Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av "Belkin Charge + Sync Dock with Audio Port for iPhone 5"

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi köpte den här dockstationen till jobbet.

Produktsida: http://www.belkin.com/us/F8J057-Belkin/p/P-F8...

Vi har gått över till mobil växel med iPhone 5 och jag var ute efter någon praktiskt dockstation. Så som den här produkten marknadsförs så är den speciellt lämpad för den som vill använda hörlurarna. Man pluggar bara i lurarna på baksidan. Jättepraktiskt.

Nu visade det sig tyvärr att den här produkten har en så grov designmiss så man kan ifrågasätta hela dess existens.

När man pluggar i sina Earpods i dockstationen så funkar inte fjärrkontrollen på sladden!

Så här har vi en dockstation med ljudfunktioner som gör att man ställer telefonen lite åt sidan. Men man kan inte använda fjärrkontrollen så man måste ändå luta sig fram och sköta allt på själva telefonen. Ok?

Detta kan jämföras med att bara ha en laddsladd och hörlurarna inkopplade till telefonen (som ligger på skrivbordet). Nu kan jag ta emot samtal, lägga på samtal, justera volymen samt hantera musiken med fjärrkontrollen. Så vad var vitsen med dockstationen?

Efter en timmes dribblande med Belkins support så fick jag till svar att det fungerar inte på grund av den magnet som håller bottenstycket på plats. Jag plockade isär min docka och kunde konstatera att det inte alls är det som är problemet. Det är den lilla sladdförlängaren som är problemet.

Om jag bara pluggar i den där förlängaren i telefonen så funkar inte fjärrkontrollen. Det har inget alls att göra med själva dockstationen eller magneten.

Betyg: 0 av 100 möjliga

Köpråd: avstå köp

Senast redigerat 2013-04-18 11:52
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-18 16:42

Lurar med fjärr använder fyra ringar på kontakten!

Edit: Belkin anger "Audio port to connect headphones or external speakers"

samt

"If you want to listen to music while your iPhone is docked, connect your headphones to the audio port on the back, or connect to your stereo system with an AUX cable"

Jo det är olika kontakter.

Det jag stör mig på är att
- produkten marknadsförs som en dockstation för den som vill använda sina hörlurar.
- hur svårt hade det varit att använda rätt kontakt?
- de inte nämner på sin sida att fjärrfunktionen inte fungerar men de skriver "kompatibel med iPhone 5"

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-18 16:52

Håller med det är en dålig produkt, hade inte kostat något extra fixa en fyrpolig kontakt. Men noll av 100 är väl ändå lite väl hårt. 1,984 är den väl ändå värd;-P

Ursprungligen av jas:

Håller med det är en dålig produkt, hade inte kostat något extra fixa en fyrpolig kontakt. Men noll av 100 är väl ändå lite väl hårt. 1,984 är den väl ändå värd;-P

Betyget noll kommer av att jag får bättre funktion genom att bara använda laddsladden. En produkt som blir bättre av att inte användas är betyg = 0.

För den som pluggar in dockan i ett par högtalare så kanske betyget är lite högre.

För övrigt kan nämnas att jag har "modifierat" min dockstation med en stor polygrip och borrmaskin. Nu kan jag använda originalsladden om än med lite spattigare ur- och ikoppling.

Ursprungligen av jas:

Lurar med fjärr använder fyra ringar på kontakten!

Edit: Belkin anger "Audio port to connect headphones or external speakers"

samt

"If you want to listen to music while your iPhone is docked, connect your headphones to the audio port on the back, or connect to your stereo system with an AUX cable"

Tre. Inte fyra.

Ursprungligen av Anders T:

Betyg: 0 av 100 möjliga

Köpråd: avstå köp

2 frågor.

Varför skulle man välja att använda fjärren på sladden när telefonen står rakt framför en?

Nästa fråga, ditt betyg baseras alltså 100% på att ni måste kunna använda fjärrkontrollen på hörlurskablarna?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-18 19:20
Ursprungligen av grenhall:

Tre. Inte fyra.

Fyra!

http://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_...

Ursprungligen av grenhall:

2 frågor.

