Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp kommande Mac Pro

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gordy:

Apple inser nog att deras användare inte är beredda att betala mer trots cool design för nya MP än vad de skulle betala för en HP workstation med motsvarande datorkraft och intern expansion.

Faktum är att jag är rätt säker pa att Apples pro-användare nog är villiga att betala mer än man skulle göra för en motsvarade HP.

Det är ju inte hardvaran man vill at om man jobbar med Apple OS X och Apps, utan mjukvaran. Men man behöver tidsenlig prestanda och vissa anslutningsmöjligheter som varierar beroende pa användare.

Nya MacPro är rolig därför att Apple faktiskt gjort vissa seriösa uppgraderingar som 2x Pro GPU och PCIe SSD som standard. Men det är ju avsevärt dyrare val än att slänga in ett generiskt grafikkort och en 3.5" HDD.

Sen tror jag definitivt inte att man kan argumentera för "mindre materialatgang" för den lilla cylindern och att detta skulle spara pengar. Det är i mina ögon en ny, custom, pakostad design (inklusive backlit panel där bak). Jag tror och hoppas att Apple är duktiga pa att producera effektivt, men att det skulle vara billigare än en traditionell datorlada? Nja.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 20:23
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Faktum är att jag är rätt säker pa att Apples pro-användare nog är villiga att betala mer än man skulle göra för en motsvarade HP..

En enkel HP-dator utan expansionsplatser ja, men knappast mer än för en HP Workstation med expansionsplatser och exakt samma komponenter.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är ju inte hardvaran man vill at om man jobbar med Apple OS X och Apps, utan mjukvaran. Men man behöver tidsenlig prestanda och vissa anslutningsmöjligheter som varierar beroende pa användare..

Hård och mjukvaran går ju hand i hand fär Apple så jag tror nog att många vill åt Apples hårdvara inte bara för OSX finns ju faktiskt en hel del anvnändare som bara kör Windows på macar för att de gillar Apples hårdvara och dess tillförlitlighet..

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nya MacPro är rolig därför att Apple faktiskt gjort vissa seriösa uppgraderingar som 2x Pro GPU och PCIe SSD som standard. Men det är ju avsevärt dyrare val än att slänga in ett generiskt grafikkort och en 3.5" HDD.

Dyrare för kund ja men för Apple som köper enorma mängder minne och grafikkretsar så behöver det inte bli så mycket dyrare speciellt inte om de säljer nya MP med enklare grafikkort och mindre SSD som faktiskt kan kosta obetydligt mer för Apple än vad en vanlig HD kan kosta för andra tillverkare.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sen tror jag definitivt inte att man kan argumentera för "mindre materialatgang" för den lilla cylindern och att detta skulle spara pengar. Det är i mina ögon en ny, custom, pakostad design (inklusive backlit panel där bak). Jag tror och hoppas att Apple är duktiga pa att producera effektivt, men att det skulle vara billigare än en traditionell datorlada? Nja.

Om vi säger så här: Den är definitivt billigare att producera vid massproduktion än tidigare Mac Pro lådan. Men klart den kostat en del att ta fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 22:41

Efter att ha sett special-eventet på WWDC där man visar MARRI på nya MacPro är jag tämligen övertygad om att Apple gör något tämligen rätt...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Faktum är att jag är rätt säker pa att Apples pro-användare nog är villiga att betala mer än man skulle göra för en motsvarade HP.

Det är ju inte hardvaran man vill at om man jobbar med Apple OS X och Apps, utan mjukvaran. Men man behöver tidsenlig prestanda och vissa anslutningsmöjligheter som varierar beroende pa användare.

Nya MacPro är rolig därför att Apple faktiskt gjort vissa seriösa uppgraderingar som 2x Pro GPU och PCIe SSD som standard. Men det är ju avsevärt dyrare val än att slänga in ett generiskt grafikkort och en 3.5" HDD.

Sen tror jag definitivt inte att man kan argumentera för "mindre materialatgang" för den lilla cylindern och att detta skulle spara pengar. Det är i mina ögon en ny, custom, pakostad design (inklusive backlit panel där bak). Jag tror och hoppas att Apple är duktiga pa att producera effektivt, men att det skulle vara billigare än en traditionell datorlada? Nja.

