Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Effektivt sätt att jobba med tabellformat i InDesign?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får ingen riktig rätsida på InDesigns tabellformat. Jag har definierat cellformat som var för sig funkar med styckeformat och färger och annat. Men när jag försöker göra ett tabellformat vill den inte riktigt ta med sig cellformaten. Jag vill kunna ange att rad ett till tre är det här cellformatet (eller åtminstone en rad med tabellhuvudet), sedan kommer rader med "pyjamasrandning" och den sista raden är en summa som har cellformat det och det.

Jag försökte också att göra en test-tabell där alla celler är likadana, markerade tabellen och skapade ett nytt tabellformat. När jag sedan applicerade det formatet på en ny tabell fungerade inte ens det? Vad är det för magisk inställning jag missar eller är tabellformaten inte bättre än så?
Tacksam för alla fiffiga sätt att jobba med tabeller, manuellt duttande rad för rad är aningen pyssligt.
Vi jobbar i CS6.

Längst ned i Tabellformat, Allmänt kan du ställa in vilka cellformat som ska användas. Välj vilket cellformat som är huvud, fot och innehåll.

Du kan alltså bara använda ett cellformat för innehåll. Behöver du mer dynamik än så får du göra manuella ändringar.

Ursprungligen av Anders T:

Längst ned i Tabellformat, Allmänt kan du ställa in vilka cellformat som ska användas. Välj vilket cellformat som är huvud, fot och innehåll.

Du kan alltså bara använda ett cellformat för innehåll. Behöver du mer dynamik än så får du göra manuella ändringar.

Ja så långt fick jag den att hänga med hyfsat, men de där menyerna till höger i samma ruta, Vänster kolumn och höger kolumn, hur funkar de egentligen?

Jag tror man kan formatera de två yttre kolumnerna på samma sätt.

InDesigns tabellformat är inte riktigt så kraftfulla. Jobbar man med XML-data så kan man styra formatering på ett mer avancerat sätt, men annars får man antingen formattera manuellt, göra scripts, eller möjligtvis använda t.ex. WoodWing Smart Styles

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

InDesigns tabellformat är inte riktigt så kraftfulla. Jobbar man med XML-data så kan man styra formatering på ett mer avancerat sätt, men annars får man antingen formattera manuellt, göra scripts, eller möjligtvis använda t.ex. WoodWing Smart Styles

Misstänkte nästan det. Det går att formatera höger och vänster som de övriga, men problemet uppstår när de möter huvud och fot och man inte kan definiera vilken som ska vara dominant. Det blir till att kämpa vidare med cellformaten helt enkelt.

Ursprungligen av Pikoföretagaren:

Misstänkte nästan det. Det går att formatera höger och vänster som de övriga, men problemet uppstår när de möter huvud och fot och man inte kan definiera vilken som ska vara dominant. Det blir till att kämpa vidare med cellformaten helt enkelt.

Har du möjligen (Apple) Numbers i datorn? Grundformatet för tabeller är i det programmet att kolumnen längst till vänster samt översta raden är gråfärgade. Det är väl så den där funktionen kan komma till användning. Om de har samma färg menar jag.

Observera även det här lilla tipset...

Om du formaterar ett stort antal tabeller med liknande utseende och har original i Excel. Ställ då in så InDesign klistrar in "Endast text" från övriga program.

Sen kan du göra en kopia på en färdig tabell i InDesign och klistra in nya data från Excel och all formatering behålls. Men antal rader och kolumner ska stämma för att inklistringen ska funka.

Ursprungligen av Anders T:

Har du möjligen (Apple) Numbers i datorn? Grundformatet för tabeller är i det programmet att kolumnen längst till vänster samt översta raden är gråfärgade. Det är väl så den där funktionen kan komma till användning. Om de har samma färg menar jag.

Observera även det här lilla tipset...

Om du formaterar ett stort antal tabeller med liknande utseende och har original i Excel. Ställ då in så InDesign klistrar in "Endast text" från övriga program.

Sen kan du göra en kopia på en färdig tabell i InDesign och klistra in nya data från Excel och all formatering behålls. Men antal rader och kolumner ska stämma för att inklistringen ska funka.

Tack! Har inte Apple Numbers, men ska experimentera med det övriga!

1
Bevaka tråden