tänkte jag skulle köra igång med crashplan free då jag har möjligheten att köra mot familj/vänner istället för att köra mot molnet och på så sätt slipper att betala för crashplan.
har då ett par frågor..
den första är väl helt enkelt, tänker jag rätt? eller borde jag satsa på molnet i alla fall?
det är väl egentligen bara kostnaden som får mig att hålla mig borta från crashplan på molnet.
om det nu är så att jag tänker rätt om att köra med crashplan free så funderar jag lite över hur jag ska installera mjukvaran på bästa sätt.
jag ska köra backup på min macbook pro, min mac mini och vissa delar/mappar från min synology nas och funderar då på om jag ska installera crashplan på min macbook pro och min mac mini och sedan i någon av dessa installationer välja mapparna från min nas också, eller om det är bättre att installera en "headless" installation av crashplan på min nas och på så sätt slippa eventuella problem med att min mbp/mac mini inte hittar mappen på nas eller råkar vara bortkopplad från nas.
jag hade även tänkt att låta en familjemedlem köra backup på sin dator till mig (min nas) och funderar då på om det fungerar bra? hört allt från att det inte går till att det går men strular och att det går och fungerar hur bra som helst. så någon med erfarenheter här?
vilket är i så fall att rekommendera? "headless" installation av crashplan på nas direkt eller crashplan på någon av mina datorer som sedan skickar vidare hans backup till min nas i crashplan mjukvaran?
han kör windows och jag hade hos han tänkt lägga min backup på hans nas, kommer detta fungera?
all information jag hittar om nas/windows är att det inte går att ta backup FRÅN en nas genom windows, men inte hittat någon information om att lägga det PÅ en nas över windows.