Bortsett från dubbla "High end" grafikkort och PCIe finns det ingenting som gör nya mac pro dyrare att producera än den gamla. Tror inte heller lådan är dyrare att tillverka än en genetik PC-låda. En Mac Pro "Bra" borde kunna bli billigare än tidigare.

Vore kul att testa om man kan göra nya Mac Pro helt ljudlös genom att sätta skorsten på den.

Ursprungligen av Gordy:

En enkel HP-dator utan expansionsplatser ja, men knappast mer än för en HP Workstation med expansionsplatser och exakt samma komponenter.

Nej, jag menar att det finns många som gärna betalar mer för en Mac trots att man får mycket mer prestanda i en custom PC, eller för den delen en workstation från t ex HP, till bättre pris.

Citat:

Hård och mjukvaran går ju hand i hand fär Apple så jag tror nog att många vill åt Apples hårdvara inte bara för OSX finns ju faktiskt en hel del anvnändare som bara kör Windows på macar för att de gillar Apples hårdvara och dess tillförlitlighet..

Har aldrig hört om någon som skulle köpt Appel hårdvara för att valfritt köra primärt Windows. Det finns väl såna också antar jag.

Macars tillförlitlighet tillskriver jag dels byggkvaliteten, men till största delen för att Apple själva bestämmer vilka komponenter som ingår och sen ser man till att det egna operativsystemet stöjder detta fullt ut.

Jag har själv byggt många PCs, så jag vet vilket hopplock det kan bli. Och sen överklockning på det. Det har sin charm, men jämfört med en PC-räser som pressas till det yttersta, så är det mesta "stabilt" och "tillförlitligt".

Ursprungligen av Macaddict:

Bortsett från dubbla "High end" grafikkort och PCIe finns det ingenting som gör nya mac pro dyrare att producera än den gamla.

Det håller jag med om! Om jag får bortse från dubbla grafikkort och PCIe SSD som lagring så tror jag också den blir billigare!

Alltså... det är ju toppen om ni har rätt!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 00:05
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Alltså... det är ju toppen om ni har rätt!

Vi får väl se men jag tror Apple vet att för att sälja mängd av nya MP så kan de inte bara rikta in sig till de relativt få som inte bryr sig om priset.

Om nya MP lever upp till hypen och Apple har flyt så kan nya MP bli den stationära dator som nästan alla pro och semipro filmare musiker och musiker suktar efter och en hel del av dessa slår till på.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-06-14 07:38

Jag vill ha en men är lite fundersam.

Skulle tro att den blir betydligt dyrare än vad som spekuleras om här. Betänk att den skall tillverkas i staterna och de patriotiska amerikanarna betalar nog extra för det.

Dessutom blir jag lite orolig över kvaliteten, deras bilar bla har ju aldrig haft särskilt hög kvalitet, lulull och lyx, ja men bristfälliga i övrigt. Kan vi hoppas på en version bygd i Tyskland för oss europeer?

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag vill ha en men är lite fundersam.

Skulle tro att den blir betydligt dyrare än vad som spekuleras om här. Betänk att den skall tillverkas i staterna och de patriotiska amerikanarna betalar nog extra för det.

Dessutom blir jag lite orolig över kvaliteten, deras bilar bla har ju aldrig haft särskilt hög kvalitet, lulull och lyx, ja men bristfälliga i övrigt. Kan vi hoppas på en version bygd i Tyskland för oss europeer?

Apple har tidigare byggt Mac datorer på Cork, Irland. Så det är inte alldeles omöjligt att MacPro byggs där för européer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:01
Ursprungligen av Gordy:

Betydligt fler än en handfull har redan gjort det iaf delvis.

Nu menade jag inte bokstavligt talat. Ingen av oss har bevis på det vi säger så vi får lämna det där.

Ursprungligen av Gordy:

Varför tror du det? Apples instegs Mac Pro har ju alltid varit rätt prisvärda jämfört med konkurrenternas och med nya MP så sparar Apple troligen in rätt mycket på konstruktionen genom att mindre kylning/lådmaterial krävs och genom att använda sig av en del egna lösningar som visserligen är dyrare att ta fram men i längden blir billigare och förhoppningsvis bättre än att köpa färdiga lösningar från andra.

