Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe slutar med Creative Suite

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gordy:

Vilket problem har du egentligen med deras betalningsmodell?

Se inlägg #116

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:48
Ursprungligen av Luftvargen:

Se inlägg #116

Men det stämmer ju inte för du kan ju som sagt flytta över dina verk till andra program. Sen är det ju mest upp till dig om du vill eller måste sluta prenumerera.

Månadspriset för studenter är 186 kr per månad om man binder sig ett år. Om vi sätter in det i skolmiljö så blir priset för en datasal 24 datorer 53 568 kr/per år. Alltså inte speciellt dyrt om datasalen är fullt uppbokad med elever som använder Adobe CC. T.ex. 6 olika medieklasser på en normal gymnasieskola som delar på salen. Dock är inte datasalar något som tillämpas i speciellt stor utsträckning längre. Eleverna har bärbara datorer och då behövs helt plötsligt 144 licenser (om klasserna är på 24-elever vardera). Då blir priset 321 408 kr/per år. Ett pris ingen skola kommer att betala.
Såklart blir det ett stort mervärde att slippa datasal och låta alla elever ha Adobe CC på sin dator, men för skolan kommer inte mervärdet motivera prisskillnaden.

Blir en knepig situation minst sagt…

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:51
Ursprungligen av Chaosstar:

Månadspriset för studenter är 186 kr per månad om man binder sig ett år. Om vi sätter in det i skolmiljö så blir priset för en datasal 24 datorer 53 568 kr/per år. Alltså inte speciellt dyrt om datasalen är fullt uppbokad med elever som använder Adobe CC. T.ex. 6 olika medieklasser på en normal gymnasieskola som delar på salen. Dock är inte datasalar något som tillämpas i speciellt stor utsträckning längre. Eleverna har bärbara datorer och då behövs helt plötsligt 144 licenser (om klasserna är på 24-elever vardera). Då blir priset 321 408 kr/per år. Ett pris ingen skola kommer att betala.
Såklart blir det ett stort mervärde att slippa datasal och låta alla elever ha Adobe CC på sin dator, men för skolan kommer inte mervärdet motivera prisskillnaden.

Troligtvis förhandlar skolorna till sig betydligt bättre priser än de exempel du tar upp.

Ursprungligen av Gordy:

Men det stämmer ju inte för du kan ju som sagt flytta över dina verk till andra program.

Precis, så om vi antar att din premiss att det finns lika bra alternativ är sann så finns det alltså fortfarande ingen anledning för mig att använda Adobes mjukvara om jag vill kunna fortsätta mitt arbete även om prenumerationen av någon anledning skulle tvingas upphöra... Jag vet inte hur du känner men personligen är jag rätt fäst vid mitt arbete och tanken att någon skulle kunna låsa mig ute från det är synnerligen otrevlig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 17:00
Ursprungligen av Luftvargen:

Precis, så om vi antar att din premiss att det finns lika bra alternativ är sann så finns det alltså fortfarande ingen anledning för mig att använda Adobes mjukvara om jag vill kunna fortsätta mitt arbete även om prenumerationen av någon anledning skulle tvingas upphöra..

Men detta är ju upp till dig, kan du inte betala hyran hemma så bli det ju ännu värre konsekvenser.

Ursprungligen av Luftvargen:

.Jag vet inte hur du känner men personligen är jag rätt fäst vid mitt arbete och tanken att någon skulle kunna låsa mig ute från det är synnerligen otrevlig.

Enkel lösning. Använd inte Adobes produkter då om du tycker detta kan bli synnerligen otrevligt. Annars är det ju som sagt bara att spara och exportera ditt arbete regelbundet så att du själv har kontroll över det.

Ursprungligen av Gordy:

Men detta är ju upp till dig, kan du inte betala hyran hemma så bli det ju ännu värre konsekvenser.

