- Kokosnöt
- Medlem ●
- Östersund
- 2013-06-29 07:29
Hej allihopa,
Först och främst vill jag bara säga att jag i överlag är väldigt nöjd med min femma, men att det tråkigt nog verkar vara många som har problem med sina telefoner, där det främst handlar om byggkvalitet. Ber även om ursäkt för det groteskt långa inlägget.
Jag och flera av mina kompisar beställde iPhone 5 i samband med att den släpptes i slutet av 2012, och majoriteten av oss har nu efter cirka ett halvår behövt kontakta Apple för service. I mitt fall handlar det om att knapparna på telefonen slutat fungera, både volymknapparna och låsknappen har gett upp helt. Flera av mina kompisar har fått problem med damm bakom kameralinsen och en del av dem har fått problem med hemknappen. Inga stora saker i sig kanske, men en telefon för 6000 kr borde hålla betydligt högre kvalitet.
Jag tog kontakt med Apple för att höra om de har fått in fler med liknande problem, men de var rätt ointresserade av att besvara såna frågor. När jag däremot förklarade min historia som ni ser här nedan blev de lite mer intresserade, det var nämligen inte mycket som gick rätt vid min servicebegäran.
Först och främst beställer jag via Apples hemsida att få ett returpaket hemskickat, men det kommer istället med bud vilket ställde till det en del eftersom jag faktiskt jobbar dagtid. I kartongen jag får, som förövrigt är konstruerad för iPhone 4, får man med en instruktionsbok. I boken står det ett telefonnummer till UPS, som dessvärre är fel och inte går att komma fram på, men via UPS hemsida hittar jag rätt telefonnummer. När jag sen lirkat ned telefonen i kartongen och packat med lite extra emballage ringer jag till UPS för att boka upphämtning, och de börjar tjura för att jag inte har något kundnummer.
Efter många om och men går de med på att hämta paketet tack vare sändningsnumret som står på returblanketten. När killen från mitt lokala UPS-åkeri, "fixarn", dyker upp kommer han med pallift och tror att han ska hämta ett paket som väger 50 kg... När vi väl(med god hjälp av palliften) får in paketet i bilen får jag varken signera någon överlämning, något kvitto eller bekräftelse på att de tar emot paketet. Han gick dock med på att jag får ta en bild av hans arbetsorder samt att jag tidigare skrivit upp sändningsnumret från UPS för att kunna spåra paketet. Jag har alltid förknippat Apple med kvalitet och service, men efter det här så vet jag inte alls vad jag ska tycka.
Mina egentligen två frågor är alltså:
- När blev Apple så slapphänta med sina serviceåtaganden? Tidigare har jag tyckt att det har fungerat riktigt bra och smidigt, har skickat iväg en Macbook och en iPhone 3Gs förut utan problem.
- Är det någon fler som redan nu fått problem med sin telefon och varit i kontakt med Apple eller sin återförsäljare?
Mvh,
"Nöten"