Jag har ägnat ett halvt liv åt den här sortens saker och utifrån det kommit fram till att det sällan är fullt så enkelt som man tror:
Du säger att adressuppgifterna uppdateras, men jag tror att du egentligen menar förändras. Skillnaden består i om det är SAMMA uppgifter (t.ex samma personer) och deras information (t.ex. gatuadress) behöver uppdateras, eller om det är OLIKA uppgifter, t.ex att vissa personer tillkommer, och andra försvinner.
Det kan tyckas som hårklyverier, men är i själva verket viktigt. I det första fallet kan du ha en statisk layout, dvs där allt ligger på samma plats som tidigare, men i det senare fallet måste du ha en dynamisk layout, dvs. en layout som beräknas/skapas utifrån det innehåll du har i datafilen.
Om du har en statisk layout så kan du antingen lösa det genom tredjepartsplugins, xml eller scripting. Har du en dynamisk layout så löser man det, i mitt tycke, bäst med xml (ev med tillskott av scripting). Det finns iofs pluggar som kan göra det, men i mina ögon betalar man då för en funktionalitet som redan finns, och dessutom är man mer eller mindre garanterad kompabilitetsproblem i framtiden - jag vet inte hur många såna pluggbaserade lösningar som jag fått göra om åt kunder för att pluggen inte längre finns/kan användas.
Har du bara enkla behov så kan också taggad text, eller Data Merge vara ett bra alternativ.
Slutligen, även om jag talar i egen sak, tycker jag det är ett tillfälle då man ska fundera på att använda sig av en konsult som kan den sortens saker. Och där måste man ta ställning till vad den egna arbetstiden som man måste lägga på att ta fram/lära sig en sån lösning är värd. Behöver du lägga en arbetsvecka på att få till det och en konsult gör det på en dag (t.ex) så går det ju att räkna på vad som är bästa alternativet.