Enkel lösning. Använd inte Adobes produkter då om du tycker detta kan bli synnerligen otrevligt. Annars är det ju som sagt bara att spara och exportera ditt arbete regelbundet så att du själv har kontroll över det.

Det är ju knappast filformatet som är det viktiga i sammanhanget.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 17:02
Ursprungligen av Luftvargen:

Det är ju knappast filformatet som är det viktiga i sammanhanget.

Det är en viktig del.

Ursprungligen av Gordy:

Det är en viktig del.

Inte ens det. Se inlägg #118

Ursprungligen av Gordy:

Troligtvis förhandlar skolorna till sig betydligt bättre priser än de exempel du tar upp.

Möjligt att det går, men min egen erfarenhet är att det inte gått att tulla på studentpriserna tidigare med undantag för mindre justeringar. Det är redan jättebilligt med studentrabatten har svaret varit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 17:04
Ursprungligen av Chaosstar:

Möjligt att det går, men min egen erfarenhet är att det inte gått att tulla på studentpriserna tidigare med undantag för mindre justeringar. Det är redan jättebilligt med studentrabatten har svaret varit.

Beror på hur många licenser som köps eller hyrs in.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 17:06
Ursprungligen av Luftvargen:

Inte ens det. Se inlägg #118

Det har jag redan svarat på, det finns ingen gudagiven lag att du måste lära dig och använda Adobes mjukvaror. Finns som sagt en hel del goda alternativ som ofta är mycket billigare.

Ursprungligen av Gordy:

Det har jag redan svarat på, det finns ingen gudagiven lag att du måste lära dig och använda Adobes mjukvaror. Finns som sagt en hel del goda alternativ som ofta är mycket billigare.

Det har jag aldrig påstått. Det enda jag har sagt är att jag ser den här typen av prissättning som ett problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 17:12
Ursprungligen av Luftvargen:

Det har jag aldrig påstått. Det enda jag har sagt är att jag ser den här typen av prissättning som ett problem.

OK men om du skulle ha kunnat köpa detta paket från Adobe direkt så skulle det troligtvis kostat 10000 minst. Räkna på hur många månaders prenumeration 10000 kronor räcker till och med prenumerationen så ingår ju de flesta uppdateringar.

Ursprungligen av Gordy:

Beror på hur många licenser som köps eller hyrs in.

Möjligt, men även en halvering av priset i mitt exempel känns för dyrt.
Men det visar sig väll. Adobe lär säkert ha tänkt på det.

Ursprungligen av Gordy:

OK men om du skulle ha kunnat köpa detta paket från Adobe direkt så skulle det troligtvis kostat 10000 minst. Räkna på hur många månaders prenumeration 10000 kronor räcker till och med prenumerationen så ingår ju de flesta uppdateringar.

Det handlar inte om priset, arbetar man med det tjänar man igen den kostnaden snabbt nog ändå (instegströskeln blir ju dock högre, och det är säkert ett problem för Adobe). Det handlar enbart om vad man gör efter att en prenumeration har upphört. Med den gamla prismodellen kan jag fortsätta använda programsviten bara jag har skaffat en permanent licens, med den nya kan jag hypotetiskt hamna i en situation där jag har blivit utelåst från mitt arbete.

Det är klart att ingen tvingar mig att använda deras mjukvara, det handlar inte om det heller, men jag har redan investerat åtskilliga år i att lära mig hantera den. Personligen kommer jag antagligen bara stanna kvar på nuvarande version av CS antingen tills de har ett alternativ jag kan acceptera, eller att jag tvingas investera tid i att lära mig helt andra alternativ.

Hade man både kunnat prenumerera och köpa loss licensen, gärna i kombination, så hade jag inte haft några problem med det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-10 20:22

Ett litet klipp med OT-trams kan kanske vara på plats bland alla dessa allvarliga ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 20:37
Ursprungligen av filuren:

Ett litet klipp med OT-trams kan kanske vara på plats bland alla dessa allvarliga ord.

