Gör du det i kameran eller i post? 4 stopp på en 8-bit fil börjar bli ganska mycket.
Här gjorde jag ett tankehopp när jag skrev. Jag ville återknyta till 5Dmk3 som kamera generellt och avsåg i det här fallet stillbilder tagna i raw. Diskussionernas vågor gick ju höga här på 99mac för ett år sen eller nåt, när det diskuterades Canon vs Nikon vs Pentax, olika sensorer och dylikt. Det påpekades då korrekt att Canons sensorer tidigare lidit när man lyfter skuggorna i efterbehandlingen. Detta gällde även mk3. Men så är alltså inte fallet på 1Dc. Jag har även hört att 6D skall vara fri från denna begränsning. Det är väl så att de nya sensorerna som kommer från Canon nu har kommit över detta.
ProRes 422HQ ligger på c:a 220 Mbit vid 1080p25 vilket är hanterabart helt klart.
Ja, detta hade väl varit drömmen. ProRes internt på t ex C100 i 10-bit hade varit sjukt attraktivt. Hade till och med föredragit den vanliga 4:2:2. Jag gillade verkligen den nya sensorn som sitter i C100, 300 och 500. Men det är nog mer än bara licensiering som är i vägen för att implementera detta.
Skulle gärna ta ProRes i 1Dc också, men en av anledningarna till att man valt MJPEG är att det kräver väldigt lite processorkraft. Vet inte hur det är med ProRes där. ProRes 422 går på ett ut med MJPEG datamässigt, så det är inte där det klämmer.
RED och Alexa är ju roliga kameror, men de skulle inte funka för mig. Jag vill kunna fota/filma spontant och inte bara nerlåst. Använder ju kameran även privat.
Faktum är att jag väntat länge på att RED skall göra en kamera jag kan köpa, men de envisas med att sätta en sensor i en låda (inget problem för deras tänkta marknad). Skall bli kul att se vad Dragon klarar av, men när man nu hör att de redan börjar prata om ännu högre upplösningar, så tycker jag de tappat fotfästet. Det är inte där problemet ligger.