. Ett sätt att testa detta är att du från InDesign skapar ett nytt dokument, skapar en ny mapp innehållande dessa bokstäver, och sparar en ny fil med ett namn som innehåller ÅÄÖ. Om den nya filen funkar så beror felet i den existerande antagligen på skillnader i decomposed/precomposed (som det heter)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-03-20 12:16

Jag har bara erfarenhet av server-OS upp till och med 10.6.x (AFP), och det jag har att säga om detta är:
ÅÄÖ har aldrig varit någon hit på server. Undvik dessa i största möjliga mån för att slippa bli utkastad eller råka ut för spökmappar.

Håller med @filuren här. Undvik ÅÄÖ och andra "specialtecken".

En gammal bugg med OS X Server<->klient som har hängt med i många år. Enda boten är att undvika Å-Ä-Ö i mapp- och filnamn.

Buggen visar sig inte alltid, det kan funka för vissa oavsett version av server och klient och andra får jätteproblem. Jag minns detta problem från åtminstone OS X 10.3 som kom 2003. Apple vill inte kännas vid det, har försökt få hjälp av deras support på olika nivåer men det är inte ett problem i USA och då är det inte ett problem nån annanstans heller :\

Senast redigerat 2013-03-20 20:28
1
Bevaka tråden