Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV i Sverige

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur fungerar Apple TV i Sverige? Vad finns det för utbud? Vad finns uföver iTunes? Netflix och HBO? Kan den streama film från en iMac?

  • Medlem
  • 2013-03-29 17:41

iTunes store använder jag ibland och hyr filmer, dom får in nya filmer snabbt.

Kollar även netflix.

Streamar vissa filmer via min dator med iTunes.

Kollar svt play m.m genom AirPlay från min iPhone / dator / iPad.

Streamar även musik från dessa enheter.

Visar bilder från icloud m.m

Finns många bra funktioner

Edit :
Ja, du kan streama från en iMac, även köra AirPlay om du så önskar.

Det låter ju toppen för en så pass billig produkt. Det kändes som overkill att skaffa en MacMini enkom för dessa syften.

  • Medlem
  • 2013-03-29 19:51

Japp, ATV har Blivit riktigt bra, även fast den inte har officelt stöd för te.x HBO play ännu så kan man köra det via Airplay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-29 20:36
Ursprungligen av claudiomarino:

Hur fungerar Apple TV i Sverige? Vad finns det för utbud? Vad finns uföver iTunes? Netflix och HBO? Kan den streama film från en iMac?

Jag tycker det är en prisvärd pryl om man känner till dess(eller andra enheters) begränsningar. Att köra mirroring från OS X enheter fungerar ofta dåligt. Det är den tydligaste begränsningen. Via iOS fungerar det bättre.

Jag använder min till:
- film via iTunes och Netflix(som är en riktigt väl fungerande tjänst. Man kan se en film/TV serie på sin iPhone och trycka på paus och sedan fortsätter filmen exakt på rätt ställe när man börjar se den igen oavsett på vilken enhet/plattform man än startar).
- film från Viaplay och SVTplay via iOS enheter. Det kan lagga lite.
- musik från Spotify via iOS enheter

Så vet man vad man vill och det fungerar via Apple TV är det klart prisvärt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-03-29 20:45

Har man apple i övrigt är den riktigt bra.
Airplay är underbart, och den har stöd för netflix och till skillnad från nästan alla andra enheter får man vit text istället för gul.

Det enda problemet som jag har med Apple TV är det lite klena stödet för filmfiler som man kan strömma från datorn eftersom man måste gå via iTunes. Visst, med Airplay Mirroring i 10.8 så kan man strömma hela skärmbilden men jag tycker ändå att 15 dollar för programmet Beamer är väl spenderade pengar. Med Beamer så kan man strömma i princip vilka filmfiler som helst till Apple TV, inklusive undertexter (inbäddade eller separata .srt-filer).

Ursprungligen av devos:

Japp, ATV har Blivit riktigt bra, även fast den inte har officelt stöd för te.x HBO play ännu så kan man köra det via Airplay.

Är det officielt stöd på väg? Hur funkar det att köra via Airplay? Hur gör man det?

Ursprungligen av claudiomarino:

Är det officielt stöd på väg? Hur funkar det att köra via Airplay? Hur gör man det?

Det lär nog bara HBO kunna svara på.
Man skickar strömmen från en dator med stöd för Airplay eller en iOS-enhet, som iPhone/iPad till Apple TVn.

Ursprungligen av Papperskatt:

Det enda problemet som jag har med Apple TV är det lite klena stödet för filmfiler som man kan strömma från datorn eftersom man måste gå via iTunes. Visst, med Airplay Mirroring i 10.8 så kan man strömma hela skärmbilden men jag tycker ändå att 15 dollar för programmet Beamer är väl spenderade pengar. Med Beamer så kan man strömma i princip vilka filmfiler som helst till Apple TV, inklusive undertexter (inbäddade eller separata .srt-filer).

Beamer låter riktigt bra för jag använder inte iTunes till film och jag orkar inte strula med filformat.

  • Medlem
  • 2013-03-30 12:24
Ursprungligen av claudiomarino:

Beamer låter riktigt bra för jag använder inte iTunes till film och jag orkar inte strula med filformat.

Ett program som är helt klockrent är annars iFlicks, med iFlicks så gör den om alla filformat till mp4 som iTunes stödjer.
iFlicks lägger även till metadata per automatik och cover, sedan så går det riktigt fort ca 2-5min per 1080P film mkv ca10gb.
Om du vill lägga till externa undertexter sköter iFlicks detta själv med, enda du behöver göra är att lägga till undertextfilen i samma mapp som film-filen.

