Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta min Mac med iPad - går det?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Näst sista terminen är nu till ända och C-uppsatsen är klar. Detta betyder att min Mac kommer att se ännu mindre användning framöver än den redan gör. Idag ser mitt hem ut som följer, rent teknikmässigt.

Ett abonnemang från Bahnhof direkt in i en AirPort Express (802.11n 1st gen). Jag kör allting nedan trådlöst mot AirPorten:

MacBook Air (Late 2010)
iPhone 4S
iPad 3rd gen
Apple TV 3rd gen
Playstation 3
Samsung laserskrivare med AirPrint

Fram till nu har jag använt min iPad för allt utom några få saker. Macen har fått agera ordbehandlare när längre uppsatser skrivits och där krav på typsnitt etc gjort att jag behövt använda Word. Detta är numera i princip ett minne blott och anledningen till att jag börjat fundera över min situation. Vidare har jag på en extern USB-disk ett iTunesbibliotek med ca 600 rippade CD-skivor. Här finns även någon enstaka film men de är egentligen överflödiga. Nästan allt mitt filmtittande idag sker via Blu-ray (och enstaka DVD) samt Netflix. Det har hänt att man laddat ner några torrents och strömmat dessa via Plex-iPad-Apple TV, men det händer numera ytterst sällan. Skönast hade varit att kunna sälja Macen och köra på någon slags NAS, men jag ser ett par (stora) problem med detta:

1. Hur ska jag strömma mitt iTunesbibliotek till Apple TVn? Om det finns någon riktigt smart och snygg lösning som involverar iPad , AirPlay och exkluderar iTunes är jag öppen för den.
2. Hur ska jag rippa nya CD till en NAS utan en dator?

Jag ser själv ingen vettig lösning på åtminstone problem nummer 2 ovan utan det verkar som om det "enklaste" är att skaffa en Mac mini. Men då är det egentligen ingen större skillnad mot hur jag har det idag och då kan jag väl lika gärna behålla min MBA.

Har ni några förslag?

Låt det vara som det är.
Hur du än gör kommer det bli fler utgifter vilket man kanske vill undvika när man studerar.

Jag är klar med studierna till vintern, inte säkert att jag kommer att göra något åt detta innan dess, men hade varit intressant att se vilka alternativ som finns. Känns inte helt ändamålsenligt att köra en MBA i stängt läge jämt och ständigt.

Är det en NAS med Linux i? Det finns ju ett helt gäng tillägg till många av dem. Kanske kan du köra en Plex-server, med Apple trailers tricket som presenterades här och ansluta en DVD-spelare till en USB-port till den?

Jag har ingen NAS idag, det är ju en sådan jag skulle vilja ersätta min MBA med. Funderade också på om det finns något sätt att göra en NAS med USB och generöst OS till en rippningsstation.

Inser samtidigt att det kanske är att gå över ån efter vatten och att det kanske är praktiskt omöjligt att inte ha åtminstone en Mac mini. Men jag hade gärna gått in i post PC-världen.

Ursprungligen av Capeman:

Näst sista terminen är nu till ända och C-uppsatsen är klar. Detta betyder att min Mac kommer att se ännu mindre användning framöver än den redan gör. Idag ser mitt hem ut som följer, rent teknikmässigt.

Ett abonnemang från Bahnhof direkt in i en AirPort Express (802.11n 1st gen). Jag kör allting nedan trådlöst mot AirPorten:

MacBook Air (Late 2010)
iPhone 4S
iPad 3rd gen
Apple TV 3rd gen
Playstation 3
Samsung laserskrivare med AirPrint

Fram till nu har jag använt min iPad för allt utom några få saker. Macen har fått agera ordbehandlare när längre uppsatser skrivits och där krav på typsnitt etc gjort att jag behövt använda Word. Detta är numera i princip ett minne blott och anledningen till att jag börjat fundera över min situation. Vidare har jag på en extern USB-disk ett iTunesbibliotek med ca 600 rippade CD-skivor. Här finns även någon enstaka film men de är egentligen överflödiga. Nästan allt mitt filmtittande idag sker via Blu-ray (och enstaka DVD) samt Netflix. Det har hänt att man laddat ner några torrents och strömmat dessa via Plex-iPad-Apple TV, men det händer numera ytterst sällan. Skönast hade varit att kunna sälja Macen och köra på någon slags NAS, men jag ser ett par (stora) problem med detta:

1. Hur ska jag strömma mitt iTunesbibliotek till Apple TVn? Om det finns någon riktigt smart och snygg lösning som involverar iPad , AirPlay och exkluderar iTunes är jag öppen för den.