Varför skulle man välja att använda fjärren på sladden när telefonen står rakt framför en??

Det är inte så lätt att förklara i ord men det är väldigt mycket enklare. Och det är i en arbetsmiljö vi använder det här så enkelheten har betydelse.

Om kollegan vill fråga mig något och jag har lurarna på mig så kan jag trycka paus på musiken via fjärren och svara direkt med "vanlig" tajming om du förstår hur jag menar. När jag ska trycka paus på telefonen så säger jag först "vänta jag ska bara ... " innan jag svarar.

Dessutom sitter inte dockan fast i bordet. Man behöver alltså trycka med viss försiktighet annars trycker man iväg hela telefonen. Det blir ett pillrande med grejerna och det håller inte på en arbetsplats dag ut och dag in. Det måste vara något som är busenkelt att använda annars slutar man till slut använda det.

Fördelen med att prata med lurarna är att man har händerna fria vilket gör det enklare när man supportrar kunder. Jag delar rum med en kollega så vi kan inte använda högtalartelefonen på någon smidigt sätt.

Ursprungligen av grenhall:

Nästa fråga, ditt betyg baseras alltså 100% på att ni måste kunna använda fjärrkontrollen på hörlurskablarna?

Jag hoppas du inte har misstagit det här som något officiellt test som 99mac står för. Jag var väldigt besviken över hur Belkin marknadsfört den här produkten och hur deras support (inte) fungerade så jag raljerar så klart lite i den här artikeln.

Ni är välkomna att sätta egna betyg här men som jag sagt tidigare. Om en produkt blir mer användbar om man lägger den i en byrålåda så är det inget högt betyg man kan ge den. Den som vill plugga in den här dockan i ett par externa högtalare kan säkert tycka att det här är en kanonprodukt.

Att man alltid ska behöva bevisa...

Tre RINGAR

Senast redigerat 2013-04-19 04:54
Ursprungligen av Anders T:

Det är inte så lätt att förklara i ord men det är väldigt mycket enklare. Och det är i en arbetsmiljö vi använder det här så enkelheten har betydelse.

Om kollegan vill fråga mig något och jag har lurarna på mig så kan jag trycka paus på musiken via fjärren och svara direkt med "vanlig" tajming om du förstår hur jag menar. När jag ska trycka paus på telefonen så säger jag först "vänta jag ska bara ... " innan jag svarar.

Dessutom sitter inte dockan fast i bordet. Man behöver alltså trycka med viss försiktighet annars trycker man iväg hela telefonen. Det blir ett pillrande med grejerna och det håller inte på en arbetsplats dag ut och dag in. Det måste vara något som är busenkelt att använda annars slutar man till slut använda det.

Fördelen med att prata med lurarna är att man har händerna fria vilket gör det enklare när man supportrar kunder. Jag delar rum med en kollega så vi kan inte använda högtalartelefonen på någon smidigt sätt.

Jag hoppas du inte har misstagit det här som något officiellt test som 99mac står för. Jag var väldigt besviken över hur Belkin marknadsfört den här produkten och hur deras support (inte) fungerade så jag raljerar så klart lite i den här artikeln.

Ni är välkomna att sätta egna betyg här men som jag sagt tidigare. Om en produkt blir mer användbar om man lägger den i en byrålåda så är det inget högt betyg man kan ge den. Den som vill plugga in den här dockan i ett par externa högtalare kan säkert tycka att det här är en kanonprodukt.

Det är nog inte tänkt att plugga in hörlurar i dockan eller iaf inte styra den men okej jag förstår frustrationen men det kanske borde vara läge att köra BT-headset och laddare istället för docka? Det hade jag gjort framför allt med tanke på att BT-headset kostar lika mkt om inte mindre än denna dockan.

Ursprungligen av grenhall:

Det är nog inte tänkt att plugga in hörlurar i dockan eller iaf inte styra den men okej jag förstår frustrationen men det kanske borde vara läge att köra BT-headset och laddare istället för docka? Det hade jag gjort framför allt med tanke på att BT-headset kostar lika mkt om inte mindre än denna dockan.

