Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byggkvalitet iPhone5?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa,

Först och främst vill jag bara säga att jag i överlag är väldigt nöjd med min femma, men att det tråkigt nog verkar vara många som har problem med sina telefoner, där det främst handlar om byggkvalitet. Ber även om ursäkt för det groteskt långa inlägget.

Jag och flera av mina kompisar beställde iPhone 5 i samband med att den släpptes i slutet av 2012, och majoriteten av oss har nu efter cirka ett halvår behövt kontakta Apple för service. I mitt fall handlar det om att knapparna på telefonen slutat fungera, både volymknapparna och låsknappen har gett upp helt. Flera av mina kompisar har fått problem med damm bakom kameralinsen och en del av dem har fått problem med hemknappen. Inga stora saker i sig kanske, men en telefon för 6000 kr borde hålla betydligt högre kvalitet.

Jag tog kontakt med Apple för att höra om de har fått in fler med liknande problem, men de var rätt ointresserade av att besvara såna frågor. När jag däremot förklarade min historia som ni ser här nedan blev de lite mer intresserade, det var nämligen inte mycket som gick rätt vid min servicebegäran.

Först och främst beställer jag via Apples hemsida att få ett returpaket hemskickat, men det kommer istället med bud vilket ställde till det en del eftersom jag faktiskt jobbar dagtid. I kartongen jag får, som förövrigt är konstruerad för iPhone 4, får man med en instruktionsbok. I boken står det ett telefonnummer till UPS, som dessvärre är fel och inte går att komma fram på, men via UPS hemsida hittar jag rätt telefonnummer. När jag sen lirkat ned telefonen i kartongen och packat med lite extra emballage ringer jag till UPS för att boka upphämtning, och de börjar tjura för att jag inte har något kundnummer.

Efter många om och men går de med på att hämta paketet tack vare sändningsnumret som står på returblanketten. När killen från mitt lokala UPS-åkeri, "fixarn", dyker upp kommer han med pallift och tror att han ska hämta ett paket som väger 50 kg... När vi väl(med god hjälp av palliften) får in paketet i bilen får jag varken signera någon överlämning, något kvitto eller bekräftelse på att de tar emot paketet. Han gick dock med på att jag får ta en bild av hans arbetsorder samt att jag tidigare skrivit upp sändningsnumret från UPS för att kunna spåra paketet. Jag har alltid förknippat Apple med kvalitet och service, men efter det här så vet jag inte alls vad jag ska tycka.

Mina egentligen två frågor är alltså:
- När blev Apple så slapphänta med sina serviceåtaganden? Tidigare har jag tyckt att det har fungerat riktigt bra och smidigt, har skickat iväg en Macbook och en iPhone 3Gs förut utan problem.

- Är det någon fler som redan nu fått problem med sin telefon och varit i kontakt med Apple eller sin återförsäljare?

Mvh,
"Nöten"

Äpple har alltid varit kassa på service. De är bättre på det i USA, och ofta noga med att peka ut att de är bäst-i-test... i USA. Men för resten av världen är det ett mörker, har alltid varit ett mörker, och lär nog för överskådlig framtid fortsätta att vara ett mörker.

• Medlem
  • International user
  • 2013-06-29 23:49

Du kritiserar Apple för att UPS missköter sig?

Och nej, Apple "har inte alltid varit kassa på service". Använder du en AppleStore får du oftast telefonen utbytt över disk.
Annars använd en auktoriserad återförsäljare för smidigare service.

Ang. iPhone 5s byggkvalité är jag positivt överraskad. Den har klarat flera fall utan att gå sönder, är 4S gick i sönder på första fallet.

Ursprungligen av Kokosnöt:

Mina egentligen två frågor är alltså:
- När blev Apple så slapphänta med sina serviceåtaganden? Tidigare har jag tyckt att det har fungerat riktigt bra och smidigt, har skickat iväg en Macbook och en iPhone 3Gs förut utan problem.
- Är det någon fler som redan nu fått problem med sin telefon och varit i kontakt med Apple eller sin återförsäljare?

1. Jag upplever inte att Apple har blivit slapphänta med sina åtaganden. I ditt fall så verkar något ha gått väldigt snett, och jag tycker att du ska ta kontakt med Apple och berätta om det som hänt i samband med transporten. Fast det har du kanske redan försökt?
2. Jag har haft lite bekymmer med en defekt kameralins i min iPhone 5. När jag upptäckte det så besökte jag Apple Store i Täby. De tittade på felet och ordnade med ett byte direkt. Fick en ny enhet i handen inom någon minut. Har haft några ärenden dit sedan de öppnade, och varje gång har jag kommit därifrån väldigt nöjd. Både vid problem och vid köp av ny produkt.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2013-06-30 22:48
Ursprungligen av Kokosnöt:

Jag och flera av mina kompisar beställde iPhone 5 i samband med att den släpptes i slutet av 2012,

Hur tidigt efter släpp beställde ni och varifrån?

Beställde min direkt från UK på releasedagen. Det enda jag inte gillar är att den är är så bra i sin finish att den inte kommer att få den där "worn-to-perfection-looken" innan det är dags att byta upp sig. Hade hoppats att den skulle poleras lite i fickan så lite aluminium skiner igenom på baksidan, men det är bara en tunn linje runt kanterna som lyser igenom.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2013-07-01 18:29

Har aldrig förstått varför man har så bråttom med att köpa. Det är självklart att risken att få ett måndagsexemplar ökar om man får någon ur de allra första batcharna.

Ursprungligen av pmarriott:

Beställde min direkt från UK på releasedagen. Det enda jag inte gillar är att den är är så bra i sin finish att den inte kommer att få den där "worn-to-perfection-looken" innan det är dags att byta upp sig. Hade hoppats att den skulle poleras lite i fickan så lite aluminium skiner igenom på baksidan, men det är bara en tunn linje runt kanterna som lyser igenom.

Samma här, förutom att jag inte hade några linjer på kanterna på min.

• Medlem
  • International user
  • 2013-07-02 08:36

Klä fickorna med smärgelduk så kan du nog få lite "worn-to-perfection-look".

Ursprungligen av planB:

Har aldrig förstått varför man har så bråttom med att köpa. Det är självklart att risken att få ett måndagsexemplar ökar om man får någon ur de allra första batcharna.

Tror ärligt talat inte att risken är större eller mindre oavsett när man köper. Bara man inte köper på en måndag.

Tror ärligt talat inte att risken är större eller mindre oavsett när man köper. Bara man inte köper på en måndag.

Har alltid köpt direkt från Apple i UK så fort lansering skett, aldrig haft ett enda problem.
Så jag håller med.

1
Bevaka tråden