Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 5D mkIII filmar nu i raw med 24 fps via Magic Lantern

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, det gick lite fortare än vad man först trott då.

Den 1 april skämtades det om att man kunde filma i raw med en 5D mkIII. Nu, bara drygt en månad senare är det verklighet.

Teamet bakom Magic Lantern har gjort några rejäla framsteg den sista tiden och det har kulminerat med dagens nyhet att man kan spara rå sensor data 14 bitar RGGB i en fil som man (bara på Windows än så länge) kan konvertera till .dng filer som man sen sätter ihop till film i t ex After Effects.

Bildrutorna visar väntat upp en helt annan upplösning och dynamiskt omfång än vad man tidigare sett från de här kamerorna.

Någon här som filmar mycket med DSLR? Jag sitter själv på en Canon 1Dc och tänkte sälja min 5D mkIII. Nu får jag se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-13 14:23

Helvete va ballt om det faktiskt fungerar. Dock är 24p lite trist i PAL-länder men detta är framsteg helt klart.

Det är helt klart en intressant utveckling.

Men det finns ju ett par "aber":

  • man behöver snabba CF-kort: 1000x skulle jag tro

  • datastorleken för 1080p är 3-4MB per bild.

  • Detta är inget som är släppt så att vem som helst kan prova. De säger själv att detta bara är början och att de måste jobba vidare med det, men de har i alla fall visat att det kommer att fungera på sikt. Får väl se när det kommer en public beta.

Man undrar också hur mycket Canon står ut med när det gäller den här typen av moddar. De har ju varit tydliga att det inte tolererar någon som helst mod av 1Dx (framförallt då att Magic Lantern omvandlar den till en 1Dc)… Kanske är det ändå så att raw-filmning på en mk3 kommer att vara tillräckligt bökigt även i framtiden, så att det kan avfärdas som ett nörd-projekt. Men jag vet inte.

Hade varit kul att får tag i firmwaren och göra en direkt jämförelse med 1Dc vad gäller detaljer och DR i 1080p.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-13 16:47

Så kan det mycket väl vara Andree. Lite tråkigt att Canon inte har en billig och riktigt bra DSLR / filmkamera. 1Dc och 1Dx är svindyra, 5D mk2 är sådär idag, 5D mkt är bättre men ändå "sådär" i sammanhanget - även HDMI ut blir bara 8-bit 4:2:2 och tämligen klumpigt, 6D:n hamnar väl mellan 5D-revisionerna. Tittar man ex. på BlackMagics utbud håller de fenomenalt mycket bättre bildkvalité än 5D / 6D.

C-series är bättre men man måste upp högt i serien för att få högre än 8-bit inspelning vilket jag tycker är ganska risigt. 1Dc kommer upp i 4K men fortfarande bara 4:2:2 8bit som bäst vilket är synd. 1080p 4:2:2 eller 4:4:4 med 10-bit hade varit ett mycket trevligt alternativ.

Jag har personligen inget emot 8-bit 4:2:2.

Jag hade en 5Dmk3 och en C100 som jag nu ersatt med en 1Dc. Det hade varit skönt om de var billigare, men tanken är ju att de här kamerorna skall betala för sig själva. I alla fall...

Även C100 som ju spelar in internt med 8 bitar 4:2:0 AVCHD kan fånga riktigt bra bilder. Jag har sett många jämförelser mot ProRes via 4:2:2 ut där det i princip är omöjligt att se skillnad. Man ser det när man studerar stillbilder, men om man tittar på materialet som det är tänkt, i rörliga bilder, så skulle man inte veta vilket som är vad. Viss fördel för ProRes om man vill göra tyngre grading. C100 skulle jag klassa som en riktigt prisvärd kamera.

Det är lätt att önska sig filer i 10-bit, men jag vill inte ha externa inspelningsenheter. Jag vill inte ha nån rig om jag inte måste—tycker definitivt inte att det är "coolt" med matte box. 1Dc-filerna i 4:2:2 och knappt 500MBit/s är rätt robusta.