Apple inser nog att deras användare inte är beredda att betala mer trots cool design för nya MP än vad de skulle betala för en HP workstation med motsvarande datorkraft och intern expansion. Så MP borde bli billigare än en motsvarande sådan. Men vi får väl se vad MP'n hamnar på.

Japp, vi får se lite senare i år.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:17
Ursprungligen av MatsOlov:

Skulle tro att den blir betydligt dyrare än vad som spekuleras om här. Betänk att den skall tillverkas i staterna och de patriotiska amerikanarna betalar nog extra för det.

Priset lär som sagt bero på vilka komponenter som medföljer. Tror inte den blir många dollar dyrare för att den skruvas ihop i USA än i Kina. Apple & Flextronics sparar Ju in en del på frakt & logistik och får säkert en del stöd från staten för att de tar hem produktion.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 20:00

Det lät ju mer än lovande. Hoppas Apple får ut nya MP på marknaden innan konkurrenterna får ut sina "kopior".

Ursprungligen av Gordy:

Det lät ju mer än lovande. Hoppas Apple får ut nya MP på marknaden innan konkurrenterna får ut sina "kopior".

Du måste mena tvärtom då Mac ligger år efter motsvarande Workstations hos konkurrenterna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 21:51
Ursprungligen av keptang:

Du måste mena tvärtom då Mac ligger år efter motsvarande Workstations hos konkurrenterna.

Njae gamla Mac Pro låg faktiskt inte så långt efter motsvarande workstations från konkurrenterna vad det gällde prestanda problemet var väl mest att den sågs som gammal och saknade en del anslutningar.

Nya MP verkar ligga väldigt bra till prestandamässigt. från länken ovan "he noted that he has used MARI for quite some time now and that it has never run so smoothly (as it has on the Mac Pro)."

Sen menade jag mer att konkurrenterna skulle kopiera med spektakulärt designade datorer i nya Mac Pro klass med de lösningar Apple satsat på som standard vilket lär komma.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-06-14 23:24

Om du läser en artikel och länkar till den, som något slags svar eller inlägg i tråden, skulle du då inte själv kunna skriva ett par ord om vad du vill ha sagt? Eller om vad de som du länkar till vill ha sagt?

I all välmening

Ursprungligen av Gordy:

Njae gamla Mac Pro låg faktiskt inte så långt efter motsvarande workstations från konkurrenterna vad det gällde prestanda problemet var väl mest att den sågs som gammal och saknade en del anslutningar.

Nya MP verkar ligga väldigt bra till prestandamässigt. från länken ovan "he noted that he has used MARI for quite some time now and that it has never run so smoothly (as it has on the Mac Pro)."

Sen menade jag mer att konkurrenterna skulle kopiera med spektakulärt designade datorer i nya Mac Pro klass med de lösningar Apple satsat på som standard vilket lär komma.

Eftersom konkurrenterna utvecklades och Mac Pro inte gjorde det på flera år typ, så självklart ligger Mac Pro efter.
Hur ser GPU-stödet ut idag för Mac Pro jämte konkurrenterna t.ex.?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 23:40
Ursprungligen av keptang:

Eftersom konkurrenterna utvecklades och Mac Pro inte gjorde det på flera år typ, så självklart ligger Mac Pro efter.

Konkurrenterna stod också och stampade till stor del och jämförbart prissatta nyare workstations som i teorin skulle vara mycket snabbare än gamla Mac Pro var bara något snabbare i praktiken. Men givetvis finns det tokdyra workstations från konkurrenter till Apple som piskar gamla MP.

Ursprungligen av keptang:

Hur ser GPU-stödet ut idag för Mac Pro jämte konkurrenterna t.ex.?

Grafikkortstödet för PC's har i princip alltid varit större och bättre än till mac men fler tunga PC-grafikkort funkar nu till gamla MP än någonsin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 00:18
Ursprungligen av filuren:

Om du läser en artikel och länkar till den, som något slags svar eller inlägg i tråden, skulle du då inte själv kunna skriva ett par ord om vad du vill ha sagt? Eller om vad de som du länkar till vill ha sagt?

