Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-08 14:03
Ursprungligen av Hunter78:

Det hade varit riktigt coolt om Apple återupplivade Cube i modern tappning och något större, så man kunde byta disk och grafikkort på datorn. Det börjar bli ”moderna” med små power datorer på Pc sidan. Apple kan säkert göra något riktigt fräckt om de vill.

Tror nya Mac Pro bara blir något mindre än dagens det är svårare och dyrare att bygga mindre om man vill ha kraftfulla processorer möjlighet till flera grafikkort och goda expansionsmöjligheter samtidigt om man vill ha en en så tyst och tillförlitlig dator som möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-08 17:03
Ursprungligen av KillwithSkill:

Nej. Max 300 på sin höjd! Hur som helst så är det rejält snabbare än en vanlig HDD. Det som är ett stort plus är att det går att få upp till 2TB på en 3.5".
Och när nya Mac Pro kommer så får man ju hoppas på dessa OWC.
OWC har 960 GB diskar i 2.5 som ligger på 3Gb/s och bör ju vara kanon till dagens Mac Pro.

Missade ni inte något nu? Kolla filmen igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-08 17:07
Ursprungligen av Gordy:

Tror nya Mac Pro bara blir något mindre än dagens det är svårare och dyrare att bygga mindre om man vill ha kraftfulla processorer möjlighet till flera grafikkort och goda expansionsmöjligheter samtidigt om man vill ha en en så tyst och tillförlitlig dator som möjligt.

Vad sägs om en 96 core ARM baserad MacPro

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-08 17:13
Ursprungligen av juanito:

Vad sägs om en 96 core ARM baserad MacPro

Det är väl dit det vankas.

Ursprungligen av Erik.dv:

Trevligt men du får aldrig 600 MB/s i dagens MacPro.

Med det här tricket så får man det

http://blog.macsales.com/12247-upgrade-your-0...

Ursprungligen av juanito:

Missade ni inte något nu? Kolla filmen igen.

iMac?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-08 22:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-08 22:16
Ursprungligen av juanito:

Missade ni inte något nu? Kolla filmen igen.

Vad missade vi?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-08 22:19

Intressant men det skulle vara aningen märklig tid att lansera något om inte MacPro:n går över till Haswell. Tror dock deras 6-core chip är långt bort. Jag tror också många som kör MacPro:n har hoppats på mer än 32 / 64GB RAM... Möjligen är Apple en "early taker" av kommande generation Xeon men jag tror även de är en bra bit bort.

Jag tror det inte blir så stor uppdatering av Mac Pro som vi kanske kan tro eller hoppas på! Dock kan Apple uppdaterar I/O port på datorn samt kanske Pci-Express 3.0 och något uppiffad design men inget fancy.
Dock hoppas jag på något helt nytt där både I/O port, design samt formfaktor blir helt ny! Frågan blir vad gör Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 00:04

Intel visade även idag next-gen Thunderbolt på 20 Gbs. Dock är den inte ute förrän 2014.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 00:06
Ursprungligen av Hunter78:

Jag tror det inte blir så stor uppdatering av Mac Pro som vi kanske kan tro eller hoppas på!

Det blir en ordentlig uppdatering av MP, troligen med en oväntad twist.

Ursprungligen av Gordy:

Det blir en ordentlig uppdatering av MP, troligen med en oväntad twist.

Det hoppas vi alla på, samt att priset också kan få en twist som gör Mac Pro mer prisvärd!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 00:32
Ursprungligen av Hunter78:

Det hoppas vi alla på, samt att priset också kan få en twist som gör Mac Pro mer prisvärd!

Lär ligga på ungefär samma pris som idag, alltså prisvärda jämfört med märleskonkurrenternas motsvarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 07:53

Undrar om man med TB kan ha en vettig klustrings-lösning på OS-nivå? Alla program ser ex fyra "clustrade" Macar som en stor enhet och att OS:et är smart nog att fördela arbetet mellan dessa. 20 Gbs börjar ändå bli hyfsad prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 19:28

Några MacPro6,1 som upptäckts i några loggar?
Finns det några antydningar i 10.8.3:s kod om kommande modell?

Ursprungligen av Erik.dv:

Undrar om man med TB kan ha en vettig klustrings-lösning på OS-nivå? Alla program ser ex fyra "clustrade" Macar som en stor enhet och att OS:et är smart nog att fördela arbetet mellan dessa. 20 Gbs börjar ändå bli hyfsad prestanda.

