Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 12:03
Ursprungligen av JND:

Apple TV Store. BOOM!

Ja, man kan ju alltid hoppas.

Innebär att dom måste presentera ny hårdvara också eftersom det inte finns någon lagring att tala om i en ATV

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-10 12:05

Ser som vanligt fram emot detta, som på julafton när man väntar på tomten. Har kollat på dessa sedan Apple släppte sin första iPod och det är lika roligt varje gång, även om det inte blir så stora nyheter, som de allt mer ivriga ryktessajterna hävdar. Popcorn och en god öl i soffan och hoppas på att det dyker upp på Apple TV'n, annars får det bli till att sitta vid datorn och uppdatera sajter.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ser som vanligt fram emot detta, som på julafton när man väntar på tomten. Har kollat på dessa sedan Apple släppte sin första iPod och det är lika roligt varje gång, även om det inte blir så stora nyheter, som de allt mer ivriga ryktessajterna hävdar. Popcorn och en god öl i soffan och hoppas på att det dyker upp på Apple TV'n, annars får det bli till att sitta vid datorn och uppdatera sajter.

Jag drömmer om att en dag få åka på ett event på riktigt! Vore så läckert att vara på plats och slippa att maniskt uppdatera andras sajter och va med istället så att säga.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-09-10 12:11
Ursprungligen av lappen71:

Innebär att dom måste presentera ny hårdvara också eftersom det inte finns någon lagring att tala om i en ATV

Ja, det är ju iofs sant. Men i vilket fall som helst tycker jag att det vore ett välbehövligt steg framåt för Apple TV som mediacenter att ge mer makt åt utvecklarna.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har något sorts tvångssyndrom när det gäller att uppdatera saker, tål inte att se notisen på App Store-ikonen. Lär uppdatera så snart det går. Som tur är har jag aldrig råkat ut för några allvarliga problem/barnsjukdomar.

Jag måste hålla med dig där Ida! Att veta att det finns nyare uppdateringar som man inte använder är en plåga haha.
Jag kommer nog sitta hemma ikväll med mi nya 27" skärm, ladda upp med snacks och dricka och HOPPAS att man får se det live från 19.. annars blir det en flopp.

Vad gäller fingeravtryckskännaren så kan det väl va så enkelt som att du kan använda det för att låsa upp telefonen, men om det inte går (vantar, en polare som vill använda, avklipta fingrar eller annat) så lär man ju kunna slå en kod också. Frågan är om det är ett för stort stek, tekniskt, för att bara va "en cool grej".

En annan av Apples gåtor. Varför släpper de inte App-store till Apple-TV? Det enda jag kan tänka mig vara skälet är att de jobbar intensivt på en helhetslösning kopplat till deras TV-lösning. Men - time-to-market - vart tog det vägen?

Ursprungligen av JND:

Ja, det är ju iofs sant. Men i vilket fall som helst tycker jag att det vore ett välbehövligt steg framåt för Apple TV som mediacenter att ge mer makt åt utvecklarna.

Ursprungligen av lappen71:

Innebär att dom måste presentera ny hårdvara också eftersom det inte finns någon lagring att tala om i en ATV

Nja, de måste inte.

Det som köps via denna eventuella nya Store skulle ju kunna lagras tillsammans med låtar och filmer i iTunes-biblioteket, och strömmas över till AppleTV vid behov.

Långsökt lösning - ja, mycket.
Trolig lösning - nej, knappast.
Men jag ville bara anmärka lite på ordet måste.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 12:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, de måste inte.

Det som köps via denna eventuella nya Store skulle ju kunna lagras tillsammans med låtar och filmer i iTunes-biblioteket, och strömmas över till AppleTV vid behov.

Långsökt lösning - ja, mycket.
Trolig lösning - nej, knappast.
Men jag ville bara anmärka lite på ordet måste.

Nu antog jag att han syftade på appar och då måste det finnas ett större lagringsutrymme.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-10 12:23
Ursprungligen av lappen71:

Nu antog jag att han syftade på appar och då måste det finnas ett större lagringsutrymme.

ATV har 8 GB inbyggt, samma som iPhone 4 som säljs idag. Det räcker nog till ett antal appar iaf, all media som annars är utrymmeskrävande strömmas ju i vilket fall.

Ursprungligen av el gringo:

En annan av Apples gåtor. Varför släpper de inte App-store till Apple-TV? Det enda jag kan tänka mig vara skälet är att de jobbar intensivt på en helhetslösning kopplat till deras TV-lösning. Men - time-to-market - vart tog det vägen?

Jag undrar om inte en App Store med riktiga appar skulle kräva en fysiskt bättre Apple TV först. Den är lite för klen och har för lite lagring i dagsläget. De "appar" som finns idag är inte appar i samma bemärkelse som i telefonen utan är bara HTML-skal så att säga. Utöver det har det pratats om att Apple jobbar med ett bättre gränssnitt för input också (rörelsebaserat eller annat).

