Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes laggar hela tiden och lösenord efterfrågas

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Book Pro 15" Retina med 16GB minne och 2,6 GHz i processor, kraft så det borde räcka med andra ord.

Två problem uppstår med iTunes:

1. Om jag exempelvis klickar på en länk till en app på en webbsida och den sedan tar mig till iTunes så får jag ett felmeddelande att lösenordet är fel vilket det inte är. Klickar jag bort dialogrutan så är jag även fortsatt inloggad trots att det står att jag måste återställa lösenordet i den bortklickade dialogrutan. Mycket irriterande fel måste jag säha och jag undrar om någon annan har stött på samma sak och hur man i så fall löser detta?

2. Detta är ett större problem, ända sen datorn var helt ny har jag gång på gång upplevt att badbollen uppenbarar sig så fort man gör nåt utöver att spela musik. Det är inte det att den visar sig en sekund heller, utan den kan ibland låsa programmet uppåt en minut. Allra mest irriterande är att den upprepar sig dessutom så att jag kan få tio badbollar på raken.

Exempel på saker som orsakar detta: Surfning i iTunes store eller app store via iTunes och när jag redigerar bland låtarna.

Innebär detta att jag måste installera om hela datorn eller finns det nåt annat att prova innan det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-24 16:26

Testa först en Combouppdatering, och se om det löser något. Dina saker kommer att finnas kvar efter den uppdateringen.

http://support.apple.com/kb/DL1640?viewlocale...

Ursprungligen av kenjon:

Testa först en Combouppdatering, och se om det löser något. Dina saker kommer att finnas kvar efter den uppdateringen.

http://support.apple.com/kb/DL1640?viewlocale...

Intressant, detta testar jag direkt!

Ursprungligen av kenjon:

Testa först en Combouppdatering, och se om det löser något. Dina saker kommer att finnas kvar efter den uppdateringen.

http://support.apple.com/kb/DL1640?viewlocale...

Funkar inte, jag får nedanstående felmeddelande varje gång
Har provat tre ggr varav den ena efter en omstart med samma resultat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-24 20:42

Har du 10.8.3 installerat?

Ursprungligen av joakimo:

Har du 10.8.3 installerat?

Japp!

  • Medlem
  • 2013-03-29 00:31

Detta är bara en chansning fall om det skulle vara så enkelt att du har råkat ändrat rättigheterna för någon system fil, starta disk utility i recovery mode.
(Detta riktar sig mot felmeddelandet du får när du försöker installera combo:n)

Start upp datorn och håll direkt nere cmd+r.
1. Välj Disk Utility
2. Markera den partionen (Volymen) som du har som startup disk (där du har mac os installerat)
3. Repair Disk permissions (Fritt översatt till svenska, reparera disk rättigheter)

Edit:
Du har admin rättigheter till datorn?
Om inte så är det svaret till varför du inte kan installera combo:n.

Edit2:
Här är en artikel gällande div fel i iTunes
http://support.apple.com/kb/TS3694

Edit3:
Har du testat att avinstallera iTunes och sedan ladda ner det på nytt och installerat det igen?

Artikel om avinstallation:
http://support.apple.com/kb/PH11356

Här kan du ladda ner senaste iTunes:
http://www.apple.com/itunes/download/

Ursprungligen av devos:

Detta är bara en chansning fall om det skulle vara så enkelt att du har råkat ändrat rättigheterna för någon system fil, starta disk utility i recovery mode.
(Detta riktar sig mot felmeddelandet du får när du försöker installera combo:n)

Start upp datorn och håll direkt nere cmd+r.
1. Välj Disk Utility
2. Markera den partionen (Volymen) som du har som startup disk (där du har mac os installerat)
3. Repair Disk permissions (Fritt översatt till svenska, reparera disk rättigheter)

Edit:
Du har admin rättigheter till datorn?
Om inte så är det svaret till varför du inte kan installera combo:n.

Edit2:
Här är en artikel gällande div fel i iTunes
http://support.apple.com/kb/TS3694

Edit3:
Har du testat att avinstallera iTunes och sedan ladda ner det på nytt och installerat det igen?