Jag ser själv ingen vettig lösning på åtminstone problem nummer 2 ovan utan det verkar som om det "enklaste" är att skaffa en Mac mini. Men då är det egentligen ingen större skillnad mot hur jag har det idag och då kan jag väl lika gärna behålla min MBA.

Har ni några förslag?

Behåll din MBA som "rippningsdator" vid behov.
Införskaffa en NAS för lagring som du kommer åt vart du än är så länge du har uppkoppling, som du kör Plex på.

Måste du ha just ett iTunes-bibliotek?

Det finns ju på NASar också men begränsande tycker jag när det kommer till format (förutom mp3 då typ), jag skulle ha investerat i en NAS (Synology) som kan köra Plex och använda det sättet, med PlexPass så kan du även ha din media on-the-road genom att synka det till dina mobila enheter.

Går du Plex-vägen så slipper du iTunes.

Jag måste inte ha iTunes, men jag måste ha ett lika smidigt sätt att strömma mina AAC till Apple TVn. Med bibehållen metadata. Tror Synology kan ordna det, via deras iOS-app. Skulle vara intressant att höra från andra som gör så.

Kan tillägga att jag försökt ha Plex som mediecenter förr, men tyvärr är musikstödet helt uselt, så det går bort. För film fungerar det bra, men det är inte där mitt största behov ligger.

Hade varit skönt att slippa ha en MBA med USB-DVD som rippningsstation och istället kunna rippa direkt till en NAS, men men...

Jag måste inte ha iTunes, men jag måste ha ett lika smidigt sätt att strömma mina AAC till Apple TVn. Med bibehållen metadata. Tror Synology kan ordna det, via deras iOS-app. Skulle vara intressant att höra från andra som gör så.

Hade varit skönt att slippa ha en MBA med USB-DVD som rippningsstation och istället kunna rippa direkt till en NAS, men men...

Ja, inga problem från en Synology NAS, antingen via deras egna DS audio-app, eller med Plex (som täcker allt från musik till bilder/film).
Svårt att rippa till en NAS utan optisk enhet dock.

Ja, mitt problem ligger väl i att jag gillar att samla CD-skivor, ofta av lite udda art. Hade ju varit fint om man vid behov kunnat hänga på en USB-ansluten CD-spelare och sedan rippat via något tillägg...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-02 20:52

En Macmini och en NAS är för mej en oslagbar kombination. Men det blir ju två prylar till….

Ja precis. Skulle jag skaffa en mini så skulle jag nog inte köpa en NAS. Mina lagringsbehov är egentligen inte enorma. Jag har haft en 1,5 TB USB-disk i över två år utan att lyckas fylla den...

RipNAS ? Ingen budgetprodukt dock.

Ursprungligen av Samuel K:

RipNAS ? Ingen budgetprodukt dock.

Ja tack, en sådan blir bra. Får köpa en i vinter när jag är högavlönad vårdpersonal. Eller vänta...

Ja tack, en sådan blir bra. Får köpa en i vinter när jag är högavlönad vårdpersonal. Eller vänta...

Äh, lite Nordnorge så löser det sig.

• Medlem
  • Finspång
  • 2013-06-17 06:50

Det första som jag kom att tänka på är t ex.

http://www.dustinhome.se/product/5010610516/h...

Där får du goda möjligheter för att utöka lagringen framöver om det skulle behövas och tillgång till DVD/CD samt vanligt OS så som windows/linux för att sköta rippningen, vilket skulle kunna skötas via remote desktop/vnc från iPaden kanske? Ganska överkommligt pris också men det är nog inte lika mycket plug 'n play som en vanlig NAS dock.

Att även köra någon form av raid är väl aldrig en dum idé heller. Visst att man säkert har kvar alla skivor och kan rippa in dom igen om olyckan skulle vara framme men gissar att det skulle ta väääääldigt lång tid

Hur man löser musikdelning till Apple TV/iPad utan iTunes kan jag nog inte svara på då jag själv kör all musik via Spotify

Tack för tipset, ska kolla närmre på det där!

1
Bevaka tråden