Men redan idag så skulle det förstås vara fullt möjligt att ha en SVT Play-app precis som det finns en för Netflix. Så där hade jag gärna sett att de öppnade upp redan nu. Jag tror dock inte de måste stressa fram en lösning eller för evigt missa chansen. Så länge de aktivt jobbar på att knyta upp allt mer innehåll tror jag de är i en god position även om det dröjer ett tag till.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 12:28
Ursprungligen av Vassius:

ATV har 8 GB inbyggt, samma som iPhone 4 som säljs idag. Det räcker nog till ett antal appar iaf, all media som annars är utrymmeskrävande strömmas ju i vilket fall.

Något som inget vet hur mycket man kan fylla utan att inkräkta på andra funktioner som buffert vid streamning mm.
Så det behövs ny hårdvara för att det ska vara lönt och varför skulle Apple släppa en funktion ala Samsung (ofärdig)
Att det kommer i framtiden är jag övertygad om men inte med dagens hårdvara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-10 12:45
Ursprungligen av lappen71:

Något som inget vet hur mycket man kan fylla utan att inkräkta på andra funktioner som buffert vid streamning mm.

Hur kan du då vara så säker på att det krävs ny hårdvara?

OM det skulle komma tredjepartsappar till dagens ATV så förutsätter jag att en del av utrymmet reserveras för nödvändig buffert. Men om Apple anser att det är för marginellt så kommer det förstås bara att funka på nästa generation hårdvara.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 12:51
Ursprungligen av Vassius:

Hur kan du då vara så säker på att det krävs ny hårdvara?

OM det skulle komma tredjepartsappar till dagens ATV så förutsätter jag att en del av utrymmet reserveras för nödvändig buffert. Men om Apple anser att det är för marginellt så kommer det förstås bara att funka på nästa generation hårdvara.

Det är ingen som vet säkert förutom Apple men jag personligen vill inte ha någon halvmesyr med dagens hårdvara.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-10 12:51
Ursprungligen av lappen71:

Något som inget vet hur mycket man kan fylla utan att inkräkta på andra funktioner som buffert vid streamning mm.
Så det behövs ny hårdvara för att det ska vara lönt och varför skulle Apple släppa en funktion ala Samsung (ofärdig)
Att det kommer i framtiden är jag övertygad om men inte med dagens hårdvara.

Det går alldeles utmärkt att veta och det behövs inte särskilt mycket för att buffra.
Den bör klara mer än iphone 4 8GB gör (snabbare cpu) få plats medungefär lika mycket appar.

Sen är det ju som sagt en "streambox", åtminstone känner inte jag något behov av att få in spel och andra utrymmeskrävande appar utan Plex och diverse streamingtjänster.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 12:56
Ursprungligen av Json_81:

Det går alldeles utmärkt att veta och det behövs inte särskilt mycket för att buffra.
Den bör klara mer än iphone 4 8GB gör (snabbare cpu) få plats medungefär lika mycket appar.

Sen är det ju som sagt en "streambox", åtminstone känner inte jag något behov av att få in spel och andra utrymmeskrävande appar utan Plex och diverse streamingtjänster.

Skillnad på vad har för behov och vad Apple bestämmer sig för vad du kan göra
Jag menar om dom släpper en Appstore till ATV´n ska det finnas utrymme så det räcker OCH blir över så man inte sitter där med fyllt minne och det fungerar som skit.
En dröm vore att kunna installera XBMC men bara det upptar 1GB med lite skin,addons installerade så utrymmet försvinner fort.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har något sorts tvångssyndrom när det gäller att uppdatera saker, tål inte att se notisen på App Store-ikonen. Lär uppdatera så snart det går. Som tur är har jag aldrig råkat ut för några allvarliga problem/barnsjukdomar.

Nej, som reklamen för intimrakgrejor sa för några år sedan, låt inte röda prickar förstöra stämningen.

Apple-TV är antagligen lite off-topic i denna tråden. Men...det är ju i princip samma hårdvara i Apple-TV och iPhones väl? Då borde det väl vara enkelt att port'a eller använda appar för iphone?

Ursprungligen av el gringo:

Apple-TV är antagligen lite off-topic i denna tråden. Men...det är ju i princip samma hårdvara i Apple-TV och iPhones väl? Då borde det väl vara enkelt att port'a eller använda appar för iphone?

I väntat på eventet är det ok med lite off topic också I en artikel för TC skrev Matthew Panzarino följande om hårdvaran i Apple TV och tanken på en App Store:

Citat:

BEFORE AN APP STORE

Beyond the fact that we’ve seen little evidence of a real SDK out there for Apple TV, there are a host of other issues that will have to be overcome on the hardware side before the device is ready to support an app ecosystem.

