Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felsöka iPhone och iPad

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av adress@mac:

Du köpte den begagnad - eller ? "Lösenordet som följde med vid köpet"

Helt ny i telenors butik.
Jag har själv ändrat lösenordet och nu, om jag stänger av luren och startar den igen så är det lite olika vilket lösenord som fungerar, mitt eller det ursprungliga.

Eftersom jag inte hittar någon kraschrapport om det heller mer än att batteriet dog efter femtimmar trots noll användning så tvivlar jag på att återställning gör någon skillnad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 10:30
Ursprungligen av Sanna80:

Helt ny i telenors butik.
Jag har själv ändrat lösenordet och nu, om jag stänger av luren och startar den igen så är det lite olika vilket lösenord som fungerar, mitt eller det ursprungliga.

Eftersom jag inte hittar någon kraschrapport om det heller mer än att batteriet dog efter femtimmar trots noll användning så tvivlar jag på att återställning gör någon skillnad.

Vilket ursprungliga lösenord? Det finns inget ursprungligt lösenord när man köper en ny telefon.

Visst kan en återställning göra skillnad för det kan hända att installationen av iOS är korrupt från början.

Ursprungligen av lappen71:

Vilket ursprungliga lösenord? Det finns inget ursprungligt lösenord när man köper en ny telefon.

Visst kan en återställning göra skillnad för det kan hända att installationen av iOS är korrupt från början.

Ok, SIM-kortets lösenord, jag var väl otydlig.

Men om installationen är korrupt borde det hända mer än en gång väl?

Jag tror det är så att om du stänger av telefonen så låses SIM-kortet. Telefonen frågar då vid start först efter ditt eget lösen o sedan efter SIM-kortslösenordet.

Det senare ska du bara behöva ange den gången. Detta lösenord står tryckt, om du inte ändrat det, på det kreditkortsstora plastkortet utifrån vilket du "tryckte ut" Sim'et. Puk-koden står också där

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 11:13
Ursprungligen av Sanna80:

Ok, SIM-kortets lösenord, jag var väl otydlig.

Men om installationen är korrupt borde det hända mer än en gång väl?

Så du har bytt pinkod på ditt simkort men får ändå slå in den pinkod som följde med kortet??
Det låter väldigt förvirrande!!

Nej det är inte säkert för det kan vara ett fel som inte alltid återkommer regelbundet.
Man ska inte glömma att iOS är som vilket operativsystem som helst och kan krångla.

Ursprungligen av lappen71:

Så du har bytt pinkod på ditt simkort men får ändå slå in den pinkod som följde med kortet??
Det låter väldigt förvirrande!!

Nej det är inte säkert för det kan vara ett fel som inte alltid återkommer regelbundet.
Man ska inte glömma att iOS är som vilket operativsystem som helst och kan krångla.

Hahaha jo förvirrande är det rätta ordet, men det kanske rättar till sig om jag gör återställningen. Gör det när jag kommer hem. Tack för svar, får se om luren håller sig i skinnet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 12:43

SIMkortet har en PINkod, telefonen kan ha en annan. Så håll reda på vilken PINkod det är som efterfrågas.
Båda kan ändras under Inställningar.

Ursprungligen av kenjon:

SIMkortet har en PINkod, telefonen kan ha en annan. Så håll reda på vilken PINkod det är som efterfrågas.
Båda kan ändras under Inställningar.

PIN-kod och telefonlåskod. Olika namn, olika koder

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 17:21

SIMlåskod och telefonlåskod skulle jag nog säga då (PIN är ju bara en förkortning av Personal Identification Number eller något sådant).

Ursprungligen av kenjon:

SIMlåskod och telefonlåskod skulle jag nog säga då (PIN är ju bara en förkortning av Personal Identification Number eller något sådant).

Förstår att du vet skillnaden, dock är det många som blandar ihop dem, så ett förtydligande var på plats kände jag

Ursprungligen av barbapappa_86:

4. Återställ din iOS-enhet till säkerhetskopia.

