- barbapappa_86
- Medlem ●
- Stockholm
- 2013-01-09 16:49
Då jag har sett att de flesta trådar i detta underforum gäller diverse problem med iPhones och iPads så tänkte jag skapa en liten tråd om felsökningstips som löser de flesta problem på dessa enheter.
Denna tråd är tänkt som en guide och följs stegvis.
1. Starta om enheten.
Håll ned vilo-/väckningsknappen i några sekunder tills det röda reglaget visas. Flytta sedan reglaget.
Håll vilo-/väckningsknappen nedtryckt tills Apple-logotypen visas.
Fungerar inte ovan, gå till nästa steg.
2. Hård omstart.
Håll ned vilo-/väckningsknappen och hemknappen samtidigt i minst tio sekunder eller tills Apple-logotypen visas.
På iPhone 7 och 7 Plus så håller du in vilo-/väckningsknappen på höger sida.
Med vilo-/väckningsknappen fortsatt intryckt, tryck in knappen för att sänka volymen på andra sidan tills Apple-logotypen visas.
Fungerar inte ovan, gå till nästa steg.
3. Uppdatera din iOS-enhet.
Uppdatera din iOS-enhet. Detta gör du genom att navigera tillInställningar -> Allmänt -> Programuppdatering. Har du redan den senaste versionen av mjukvaran, gå till nästa steg.
Har du en äldre mjukvaruversion kan du behöva genomföra uppdateringen via din dator och iTunes. Information om hur du gör detta finner du här:Windows, OSX.
Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.
4. Återställ din iOS-enhet till säkerhetskopia.
Börja med att ta en säkerhetskopia på din iOS-enhet. Du finner en guide på hur du gör dettahär.
Navigera till Inställningar ->Allmänt ->Återställ -> välj Radera allt innehåll och inst.
För att genomföra fabriksåterställningen, bekräfta genom att välja Radera iPhone.
När din iOS-enhet startar upp så får du välja i menyn om du vill återskapa iOS-enheten från iCloud eller från iTunes. Har du din säkerhetskopia lagrad på din dator så koppla först in din iOS-enhet till din dator innan.
* Om din dator inte hittar enheten, eller om enheten inte svarar kan du behöva sätta den i DFU-läge.
En guide för detta finner du här: http://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-sa...
Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.
5. Återställ din iOS-enhet som ny enhet.
Anledningen till att detta steg bör genomföras är för att en säkerhetskopia kan ibland vara korrupt och då orsaka problem. För att utesluta att det är detta som orsakar problemet bör du återskapa din iOS-enhet och välja Ställ in som ny iPhone/iPad.
Upplever du att problemet är löst efter att du återställde din iOS-enhet son ny enhet
Navigera tillInställningar ->Allmänt ->Återställ -> välj Radera allt innehåll och inst.
VäljStäll in som ny iPhone/iPad.
För att genomföra fabriksåterställningen, bekräfta genom att välja Radera iPhone.
Upplever du att problemet är löst efter att du återställde din iOS-enhet som ny enhet kan du alltid återställa den igen, fast från din säkerhetskopia. Detta kan du göra för att fortsätta din felsökning. Möjligtvis är det någon inställning eller applikation som måste ändras eller tas bort.
* Om din dator inte hittar enheten, eller om enheten inte svarar kan du behöva sätta den i DFU-läge.
En guide för detta finner du här: http://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-sa...
Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.
6. Skicka din iOS-enhet på service.
Beroende på problemet så kan din iOS-enhet behöva skickas på service. Detta görs normalt hos dem du har köpt din iOS-enhet av. Exempel då detta kan vara lämpligt är om du har genomfört stegen ovan och testat ditt SIM-kort i en enhet av samma modell och upplever inte problemen i den andra enheten. Ett annat exempel är ex. om kamera-appen inte fungerar som den ska. Exemplen är många.
Är du osäker så skriv gärna en rad och beskriv ditt problem.