För mig blir det underförstått att allt ska fungera när man kallar det för en audio-produkt och pratar om kompatibilitet och att plugga in hörlurarna.

Bra tips om BT-headset. Nu kan jag köra den här med vanliga sladden närmsta tiden efter en modifikation så jag klarar mig för stunden.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-18 22:44
Ursprungligen av grenhall:

Även på din bild syns fyra kontaktringar!

Ursprungligen av jas:

Även på din bild syns fyra kontaktringar!

Skall man vara petig är det två ringar. TRRS.

På elektrikerspråk är iPhone-hörlurarnas kontakt 4-polig. Om den så har 386 ringar, 34 ballonger och en dansande häst. 4-polig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-19 22:18
Ursprungligen av jas:

Även på din bild syns fyra kontaktringar!

Nej, det är tre ringar och en tip.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, det är tre ringar och en tip.

Nä, det är som @Capeman säger, en tip, två ringar och en sleeve = TRRS. Se Wikipedia...
Kan diskussionen om vad kabeln heter dödas nu?

Har Belkin kanske en uppdatering på G till dockan som gör att man kan köra med lurarna, eller går det att modda in en annan förlängare?

Ursprungligen av suddgummi:

Har Belkin kanske en uppdatering på G till dockan som gör att man kan köra med lurarna, eller går det att modda in en annan förlängare?

Det bör gå att modda in en riktig kontakten för den händige. Det var väldigt svårt att ta isär prylen så min docka blev tyvärr skrot innan jag såg hur man ska göra. På undersidan sitter 4 skruvar men de är gömda av något så enkelt som svart tejp. Det ser ut som ett solitt plaststycke men det var så enkelt som att pilla bort tejpbitarna så kan man skruva isär den. Sen gäller det väl att hitta rätt kontakt med samma typ av upphängning. Det går ju att svänga in och gömma stiftet om man bara vill köra laddning. Se bild ovan och på deras sajt.

Jag vet inte vad Belkin tänker om framtiden men de har självklart öppnat en möjlighet för en konkurrent nu att göra något liknande med rätt kontakt.

Jag har skickat frågor till deras support och det är världsklass på sån där idiotisk outsourcad support som aldrig ger någon hjälp i slutänden. Det är mer som samtalsterapi.

En person jag pratade med ville skicka en ersättningsprodukt. "Sir, I will give you a replacement number. Please use the following..."
Jag avbröt och försökte förklara att först måste vi väl veta om det är något fel på enheten eller ej. Det här var innan jag hade sett det där med kontakten.

Tre gånger avbröt jag och förklarade att det är ingen vits att byta ut enheten innan vi vet om det är något fel på den. När personen för fjärde gången svarade "Yes, Sir, I see... I will give you a replacement number..." sen gav jag upp.

Man kan även nämna att när man använder Belkins frågeformulär på webben så tar det två dagar innan de svarar. Epostsvaret som man får kommer från en noreply-adress. Överst i brevet finns den här texten:

To update this question by email, please reply to this message. Because your reply will be automatically processed, you MUST enter your reply in the space below. Text entered into any other part of this message will be discarded.

[===> Please enter your reply below this line
[===> Please enter your reply above this line
Please click here to review or respond to this incident.

De vill alltså att man svarar till en noreply-adress. Länken man kan klicka för att se sitt ärende leder till vanliga supportsidan, inget särskilt ärende.

Det är bara trams hela upplägget. De vill inte ha kontakt med någon men de vill ge sken av att ha bra support på sajten.

Det går även att starta en chat med en supportperson. Jag försökte få den personen att skicka frågan till någon som kan svara men det kunde han inte. "Can I help you with something else?"

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-21 18:17

För er som fortfarande gillar Belkin, sök:

belkin false reviews

De betalade själva folk på Amazon Mechanical Turk för att skriva positiva recensioner och deras styrelseordförande tvingades senare till (en rätt lam) offentlig ursäkt.

Själv köpte jag en USB-hubb, visserligen på utförsäljning 70%, men strömförsörjningen har kort därefter lagt av. Får väl hoppas på ett "replacement number"...

Jaha där ser man... jag är inte förvånad.

1
Bevaka tråden