Synd att inte skolor kan pausa tjänsten under sommaren och istället för att betala för 12 månader endast betala för 9 månader per år (september till maj).

Det här är väldigt intressant.

Adobe-branschen har på sätt och vis satt sig en rävsax då den under de senaste tio-tjugo åren har knutit sig så pass hårt till Adobe att man nu inte har några alternativ och därför blint måste acceptera allt vad de bestämmer, även när det enbart blir prenumerationer och priset blir 30 % högre än i USA före moms. Tacka och ta emot, var glad att priset inte är det dubbla.

Jag är väldigt glad över att min bransch inte är lika knuten till en enda leverantör. Jag kör 100 % fri och open source inom verksamheten. För vi har sett till att vi faktiskt har de verktyg som vi behöver. Jag är helt oberoende av vad något storbolag långt borta gör. Det påverkar inte min business. Vill jag så kan jag vara helt självförsörjande.

Jag tycker att det på allvar är dags för Adobe-branchen att försöka göra något liknande. Jag vet, gnäll inte nu om att Inkscape inte är något att ha eller att Gimp inte kan CMYK 100 %. Börja istället att hälla in 500 kronor i månaden till dessa projekt så ska ni se att det börjar hända grejer. Sen ska ni se att ni inte längre är fängslade i Adobe-fängelset.

Eller så fortsätter ni betala era Adobe-prenumerationer så får vi se vart det leder. Under tiden tar jag fram popcorn och paraplydrink.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-20 07:53
Ursprungligen av John A:

Jag tycker att det på allvar är dags för Adobe-branchen att försöka göra något liknande. Jag vet, gnäll inte nu om att Inkscape inte är något att ha eller att Gimp inte kan CMYK 100 %. Börja istället att hälla in 500 kronor i månaden till dessa projekt så ska ni se att det börjar hända grejer. Sen ska ni se att ni inte längre är fängslade i Adobe-fängelset.

Det vore fenomenalt med några vettiga konkurrenter i denna bransch. Det är väldigt synd Adobe köpte Macromedia - de var en mycket bra motpol i de produkter de hade. Problemet med många open source lösningar är inte alls i närheten av var de skulle behöva vara. Varken funktionen eller användarvänligheten finns där. Jag tror även i vissa områden där open source fungerar bäst - för utvecklare - så är open source verktygen utvecklat av utvecklare för utvecklare. En kreativ produkt som Photoshop ställer enormt höga krav på att utvecklaren förstår hur slutanvändaren tänker.

Många mindre tillverkare har till skillnad från open source ett resurs-problem. Ex. Pixelmator har potential som en ersättare till Photoshop men skulle i sammanhanget behöva kanske 4-5 versioners utveckling på sex månader för att faktiskt kunna ersätta programmet. Självklara saker som adjustment layers finns inte. Eller så har du bolag som Apple som faktiskt givit ut bild-redigeringsverktyg som var riktigt rikitgt bra förhållandevis Adobe. Lightroom har länge levt ett "catch-up" liv mot Aperture på mångt och mycket. Men alla vet hur högt intresse Apple har i proffsen idag. Man har inte uppdaterat programmet på nästan tre och ett halvt år och ligger nu på en av de viktigaste funktionerna på efterkälken.

Det vore kul med konkurrens dock. Hittills var det länge sedan någon kom nära att ersätta ett par av Adobe's "giganter".

*host* FreeHand *host*

Fast man skall nog inte hålla andan som jänkarna brukar säga. Många goda viljor, mycket snack, men inte tillräckligt mycket verkstad... Eller rättare sagt, den verkstad som verkligen kom igång, rättegången mot Adobe, misslyckades ju.

Lite bakgrund: http://libregraphicsworld.org/blog/entry/free...
Det nya projektet för att börja från scratch med hjälp av någon tyskt mjukvaruföretag. (Men jag är skeptisk, tyvärr): http://www.freehandforum.org/
Installera FreeHand MX under 10.6: http://hints.macworld.com/article.php?story=2... Senare versioner av OSX funkar inte då FH kräver Rosetta. Enligt någon uppgift jag såg skall det dock fortfarande funka under W8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-20 09:12

Freehand var en grym produkt på sin tid.