Artikel om avinstallation:
http://support.apple.com/kb/PH11356

Här kan du ladda ner senaste iTunes:
http://www.apple.com/itunes/download/

1. Disk utility resulterade i en mängd fel men är nu reparerad.

2. Ja, jag har adminrättigheter på datorn.

3. Det går inte att installera av iTunes, det dyker upp en ruta som säger "programmet används av systemet och kan inte avinstalleras".
Har sökt vidare på nätet om detta, men det verkar bara som det går att ta bort programmet i äldre versioner av OS X.

= iTunes fortsätter lagga

  • Medlem
  • 2013-03-29 09:26
Ursprungligen av kjellebelle:

1. Disk utility resulterade i en mängd fel men är nu reparerad.

2. Ja, jag har adminrättigheter på datorn.

3. Det går inte att installera av iTunes, det dyker upp en ruta som säger "programmet används av systemet och kan inte avinstalleras".
Har sökt vidare på nätet om detta, men det verkar bara som det går att ta bort programmet i äldre versioner av OS X.

= iTunes fortsätter lagga

Okej,
Så du har testa att både kört repair disk permissions samt att repair disk i disk utillity i recovery mode? (cmd+r direkt när du startar datorn)

Efter du har gjort detta, har du testa att installera combo:n som någon skrev ovan?

Det alternativ som jag ser då är att vi kan testa att starta upp datorn i safe mode för att utesluta att det inte är något / några program som du har installerat gör något med datorn, genom safemode förhindrar vi dessa att starta och endast dom nödvändiga filerna startar upp som OS X behöver.

Du startar datorn i safe mode genom att hålla nere shift vid start.
Men jag rekommenderar dig att läsa igenom artikeln nedan så att du vet exakt hur man gör med safe mode.
http://support.apple.com/kb/PH11212

Om inget utav dom ovan fungerar, så kan vi testa att skapa ett nytt användarkonto i OS X som du kan testa iTunes i, om iTunes fungerar då så innebär det att problemet ligger i din användare.
Om problemet kvarstår så är det ett system fel, och vi får gå vidare med problemsökningen.

Edit:
För att avsluta iTunes helt för att kunna radera iTunes så gör du på följande sätt.
Öppna spotlight (cmd+space) sök sedan på activity monitor öppna det.

Sen skall du avsluta följande aktiviteter:
iTunes
iTunes helper

Ursprungligen av devos:

Okej,
Så du har testa att både kört repair disk permissions samt att repair disk i disk utillity i recovery mode? (cmd+r direkt när du startar datorn)

Efter du har gjort detta, har du testa att installera combo:n som någon skrev ovan?

Det alternativ som jag ser då är att vi kan testa att starta upp datorn i safe mode för att utesluta att det inte är något / några program som du har installerat gör något med datorn, genom safemode förhindrar vi dessa att starta och endast dom nödvändiga filerna startar upp som OS X behöver.

Du startar datorn i safe mode genom att hålla nere shift vid start.
Men jag rekommenderar dig att läsa igenom artikeln nedan så att du vet exakt hur man gör med safe mode.
http://support.apple.com/kb/PH11212

Om inget utav dom ovan fungerar, så kan vi testa att skapa ett nytt användarkonto i OS X som du kan testa iTunes i, om iTunes fungerar då så innebär det att problemet ligger i din användare.
Om problemet kvarstår så är det ett system fel, och vi får gå vidare med problemsökningen.

Edit:
För att avsluta iTunes helt för att kunna radera iTunes så gör du på följande sätt.
Öppna spotlight (cmd+space) sök sedan på activity monitor öppna det.

Sen skall du avsluta följande aktiviteter:
iTunes
iTunes helper

ÄNTLIGEN är problemet löst, tack Devos!

Efter omstart i Safe mode så funkade allt perfekt och då slog det mig att jag för länge sedan laddat ner Flutter som kan styra iTunes. När jag raderade detta så rullar allt som smort igen!

  • Medlem
  • 2013-03-29 10:49

Vad skönt!

Min mbp ligger just nu på torkning då min son fick för sig att hälla ut ca 1-3 cl påsmust över tangentbordet.

Jag torkade bort det men bäst att vara på den säkra sidan så stängde av den och vände den upp och ner.

Får se ikväll om den fungerar annars får man kontakta försäkringsbolaget.

1
Bevaka tråden