Näst sista terminen är nu till ända och C-uppsatsen är klar. Detta betyder att min Mac kommer att se ännu mindre användning framöver än den redan gör. Idag ser mitt hem ut som följer, rent teknikmässigt.
Ett abonnemang från Bahnhof direkt in i en AirPort Express (802.11n 1st gen). Jag kör allting nedan trådlöst mot AirPorten:
MacBook Air (Late 2010)
iPhone 4S
iPad 3rd gen
Apple TV 3rd gen
Playstation 3
Samsung laserskrivare med AirPrint
Fram till nu har jag använt min iPad för allt utom några få saker. Macen har fått agera ordbehandlare när längre uppsatser skrivits och där krav på typsnitt etc gjort att jag behövt använda Word. Detta är numera i princip ett minne blott och anledningen till att jag börjat fundera över min situation. Vidare har jag på en extern USB-disk ett iTunesbibliotek med ca 600 rippade CD-skivor. Här finns även någon enstaka film men de är egentligen överflödiga. Nästan allt mitt filmtittande idag sker via Blu-ray (och enstaka DVD) samt Netflix. Det har hänt att man laddat ner några torrents och strömmat dessa via Plex-iPad-Apple TV, men det händer numera ytterst sällan. Skönast hade varit att kunna sälja Macen och köra på någon slags NAS, men jag ser ett par (stora) problem med detta:
1. Hur ska jag strömma mitt iTunesbibliotek till Apple TVn? Om det finns någon riktigt smart och snygg lösning som involverar iPad , AirPlay och exkluderar iTunes är jag öppen för den.
2. Hur ska jag rippa nya CD till en NAS utan en dator?
Jag ser själv ingen vettig lösning på åtminstone problem nummer 2 ovan utan det verkar som om det "enklaste" är att skaffa en Mac mini. Men då är det egentligen ingen större skillnad mot hur jag har det idag och då kan jag väl lika gärna behålla min MBA.
Har ni några förslag?