Sedan när iFlicks är klart så lägger den till filmen per automatik in i iTunes med.

Edit:
http://www.iflicksapp.com
Du kan testa iflicks i 14 dagar tror jag gratis.

Sen kan man köpa det via AppStore eller via deras hemsida, skulle rekommendera att man köper via AppStore.

Det låter ju precis som vad jag är ute efter! Det får nog bli att införskaffa en Apple TV

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-30 14:39
Ursprungligen av devos:

Ett program som är helt klockrent är annars iFlicks, med iFlicks så gör den om alla filformat till mp4 som iTunes stödjer.
iFlicks lägger även till metadata per automatik och cover, sedan så går det riktigt fort ca 2-5min per 1080P film mkv ca10gb.
Om du vill lägga till externa undertexter sköter iFlicks detta själv med, enda du behöver göra är att lägga till undertextfilen i samma mapp som film-filen.

Sedan när iFlicks är klart så lägger den till filmen per automatik in i iTunes med.

Edit:
http://www.iflicksapp.com
Du kan testa iflicks i 14 dagar tror jag gratis.

Sen kan man köpa det via AppStore eller via deras hemsida, skulle rekommendera att man köper via AppStore.

Jag har aldrig gillat iFlicks för man har ingen kontroll på vilken kvalitet det blir på filmen.

Ursprungligen av lappen71:

Jag har aldrig gillat iFlicks för man har ingen kontroll på vilken kvalitet det blir på filmen.

Jag byter bara container och lägger till metadata. Ska man konvertera typ en DVD kör jag det i Handbrake först och sen i iFlicks för att lägga in metadata.

  • Medlem
  • 2013-03-30 19:07
Ursprungligen av lappen71:

Jag har aldrig gillat iFlicks för man har ingen kontroll på vilken kvalitet det blir på filmen.

Precis som suddgumm skriver så om du väljer "iTunes kompatibel" (vet ej exakt vad det står) så byter den endast kontainer i iFlicks och då får du ingen kvalités förlust.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-30 22:46
Ursprungligen av lappen71:

Jag har aldrig gillat iFlicks för man har ingen kontroll på vilken kvalitet det blir på filmen.

Samma som källfilen så länge källfilen kör h.264. Då handlar det, precis som övriga ovan säger, endast om containerbyte och inte en konvertering. För övrigt är ju hastigheten grym också, ett tv-serieavsnitt körs på 40s och en hel långfilm på 1m30s hos mig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-30 23:12
Ursprungligen av zinned:

Samma som källfilen så länge källfilen kör h.264. Då handlar det, precis som övriga ovan säger, endast om containerbyte och inte en konvertering. För övrigt är ju hastigheten grym också, ett tv-serieavsnitt körs på 40s och en hel långfilm på 1m30s hos mig.

Jag kan acceptera att andra gillar iFlicks och jag har testat det men för mig var det mer bekymmer än fördelar.
Så jag investerade i en Mac Mini istället och kör XBMC så slipper jag och hålla på med dessa program.
Jag trodde att det skulle vara toppen att använda ATV för mitt film bibliotek men det var inte det.

  • Medlem
  • 2013-04-05 10:21

ATV är fantastiskt, till den använder jag unblock-us för att få tillgång till amerikanska netflix samt hulu plus. Som komplement till den så har jag skaffat en Raspberry Pi med XBMC för 1080p/720p mkv filmer/serier. Tar även emot iptv till xbmc.. Världens minsta och grymmaste digitalbox kan man säga :).

Skaffade till slut en ATV och är i stort nöjd. Netflix och Youtube fungerar klockrent! Kör Beamer för film och SvtPlay funkar bra via iPad.

Det enda jag inte lyckats med är HBONordic. Kan inte köra spegling från min iMac som inte står i samma rum (ljudet funkar inte då) och om jag speglar från iPad så får jag inte helskärm. Någon idé?

Ni som kör Netflix på ATV. Upplever ni några som helst problem med de svenska undertexterna?

Kör i dagsläget Netflix genom min PS3 och där brukar jag få köra med danska eller norska i 10 minuter för att sedan byta till svenska för att det skall funka.
På iPaden funkar det klockrent däremot.

Lurar lite på att ställa en ATV i tv-bänken för att komma runt detta (förutsatt att det inte är samma strul som med PS3an då).

Ursprungligen av C.Barrow:

Ni som kör Netflix på ATV. Upplever ni några som helst problem med de svenska undertexterna?