  1. Börja med att ta en säkerhetskopia på din iOS-enhet. Du finner en guide på hur du gör dettahär.

  2. Navigera till Inställningar ->Allmänt ->Återställ -> välj Radera allt innehåll och inst.

  3. För att genomföra fabriksåterställningen, bekräfta genom att välja Radera iPhone.

  4. När din iOS-enhet startar upp så får du välja i menyn om du vill återskapa iOS-enheten från iCloud eller från iTunes. Har du din säkerhetskopia lagrad på din dator så koppla först in din iOS-enhet till din dator innan.

Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.

Gjorde en alt 4 och fick tillbaka mycket batteri! Dock undrar jag hur ni ser på batteritiden i bilden. Är det fortfarande under acceptans?

Ursprungligen av D_Odell:

Gjorde en alt 4 och fick tillbaka mycket batteri! Dock undrar jag hur ni ser på batteritiden i bilden. Är det fortfarande under acceptans?

Ser rätt normalt ut för en iPhone tycker jag.

Vad nu normalt är (beroende på användning, olika för alla).

Ursprungligen av D_Odell:

Gjorde en alt 4 och fick tillbaka mycket batteri! Dock undrar jag hur ni ser på batteritiden i bilden. Är det fortfarande under acceptans?

Hade du fortsatt till nästa steg så hade du fått svar på din frågeställning. Troligtvis är det en eller flera appar som suger batteri. För att förbättra batteritiden så kan du så klart avinstallera appar ala uteslutningsmetoden, men att söka på generella tips här på forumet först kan vara en bra idé.

Dagens kudos går till Telenor. Lämnade in min iPhone5 på service i en Telenorbutik för att powerknappen fungerade dåligt. Telefonen lämnades in i onsdags och skickades till Malmö dagen efter. I måndags får jag ett SMS att mitt ärende är klart och en ny, utbytestelefon finns att hämta i butik. Telefonen hade 7 dagars garanti kvar. Snabbt jobbat och trevligt med en "ny" telefon.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Du kan titta i Inställningar/Allmänt/Om/Diagnos och användning/Diagnos och användnngsdata
där finns krashloggar med namn på appen och datum/tid. Du kanske har någon app som krashar ständigt och då bör det finnas en massa loggar från den. Det kan ju vara ett sätt att lokalisera vilken app som felar.

jag har tittat där och det står "lowbatterylog" i flera dgr i rad sedan man uppdaterade den 11 /4. Klickar man på pilen som finns det en del info som man inte förstår alls. Det står bl a bug type 120 på samtliga samt OS version är 7.1

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då jag har sett att de flesta trådar i detta underforum gäller diverse problem med iPhones och iPads så tänkte jag skapa en liten tråd om felsökningstips som löser de flesta problem på dessa enheter.

Denna tråd är tänkt som en guide och följs stegvis.

4. Återställ din iOS-enhet till säkerhetskopia.

[ol]
[li]Börja med att ta en säkerhetskopia på din iOS-enhet. Du finner en guide på hur du gör dettahär.
[/li]

Ps: Ifall det inte är min telefon och ifall man inte har den dator man brukar använda....Kan man koppla telefonen till sin egen iTunes / konto på datorn och ta en säkerhetskopia där? Man kan väl lägga in den som ny enhet? Det är väl inga problem med att göra det....dvs att den skulle blanda ihop min egen mobil?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-20 16:13
Ursprungligen av calinou:

Ps: Ifall det inte är min telefon och ifall man inte har den dator man brukar använda....Kan man koppla telefonen till sin egen iTunes / konto på datorn och ta en säkerhetskopia där? Man kan väl lägga in den som ny enhet? Det är väl inga problem med att göra det....dvs att den skulle blanda ihop min egen mobil?

Nej den blandar inte ihop olika enheter.

Ursprungligen av lappen71:

Nej den blandar inte ihop olika enheter.

Eftersom jag har haft mycket problem med mitt konto på iTunes (vanliga på datorn) så vågar jag inte experimentera där men undrar (eftersom man kan lägga in flera ID) vad det är för skillnad? dvs att lägga in ny enhet eller alternativ att lägga in extra ID på min dators-iTunes (dvs någon annans ID). Man kan alltså vara flera användare på samma datorns-Itunes?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-22 11:40
Ursprungligen av calinou:

Eftersom jag har haft mycket problem med mitt konto på iTunes (vanliga på datorn) så vågar jag inte experimentera där men undrar (eftersom man kan lägga in flera ID)

Det beror på att det är du som krånglar till det.

