Jämförelsen med Apple i att de fick enormt mycket negativ kritik och faktiskt tog åtgärder för att dämpa den är inte långsökt alls. Jag hoppas verkligen Adobe ser över ett antal punkter även om man håller fast vid hyrmodellen:
- Internationella priser måste bli snarlika Amerikanska. Som visat här betalar vi enormt mycket mer för samma program i Svergie än USA.
- Om målet är att tillfredsställa proffs bör man hitta en annan modell än "one plan to rule them all". Att ex kunna hyra ett - fem program kan jag tänka mig många skulle vilja. Folk som idag sitter på en mindre bundle är irriterande (CS Design och Prod. Premium ex). Fotografer som behöver två-tre appar.
- Om målet är att tillfredsställa alla borde man hitta en hyrmodell som även hem- och non-profil kan leva med. 550 kr per månad är galet - man borde ha ett pris på kanske 195 kr per månad på sin höjd och även här ha ett alternativ för 1 - 5 applikationer. 2 program för 49 kr / mån, 5 program för 99 kr och alla för 199 kr per månad eller dyl.
Som du skriver Richard finns idag i stort sätt inga alternativ för proffs vilket är lite läskigt. Att de skulle slopa hyrmodellen tror jag inte men de kan hitta bättre lösningar för att göra fler kunder glada. Det är viktigt även i en monopolsituation.