I all välmening

Hade några minuter över och hittade länken. Såg själv eventet och blev mycket imponerad. 3D och OpenGL har varit "iffy" på Mac tidigare. Hård och framförallt mjukvaran har legat efter eller presterat undermåttligt andra system. När tillverkare och extremt high-end användare av en produkt som MARI lovprisar maskinen är det värt att sprida.

Citat:

"...he noted that he has used MARI for quite some time now and that it has never run so smoothly (as it has on the Mac Pro)."

Ovan seminarier tar även upp det faktum att Apple satsar på Dual-GPU vilket i sammanhanget är hyfsat nytt och i vissa fall unikt. En GPU processerar, en GPU presenterar eller bägge processerar vid rendering till disk. OpenGL för OSX är i och med 10.9 det enda OS som jag förstår det som kan göra detta genom OpenGL. Det är en unik väldigt high-end feature. Windows hanterar flera GPU:er för DirectX spel men inte program som nyttjar OpenGL. Att program även nyttjar OpenGL på Windows kontra spelens DirectX är också en stor bidragande roll att workstation-korten presterar bättre i program än spel för de har optimeringar för just OpenGL. Under OSX behöver inte saker vara så.

För dem som såg demot tycker jag också det visar hur ett modernt program kan fungera. Adobe skulle kunna titta lite på hur man ex accelererar hela Photoshop på GPU:n. Det skulle säkerligen kräva en komplett re-write vilket de inte vågar men MARI visar verkligen vilken prestanda som finns i OSX, kommande MacPro och nyttjande av modern teknik.

Eventet är också bra för det visar att Apple har lite intresse för dessa "cutting edge" verktyg. Jag hoppas verkligen deras Pro-line av mjukvara matchar detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 00:28

Kan tilläggas att vi verkar få IP över Thunderbolt med OSX 10.9:

http://alex4d.wordpress.com/2013/06/14/os-x-1...

Mindre 10 eller 20 Gbit/s nätverk blir möjliga då. Very nice!

Ursprungligen av Erik.dv:

Hade några minuter över och hittade länken. Såg själv eventet och blev mycket imponerad. 3D och OpenGL har varit "iffy" på Mac tidigare. Hård och framförallt mjukvaran har legat efter eller presterat undermåttligt andra system. När tillverkare och extremt high-end användare av en produkt som MARI lovprisar maskinen är det värt att sprida.

Ovan seminarier tar även upp det faktum att Apple satsar på Dual-GPU vilket i sammanhanget är hyfsat nytt och i vissa fall unikt. En GPU processerar, en GPU presenterar eller bägge processerar vid rendering till disk. OpenGL för OSX är i och med 10.9 det enda OS som jag förstår det som kan göra detta genom OpenGL. Det är en unik väldigt high-end feature. Windows hanterar flera GPU:er för DirectX spel men inte program som nyttjar OpenGL. Att program även nyttjar OpenGL på Windows kontra spelens DirectX är också en stor bidragande roll att workstation-korten presterar bättre i program än spel för de har optimeringar för just OpenGL. Under OSX behöver inte saker vara så.

För dem som såg demot tycker jag också det visar hur ett modernt program kan fungera. Adobe skulle kunna titta lite på hur man ex accelererar hela Photoshop på GPU:n. Det skulle säkerligen kräva en komplett re-write vilket de inte vågar men MARI visar verkligen vilken prestanda som finns i OSX, kommande MacPro och nyttjande av modern teknik.

Eventet är också bra för det visar att Apple har lite intresse för dessa "cutting edge" verktyg. Jag hoppas verkligen deras Pro-line av mjukvara matchar detta.

Relaterat om Premiere CC
http://blogs.adobe.com/premierepro/2013/06/ad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 10:16
Ursprungligen av acke:

En liten datafågel har sagt att OS X 10.9 kommer att stödja Thunderbolt IP, ska fungera på samma sätt som Firewire IP.

http://alex4d.wordpress.com/2013/06/14/os-x-1...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 15:12

Apple har anställt ganska många folk från AMD, antagligen då för att specialbygga grafikkort till Mac Pro. Köper man bara in delar av grafikkort och bygger resten själv kan man nog pressa ned priset en hel del.

