Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur ska jag köra crashplan?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tänkte jag skulle köra igång med crashplan free då jag har möjligheten att köra mot familj/vänner istället för att köra mot molnet och på så sätt slipper att betala för crashplan.

har då ett par frågor..

den första är väl helt enkelt, tänker jag rätt? eller borde jag satsa på molnet i alla fall?
det är väl egentligen bara kostnaden som får mig att hålla mig borta från crashplan på molnet.

om det nu är så att jag tänker rätt om att köra med crashplan free så funderar jag lite över hur jag ska installera mjukvaran på bästa sätt.
jag ska köra backup på min macbook pro, min mac mini och vissa delar/mappar från min synology nas och funderar då på om jag ska installera crashplan på min macbook pro och min mac mini och sedan i någon av dessa installationer välja mapparna från min nas också, eller om det är bättre att installera en "headless" installation av crashplan på min nas och på så sätt slippa eventuella problem med att min mbp/mac mini inte hittar mappen på nas eller råkar vara bortkopplad från nas.

jag hade även tänkt att låta en familjemedlem köra backup på sin dator till mig (min nas) och funderar då på om det fungerar bra? hört allt från att det inte går till att det går men strular och att det går och fungerar hur bra som helst. så någon med erfarenheter här?
vilket är i så fall att rekommendera? "headless" installation av crashplan på nas direkt eller crashplan på någon av mina datorer som sedan skickar vidare hans backup till min nas i crashplan mjukvaran?

han kör windows och jag hade hos han tänkt lägga min backup på hans nas, kommer detta fungera?
all information jag hittar om nas/windows är att det inte går att ta backup FRÅN en nas genom windows, men inte hittat någon information om att lägga det PÅ en nas över windows.

• Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-07-17 20:01

Det finns en hel del guider om hur du får igång CP på en NAS. Problemet som gjorde att jag undvek det är att det kan sluta fungera vid nästa uppdatering av NASen och då har inte jag lust att leta fel och vara utan backupen tills det är löst.

Jag har satt en Mini som CP "server" och den har monterat en katalog på NASen via AFP (NFS fick jag inte till mot Synology) där alla CP backuperna lagras. Sen backupas alla mina och andras datorer mot Minin.

Vill du sen backupa vissa kataloger på NASen borde det fungera bra att välja ut dessa i CP och sen skicka som du tänkt men det har jag inte provat.

Sen behöver du öppna upp en "port forward" i din brandvägg så att dina externa kompisar når CP porten på din Mini.

ja, tyvärr ligger crashplan lite risigt till nu då tanken var att få mina time machine backuper till "off-site" och allt jag hört och läst och enligt deras egna support-sida så funkar det inte med time machine backuper.

eller ja, funkar gör det men enligt dem blev en time machine backup på ca 60gb cirka 300gb när den väl låg på crashplan pga alla "hardlinks" som time machine skapar.

vet inte om samma problem uppstår om man gör en crashplan backup till en polare som också kör crashplan eller om det bara gäller molnet, men förmodar att det gäller båda.

har börjat kolla på rsync-backup från min nas till en kompis nas istället (synology till qnap), ska läsa på lite om det och se om det kanske fungerar bättre med time machine backuper.

1
Bevaka tråden