Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webb-PDF InDesign?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Nu har jag ett litet problem som jag blir lite tokig på.

Jag har ca. 20st InDesign-filer som är gjorda för print. Bilder etc är alltså tryckanpassade osv. Nu vill företaget även ha PDF-er att publicera på nätet. Jag måste därför hålla ner storleken på filen samtidigt som kvaliteten på bilderna inte får bli jättekass.

Om jag exporterar filen till PDF och kör alternativet Minsta filstorlek blir bildkvaliteten jättekass. Om jag kryssar ur att bilderna ska komprimeras blir själva filen alldeles för stor.

Hur borde jag göra för att slippa gå in i varje InDesign-fil och montera in webb-anpassade bilder istället? Nån som har någon idé?

/ Ida

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-22 17:40

Testa med att komprimera bilderna lite mindre - välj ett bättre alternativ för dem. Man får ofta trixa lite tills man hittar en avvägning mellan storlek och kvalitet som får duga. Fördelen är att man ofta kan använda inställningen till andra man gjort på samma sätt

För det första ska du optimera pdf-filer i Acrobar, som kör cirklar runt allt annat när det gäller detta.

Tack för tipsen. Fick till nån inställning till slut med lagom stora filer och okej kvalitet på bilderna. Verkar vara en hel vetenskap det här, så det får duga för det här projektet så länge.

1
Bevaka tråden