Ursprungligen av calinou:

vad det är för skillnad? dvs att lägga in ny enhet eller alternativ att lägga in extra ID på min dators-iTunes (dvs någon annans ID). Man kan alltså vara flera användare på samma datorns-Itunes?

Varför ska du krångla till det för? Om du nödvändigtvis ska synka flera enheter med olika Apple-ID skapa fler användare på din dator för varje enhet.
Det går att ansluta flera enheter med olika Apple-ID till iTunes men det är inte något jag skulle råda till.

Ursprungligen av lappen71:

Det beror på att det är du som krånglar till det.

Varför ska du krångla till det för? Om du nödvändigtvis ska synka flera enheter med olika Apple-ID skapa fler användare på din dator för varje enhet.
Det går att ansluta flera enheter med olika Apple-ID till iTunes men det är inte något jag skulle råda till.

Jag ska inte krångla till det men vill gärna veta vad det innebär /skillnaden och om det är möjligt med olika alternativ
1) ansluta flera konton på en och samma iTunes på datorn
2) flera enheter på samma konto (max 5 st?)
3) Göra både och (5 enheter på varje konto)
Jag menar ifall man är flera som delar på samma dator och iTunes?

Ursprungligen av calinou:

1) ansluta flera konton på en och samma iTunes på datorn
2) flera enheter på samma konto (max 5 st?)
3) Göra både och (5 enheter på varje konto)
Jag menar ifall man är flera som delar på samma dator och iTunes?

1) Det kanske är möjligt i teorin, men är dömt att misslyckas, eftersom det blir så rörigt. Om man är flera personer på samma dator, så är det bättre att ha olika användare (egna inloggningar) på datorn.
2) Inga problem. iTunes håller reda på - och skiljer på - de olika enheterna. Du styr i iTunes vad som ska synkas till varje enhet.
3) Samma svar som på (1).

Fotnot 1.
Mitt svar bygger på att konto avser Apple-id. Om du menar något annat när du säger konto, så får du återkomma med ett förtydligande.

Fotnot 2.
Egentligen är mina svar onödiga, för du har redan fått svaren (se inlägg 53 och 55).

Senast redigerat 2014-04-22 14:57
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-22 12:52

Om ni ska dela på samma dator, bör (ska) ni ha varsin inloggning i datorn. Då kan ni ha varsitt AppleID i iTunes utan problem.
Använder du ett datorkonto och kör med flera AppleID i iTunes får du mer jobb: bara ett konto kan vara inloggat åt gången, och du kan bara uppdatera de appar som tillhör det AppleID du är inloggad på just för tillfället. För att kunna uppdatera de andra apparna måste du logga ur från iTunes och logga in med det andra AppleIDt i iTunes, och sedan uppdatera.
Använd olika datorkonto istället. Med snabbt användarbyte (se Systeminställningar - Användare och grupper) går det mycket enkelt och snabbt att byta användare utan att logga ut först. Program kan ligga igång i bakgrunden för den andra användaren.

Ursprungligen av kenjon:

Om ni ska dela på samma dator, bör (ska) ni ha varsin inloggning i datorn. Då kan ni ha varsitt AppleID i iTunes utan problem.
Använder du ett datorkonto och kör med flera AppleID i iTunes får du mer jobb: bara ett konto kan vara inloggat åt gången, och du kan bara uppdatera de appar som tillhör det AppleID du är inloggad på just för tillfället. För att kunna uppdatera de andra apparna måste du logga ur från iTunes och logga in med det andra AppleIDt i iTunes, och sedan uppdatera.
Använd olika datorkonto istället. Med snabbt användarbyte (se Systeminställningar - Användare och grupper) går det mycket enkelt och snabbt att byta användare utan att logga ut först. Program kan ligga igång i bakgrunden för den andra användaren.

tack för svaret! Hur blir det ifall man har flera datorkonton vad gäller e-post eller annat som t ex mappar/bilder och dokument?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1) Det kanske är möjligt i teorin, men är dömt att misslyckas, eftersom det blir så rörigt. Om man är flera personer på samma dator, så är det bättre att ha olika användare (egna inloggningar) på datorn.
2) Inga problem. iTunes håller reda på - och skiljer på - de olika enheterna. Du styr i iTunes vad som ska synkas till varje enhet.
3) Samma svar som på (1).