Matt Braun is the developer of SketchPartyTV, a very cool group-play app that heavily utilizes AirPlay and the Apple TV. Braun, as a game developer, notes that there are some distinct disadvantages of the Apple TV platform that make it a tough sell.

First of all, the current hardware only has 8 GB of flash memory, which is already used to hold current preferences, buffer video and more.

“Frequently a rented video that’s been buffered will get kicked from memory after watching an episode of a TV show or two on Netflix,” says Braun. “With console quality games weighing in in the neighborhood of a high-def movie, the most obvious thing that’d need to happen is an increase in storage capacity.”

The single-core A5 processor in the current Apple TV would need an upgrade as well, as it’s nowhere near the capability of the iPad 4′s A6 or modern console processors.

Någon som vågar sig på en gissning på vad de svenska priserna kommer att landa på om vi leker med tanken att det blir en Iphone 5S och 5C?

Tror ni att 5 och/eller 4S blir kvar?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Någon som vågar sig på en gissning på vad de svenska priserna kommer att landa på om vi leker med tanken att det blir en Iphone 5S och 5C?

Tror ni att 5 och/eller 4S blir kvar?

5S tror jag hamnar på samma prislapp som 5:an. 5:an och 4S försvinner och 5C landar strax under vad 4S kostar idag.

Eller, 5C kommer enbart att säljas i Kina och kommer att ligga på halva priset jämfört med 5S.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 14:28
Ursprungligen av Adrian B:

I väntat på eventet är det ok med lite off topic också I en artikel för TC skrev Matthew Panzarino följande om hårdvaran i Apple TV och tanken på en App Store:

Vill inte säga "vad var det jag sa" men jag gör det ändå

Ursprungligen av pmarriott:

5S tror jag hamnar på samma prislapp som 5:an. 5:an och 4S försvinner och 5C landar strax under vad 4S kostar idag.

Eller, 5C kommer enbart att säljas i Kina och kommer att ligga på halva priset jämfört med 5S.

Jag tror som dig att priserna landar typ så, 5S kring 6 000. Men jag skulle gissa att 5 blir kvar, känns för ny att åka ut redan. Men å andra sidan, en billagre, fast ny 5C, eller en äldre model (5). Kanske konkurerar med varandra. Beror ju helt på vad vi får se ikväll.. Men kanske 5S ca 6 000 och 5C 4 500-5 000... Kanske?

Priset för 5C är en intressant fråga. Jag hade gissat på 400 (399) dollar utan kontrakt, men Gruber tror på 500 dollar.

Tror ni 5S kommer i 16GB, eller blir det 32, 64 och 128 GB? Vad tror ni om prisbilden där? Idag är det ju 5995:- till 7995:- beroende på minne. Känns som spannet 5995:- till 8995:- är för stort.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Någon som vågar sig på en gissning på vad de svenska priserna kommer att landa på om vi leker med tanken att det blir en Iphone 5S och 5C?

Tror ni att 5 och/eller 4S blir kvar?

Min gissning:
- 5S på samma nivå som dagens 5.
- 5 på samma nivå som dagens 4S.
- 5C på samma nivå som dagens 4.
- Både 4S och 4 försvinner.

En annan fråga: Tror ni iOS 7 för iPad kommer att lanseras samtidigt som för iPhone eller senare?

Ursprungligen av Adrian B:

En annan fråga: Tror ni iOS 7 för iPad kommer att lanseras samtidigt som för iPhone eller senare?

Med tanke på bristerna i aktuell beta känns det som att den har längre väg att gå till GM.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-09-10 14:53
Ursprungligen av Adrian B:

En annan fråga: Tror ni iOS 7 för iPad kommer att lanseras samtidigt som för iPhone eller senare?

Min gissning ligger på senare, då den idag är näst in till omöjlig att använda på en iPad 2 som den skall stödja. Men vem vet, dom har kanske kör på överljushastighet dom sista veckorna och fått den stabil och bra. Eller så dyker det upp en ny beta för iPad.

Ursprungligen av pmarriott:

Tror ni 5S kommer i 16GB, eller blir det 32, 64 och 128 GB? Vad tror ni om prisbilden där? Idag är det ju 5995:- till 7995:- beroende på minne. Känns som spannet 5995:- till 8995:- är för stort.

Det vore trevligt om Apple gick direkt på 32 GB, priserna på NAND-minnen har ju sjunkit betydligt de senaste åren.

Ursprungligen av Adrian B:

En annan fråga: Tror ni iOS 7 för iPad kommer att lanseras samtidigt som för iPhone eller senare?

Jag tror IOS 7 för Ipad kommer tillsammans med nya Ipads senare.

Bevaka tråden