Okej,
Så du har testa att både kört repair disk permissions samt att repair disk i disk utillity i recovery mode? (cmd+r direkt när du startar datorn)
Efter du har gjort detta, har du testa att installera combo:n som någon skrev ovan?
Det alternativ som jag ser då är att vi kan testa att starta upp datorn i safe mode för att utesluta att det inte är något / några program som du har installerat gör något med datorn, genom safemode förhindrar vi dessa att starta och endast dom nödvändiga filerna startar upp som OS X behöver.
Du startar datorn i safe mode genom att hålla nere shift vid start.
Men jag rekommenderar dig att läsa igenom artikeln nedan så att du vet exakt hur man gör med safe mode.
http://support.apple.com/kb/PH11212
Om inget utav dom ovan fungerar, så kan vi testa att skapa ett nytt användarkonto i OS X som du kan testa iTunes i, om iTunes fungerar då så innebär det att problemet ligger i din användare.
Om problemet kvarstår så är det ett system fel, och vi får gå vidare med problemsökningen.
Edit:
För att avsluta iTunes helt för att kunna radera iTunes så gör du på följande sätt.
Öppna spotlight (cmd+space) sök sedan på activity monitor öppna det.
Sen skall du avsluta följande aktiviteter:
iTunes
iTunes helper