Fotnot 1.
Mitt svar bygger på att konto avser Apple-id. Om du menar något annat när du säger konto, så får du återkomma med ett förtydligande.

Fotnot 2.
Egentligen är mina svar onödiga, för du har redan fått svaren (se inlägg 53 och 55).

Tack för svaren. Jag tycker att dina svar är väsentliga och inte alls onödiga.

Hjälp mig.

Min Iphone 5 har slutat med att kunna koppla upp sig mot wifi. Funkar varken hemma eller på jobbet. Får endast att den inte kunde ansluta till nätverk ****.

Har återställt nätverksinställningar
Har återställt alla inställningar
Har gjort en fabriksåterställning.
Har återställt till säkerhetskopia.

inget funkar.... börjar få slut på ideer...

Tacksam för svar!

Ursprungligen av Miracuel:

Hjälp mig.

Min Iphone 5 har slutat med att kunna koppla upp sig mot wifi. Funkar varken hemma eller på jobbet. Får endast att den inte kunde ansluta till nätverk ****.

Har återställt nätverksinställningar
Har återställt alla inställningar
Har gjort en fabriksåterställning.
Har återställt till säkerhetskopia.

inget funkar.... börjar få slut på ideer...

Tacksam för svar!

Du har även återställt utan att synka in säkerhetskopia (Precis som första posten föreslår)? Om ja, och du även har samma problem oavsett nätverk, då skickar du den på service.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har även återställt utan att synka in säkerhetskopia (Precis som första posten föreslår)? Om ja, och du även har samma problem oavsett nätverk, då skickar du den på service.

Nej det fungerar inte utan att återställa utan att synka in säkerhetskopian.

Största problemet är egentligen att jag inte riktigt har nånstanns att skicka in den på service då luren är köpt under perioden jag bodde på Irland and well, don't live there anymore. Så det vore att skcika in den till apple själva på studds iså fall.... wä.

Ursprungligen av Miracuel:

Nej det fungerar inte utan att återställa utan att synka in säkerhetskopian.

Största problemet är egentligen att jag inte riktigt har nånstanns att skicka in den på service då luren är köpt under perioden jag bodde på Irland and well, don't live there anymore. Så det vore att skcika in den till apple själva på studds iså fall.... wä.

Vad menar du med att det inte går att återställa utan att synka in säkerhetskopian? Får du inte det valet, eller vad menar du?

Du ska kunna skicka in den till vilken certifierad reparatör som helst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-24 13:59

Via Apples supportsidor kan du få hem en transportbil som har med sej en kartong, och du bara stoppar i den där.
Är det garanti kostar det inget, har du inte garanti ser du priset på Apples webbplats innan du bokar servicen.
Fungerar mycket smidigt.
Annars finns det flera iPhonereparatörer i många städer, de tar även emot iPhones via post.
http://iphonelagning.se

iPad minis batteritid minskade drastisk från en dag till en annan

Jag fick problem med min iPad minis batteri från en dag till en annan utan att jag veterligen gjort någonting speciellt som skulle kunna förorsakat detta. Det började så att jag upptäckte att den konstant var död nät jag skulle använda den. Som jämförelse har den ju utan problem klarat flera dagar kanske upp till en vecka i standby läget nu drar den ca 50 % av batteriet över en natt utan att jag använt den.

Jag läste tipsen i början på denna tråd och hoppade direkt till att radera den och installera som en ny enhet utan att återställa från backup. Men problemet kvarstår. Jag har testat att stänga av bakgrundsuppdateringar, push och platstjänster men alla dessa var aktiva innan problemet startade så de borde ju inte ha med dom att göra. Har endast installerat de appar som jag använder dagligen.

Ipaden är ca 2 år gammal, första mini-modellen. Väldigt knepigt detta. Någon som har något tips?

Bevaka tråden