Har för mig att Grand Central Dispatch byggdes bla. för liknande processer i åtanke. Nu hittar jag såklart inte bilden jag hade i minnet så det kan ju vara något jag fabricerat ihop

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 10:09

Det finns program som nyttjar detta. Logic har bl.a. denna feature. Dock är det lättare att skicka en ström ljud till maskin 2 eller 3 i nätverket än större volymer data. Men skulle det lösas på OS-nivå och alla maskiner i klustret kör TB Gen 2 (20Gbs dual link) borde man ha hyfsat bra bandbredd att nyttja.

Ursprungligen av ne100:

Några MacPro6,1 som upptäckts i några loggar?
Finns det några antydningar i 10.8.3:s kod om kommande modell?

Nej är tyvärr svaren på båda frågorna. Det skulle för övrigt inte förvåna mig om nästa Mac Pro inte heter Mac Pro utan något helt annat.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Nej är tyvärr svaren på båda frågorna. Det skulle för övrigt inte förvåna mig om nästa Mac Pro inte heter Mac Pro utan något helt annat.

Mac Blog Pro. För den riktigt kräsna proffsanvändaren.
Den kraftfullaste maskinen i apples sortiment som med senaste multitaskingen ger dig möjlighet att sköta upp till 12 bloggar simultant.
/m

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-14 19:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad missade vi?

Något om SATA III...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-14 19:28
Ursprungligen av Gordy:

Det är väl dit det vankas.

Jo även om jag skojar till det lite förvånar det mej inte det minsta om det är nåt i stil med detta vi får se fram över. Finns som inte så många andra orsaker för Apple att ta så lång tid på sig att förnya Mac Pron om det inte är nåt helt nytt vi får se.

Och då är jag inte förvånad om det är något ur Apples egen prosessor smedja vi får se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 20:44
Ursprungligen av juanito:

Något om SATA III...

Disken kör SATAIII, MacPro SATAII. What are you getting at?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-14 20:55
Ursprungligen av Erik.dv:

Disken kör SATAIII, MacPro SATAII. What are you getting at?

Han menade nog den här som de också demade i videon http://eshop.macsales.com/shop/SSD/PCIe/OWC/M...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-15 22:27
Ursprungligen av Erik.dv:

Disken kör SATAIII, MacPro SATAII. What are you getting at?

Gör den? Om inte jag missförstod mig hade de ett SATA III kort i den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 07:38
Ursprungligen av juanito:

Gör den? Om inte jag missförstod mig hade de ett SATA III kort i den.

Du kan köra in ett SATAIII kort i en MacPro, men det är ett jäkla meck att koppla så du kan ha diskar i de normala platserna med detta.

Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan köra in ett SATAIII kort i en MacPro, men det är ett jäkla meck att koppla så du kan ha diskar i de normala platserna med detta.

För att utgångarna sitter bak på kortet förmodar jag - samt att matning av el sitter inne i burken...
Äh - nibblare, plåtsax, hålsåg, plasmaskärare mm löser ju det problemet i ett nafs. Kan tänka mig att gör man det rätt blir det tom lite ful-snyggt och häftigt.....
/m

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-16 11:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan köra in ett SATAIII kort i en MacPro, men det är ett jäkla meck att koppla så du kan ha diskar i de normala platserna med detta.

Därför denna är rätt smart SATAIII och SSD på samma kort. Som alltså också demades i videon. http://eshop.macsales.com/shop/SSD/PCIe/OWC/M...

Var på väg att köpa ett Accelsior, men den nya nuvarande
modellen med externa esata portar hade inte släppts så
det blev ett Sonnet SSD/PCI kort istället för dubbla SSD's.
Mest på grund av att jag kan sätta i och ur SSD diskar
allt eftersom de blir billigare/större.

Använder 2xSamsungPro 512 som cache och scratch för CS6.

Provade en kort stund att ha den ena som OS/startdisk,
men skillnaden för mig var inte så stor att jag tyckte att det lönade sig.
I princip var det bara att starta upp datorn som gick fortare men
det göra jag ju kanske en gång i veckan och cachen på den vanliga
2TB serverdisken har oftast de få program jag använder laddat ändå.

http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresul...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-04-30 11:43
Ursprungligen av gotfredsen:

En Xeon Phi processor har 64 Cores men man behåller de där minst 50 fungerar ...

Nu säljs dom, med 60 kärnor. Jag har en här på mitt bord. Men hur blir priset på en Mac Pro med en sådan här, den är inte gratis precis.

Bevaka tråden