När det gäller 5Dmk3 så tycker jag att det är en riktigt bra kamera idag. Och utvecklingen genom Magic Lantern gör ju att den blir ännu intressantare. En av de stora grejorna med 1Dc (och 1Dx får man förmoda) är dock att man kan lyfta skuggorna precis som på Sony/Nikon/Pentax(?) med 4 stopp utan att det producerar banding' eller annat konstigt brus.

Bildruta från filmning med 1Dc i 4:2:2 internt till CF-kort:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-14 08:57
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

En av de stora grejorna med 1Dc (och 1Dx får man förmoda) är dock att man kan lyfta skuggorna precis som på Sony/Nikon/Pentax(?) med 4 stopp utan att det producerar banding' eller annat konstigt brus.

Gör du det i kameran eller i post? 4 stopp på en 8-bit fil börjar bli ganska mycket.

Jag vill inte ha en extern record. 10-bit native internt och att man då filmar ProRes eller dyl. format.

Ja, jag är ganska bortskämd på jobbet där vi ofta jobbar med Alexa eller RED material. Någon gång har vi fått snarlikt det du beskriver ovan och det fungerar men 8-bit riskerar få bandningar enormt mycket fortare än 10/12-bit material. Nu när många också väljer att filma S-Log eller annat extremt "platt" format i kamera måste man dra ut det ordentligt i post. Som du säger - ofta får man riktigt fina bilder ändå men 10-bit hade varit önskvärt överlag.

ProRes 422HQ ligger på c:a 220 Mbit vid 1080p25 vilket är hanterabart helt klart.

Jag tror för många är 10/12-bit mer värt än 4K.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gör du det i kameran eller i post? 4 stopp på en 8-bit fil börjar bli ganska mycket.

Här gjorde jag ett tankehopp när jag skrev. Jag ville återknyta till 5Dmk3 som kamera generellt och avsåg i det här fallet stillbilder tagna i raw. Diskussionernas vågor gick ju höga här på 99mac för ett år sen eller nåt, när det diskuterades Canon vs Nikon vs Pentax, olika sensorer och dylikt. Det påpekades då korrekt att Canons sensorer tidigare lidit när man lyfter skuggorna i efterbehandlingen. Detta gällde även mk3. Men så är alltså inte fallet på 1Dc. Jag har även hört att 6D skall vara fri från denna begränsning. Det är väl så att de nya sensorerna som kommer från Canon nu har kommit över detta.

Ursprungligen av Erik.dv:

ProRes 422HQ ligger på c:a 220 Mbit vid 1080p25 vilket är hanterabart helt klart.

Ja, detta hade väl varit drömmen. ProRes internt på t ex C100 i 10-bit hade varit sjukt attraktivt. Hade till och med föredragit den vanliga 4:2:2. Jag gillade verkligen den nya sensorn som sitter i C100, 300 och 500. Men det är nog mer än bara licensiering som är i vägen för att implementera detta.

Skulle gärna ta ProRes i 1Dc också, men en av anledningarna till att man valt MJPEG är att det kräver väldigt lite processorkraft. Vet inte hur det är med ProRes där. ProRes 422 går på ett ut med MJPEG datamässigt, så det är inte där det klämmer.

RED och Alexa är ju roliga kameror, men de skulle inte funka för mig. Jag vill kunna fota/filma spontant och inte bara nerlåst. Använder ju kameran även privat.

Faktum är att jag väntat länge på att RED skall göra en kamera jag kan köpa, men de envisas med att sätta en sensor i en låda (inget problem för deras tänkta marknad). Skall bli kul att se vad Dragon klarar av, men när man nu hör att de redan börjar prata om ännu högre upplösningar, så tycker jag de tappat fotfästet. Det är inte där problemet ligger.

1
Bevaka tråden