När jag ser denna skönhet så önskar jag innerligt att det kommer en konsumentvariant med en vanlig desktop I7-cpu och grafikkort.

Men det är väl att hoppas förgäves.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 15:35
Ursprungligen av Borttaget:

När jag ser denna skönhet så önskar jag innerligt att det kommer en konsumentvariant med en vanlig desktop I7-cpu och grafikkort.

Men det är väl att hoppas förgäves.

En konsument-version med i7, en GPU och därmed plats för X antal 2.5" SSD:er?

Senast redigerat 2018-07-23 09:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 15:36
Ursprungligen av acke:

Apple har anställt ganska många folk från AMD, antagligen då för att specialbygga grafikkort till Mac Pro. Köper man bara in delar av grafikkort och bygger resten själv kan man nog pressa ned priset en hel del.

Kan vara sant. Eller bara optimering av hårdvara, kylning, mjukvara osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 17:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Kan vara sant. Eller bara optimering av hårdvara, kylning, mjukvara osv.

Absolut, antagligen både och. Men nog är det väl rimligt att Apple har specialgjort kortet som sitter i nya Mac Pro?
I från den här kan man hitta mycket AMD expersonal som nu är hos Apple. http://www.linkedin.com/pub/tim-kelley/13/2a2...

Ursprungligen av Gordy:

Konkurrenterna stod också och stampade till stor del och jämförbart prissatta nyare workstations som i teorin skulle vara mycket snabbare än gamla Mac Pro var bara något snabbare i praktiken. Men givetvis finns det tokdyra workstations från konkurrenter till Apple som piskar gamla MP.

Vilka konkurrenter har stått och stampat som Apple och Mac Pro?
Redan idag har konkurrenterna stöd för 16 cores (2 CPUs, 8 cores vardera), med Haswell kommer konkurrenterna ha stöd för 24 cores medan Apple med Mac Pro står kvar på 12 cores.

Citat:

Grafikkortstödet för PC's har i princip alltid varit större och bättre än till mac men fler tunga PC-grafikkort funkar nu till gamla MP än någonsin.

Vilka tunga PC-grafikkort fungerar med nya Mac Pro? Inte mycket som fungerar med gamla Mac Pro heller, men låt oss lämna det därhän, detta handlar om nya Mac Pro.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:41
Ursprungligen av keptang:

Vilka konkurrenter har stått och stampat som Apple och Mac Pro?

HP DELL m.fl. har ju också varit tvungna att vänta in Intel.
HPs workstation som skulle krossa gamla Mac Pro i teorin var snabbare men inte så mycket och kostade betydligt mer.

Ursprungligen av keptang:

Redan idag har konkurrenterna stöd för 16 cores (2 CPUs, 8 cores vardera), med Haswell kommer konkurrenterna ha stöd för 24 cores medan Apple med Mac Pro står kvar på 12 cores.

12 cores kombinerad med riktigt avancerad GPU processing som ErikDv skriver om ovan är nog för många kunder mer eftertraktat än fler cores. Vill man ha mer kraft så kan man ju dessutom koppla ihop fler av nya Mac Pro.
Att satsa på att få ut mer totalprestanda från färre cores med resulterande lägre energiförbrukning är nog en riktigt smart strategi för Apple som lägger ned mycket mer på mjukvaruutveckling än alla andra datortillverkare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:55

Det är inte omöjligt at Apple väljer en single CPU-lösning med 12 cores som eventuellt är högre klockade än motsvarande dual-CPU system. För många var ex 6-Core MacPro den snabbaste pga dess högre klockfrekvens.

Men Apple tror jag aldrig kommer ha den snabbaste arbetstationen. Eventuellt får man nu en viss Edge med dual GPU + OpenGL + OpenCL. Krävs också att utvecklare nyttjar detta. Men en high-end HP maskin från hösten 2013 lär säkert gå att konfigureras mycket värre än kommande MacPro. Hur pris / prestandan blir återstår att ses.

Bevaka tråden