Kör i dagsläget Netflix genom min PS3 och där brukar jag få köra med danska eller norska i 10 minuter för att sedan byta till svenska för att det skall funka.
På iPaden funkar det klockrent däremot.

Lurar lite på att ställa en ATV i tv-bänken för att komma runt detta (förutsatt att det inte är samma strul som med PS3an då).

Aldrig haft några problem med de svenska texterna.

Ursprungligen av C.Barrow:

Ni som kör Netflix på ATV. Upplever ni några som helst problem med de svenska undertexterna?

Kör i dagsläget Netflix genom min PS3 och där brukar jag få köra med danska eller norska i 10 minuter för att sedan byta till svenska för att det skall funka.
På iPaden funkar det klockrent däremot.

Lurar lite på att ställa en ATV i tv-bänken för att komma runt detta (förutsatt att det inte är samma strul som med PS3an då).

Jag har inte upplevt några problem alls med textningen i Netflix via ATV.

Tack för snabba svar pmarriott och claudiomarino!

Kan bara stämma in, undertexterna fungerar perfekt. Att sedan översättningarna i många fall är barnsligt dåliga är en annan femma och gäller ju oavsett plattform.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-04-15 08:17

Testade Unblock-us på min ATV2, men det fungerade inte så bra. Hackade en hel del (inget som jag haft problem med innan) samt att det ofta, flera ggr under ett TV-avsnitt, blev väldigt dålig kvalitet, typ 240p.

Ursprungligen av MatsOlov:

Testade Unblock-us på min ATV2, men det fungerade inte så bra. Hackade en hel del (inget som jag haft problem med innan) samt att det ofta, flera ggr under ett TV-avsnitt, blev väldigt dålig kvalitet, typ 240p.

Det har jag konstigt nog haft problem med också. Det har alltid fungerat helt felfritt men på sista tiden har kvaliteten börjat svänga lite...

  • Medlem
  • 2013-04-15 10:02
Ursprungligen av MatsOlov:

Testade Unblock-us på min ATV2, men det fungerade inte så bra. Hackade en hel del (inget som jag haft problem med innan) samt att det ofta, flera ggr under ett TV-avsnitt, blev väldigt dålig kvalitet, typ 240p.

Har själv bara upplevt buffrande några enstaka gånger under några månader. Använder även unblock-us på min macbook och har inte haft några problem den senaste tiden.
Men dns har väl inget med kapaciteten att göra, när själva streamingen är igång så görs ju inga uppslag?.

Ursprungligen av Swift:

Men dns har väl inget med kapaciteten att göra, när själva streamingen är igång så görs ju inga uppslag?.

Precis.

Ursprungligen av devos:

Ett program som är helt klockrent är annars iFlicks, med iFlicks så gör den om alla filformat till mp4 som iTunes stödjer.
iFlicks lägger även till metadata per automatik och cover, sedan så går det riktigt fort ca 2-5min per 1080P film mkv ca10gb.
Om du vill lägga till externa undertexter sköter iFlicks detta själv med, enda du behöver göra är att lägga till undertextfilen i samma mapp som film-filen.

Sedan när iFlicks är klart så lägger den till filmen per automatik in i iTunes med.

Edit:
http://www.iflicksapp.com
Du kan testa iflicks i 14 dagar tror jag gratis.

Sen kan man köpa det via AppStore eller via deras hemsida, skulle rekommendera att man köper via AppStore.

Jag tycker nog ändå att Beamer är ett bättre val. Bara att dubbeklicka på filmen (eller dra och släpp den i rutan) och sedan dyker den upp i ATV. Klart. Undertexter som inte är inbrända är bara ett klick bort.

Beamer äter det mesta. Har hittills inte stött på ett format den inte tuggar i sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-15 19:35
Ursprungligen av Hatesong:

Jag tycker nog ändå att Beamer är ett bättre val. Bara att dubbeklicka på filmen (eller dra och släpp den i rutan) och sedan dyker den upp i ATV. Klart. Undertexter som inte är inbrända är bara ett klick bort.

Beamer äter det mesta. Har hittills inte stött på ett format den inte tuggar i sig.

Då ska man alltså traska till datorn, droppa mediefilen i Beamer, snabba sig tillbaka till sin TV och titta?

Nej, det låter som ett väldigt opraktiskt sätt jämfört med att ha ständig tillgång till alla mediefiler genom iTunes och Hemmadelning. Jag hade inte velat köra på det förstnämnda sättet när jag ligger nerbäddad i soffan/sängen och blir sugen på att se en viss film/tv-serie

Bevaka tråden