Såklart kan man snacka alternativa program för de som kanske enbart sysslar med bildredigering eller bara sysslar med ljud osv, för det finns många bra program där ute.
Dock är Creative Suite en sådan helhetslösning för medieproduktioner idag så det finns inget motstycke och kanske aldrig kommer finnas. Programmens kompatibilitet, funktioner, gränssnitt och utseende knyts ihop mer och mer för varje version och Adobe satsar mycket kraft på att få alla sina program att vara i topp inom sitt segment.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-20 09:29
Ursprungligen av Chaosstar:

Såklart kan man snacka alternativa program för de som kanske enbart sysslar med bildredigering eller bara sysslar med ljud osv, för det finns många bra program där ute.
Dock är Creative Suite en sådan helhetslösning för medieproduktioner idag så det finns inget motstycke och kanske aldrig kommer finnas. Programmens kompatibilitet, funktioner, gränssnitt och utseende knyts ihop mer och mer för varje version och Adobe satsar mycket kraft på att få alla sina program att vara i topp inom sitt segment.

Utöver ovan förbättras varje unik produkt för mängder av olika områden med varje uppdatering. Photoshop nyttjas till allt från fotoretusch, design för tryck, webb, rörlig bild och animation. Även ett kriminaltekniskt verktyg. "Problemet" är att de har ett oslagbart grepp just nu - och har haft det i många år.

Adobe gör jobbet bättre än andra men imponerar inte på mig, ex. hur svårt kan det vara att få zoomverktyget att fungera lika i PS som Illustrator? Saker lär väl inte bli till det bättre när degen trillar in via prenumerationsmodellen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Freehand var en grym produkt på sin tid.

Eftersom jag sitter med 10.6 drog jag hem MX plus patch från Adobe för att testa lite. Var ju ett antal år sen sist man faktiskt jobbade i FreeHand då man blev så illa tvungen att gå över till CS, men många grejer sitter som en smäck fortfarande. "Paste inside" exempelvis.

Nåja, vad är en bal på slottet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-20 11:28
Ursprungligen av Snoopy:

Adobe gör jobbet bättre än andra men imponerar inte på mig, ex. hur svårt kan det vara att få zoomverktyget att fungera lika i PS som Illustrator? Saker lär väl inte bli till det bättre när degen trillar in via prenumerationsmodellen.

Även om Adobe är ett bolag och man nu har, i stort sätt, ett programpaket, så är man internt många grupper som har fokus på olika saker. Det har tagit dem över 10 år att fortfarande inte ha ett unified GUI. Hur svårt ska det vara på en skala kan man tycka. Vidare gick man i och med CS6 över till ett "unified dark color scheme". Lustigt att man fortfarande nästan 2 år senare inte "portat" Camera RAW till detta GUI-upplägg. And the list goes on… Jag skulle bli förvånad om Adobes nya betalmodell gör någon som helst skillnad i ovan avseende.

Å andra sidan har nämnda konkurrenter som Pixelmator inte ens 16-bpp stöd eller möjlighet som sagt tidigare till adjustment layers.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-20 13:52
Ursprungligen av Erik.dv:

Å andra sidan har nämnda konkurrenter som Pixelmator inte ens 16-bpp stöd eller möjlighet som sagt tidigare till adjustment layers.

Nää men så kostar det bara hundra spänn. Inte tio papp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-20 15:36
Ursprungligen av onnyt:

Nää men så kostar det bara hundra spänn. Inte tio papp...

Visst är det billigt och fyller en funktion för en viss målgrupp (jag tror 500 000 användare uppgraderade eller köpte version 2.2 av programmet) men det är långt ifrån en Photoshop-ersättare.

Bevaka tråden