Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nissan visar biometrisk smart klocka

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. Biltillverkaren Nissan är senast i raden av tillverkare som satsar på en smart klocka. Konceptet heter Nismo Watch och är tänkt att komplementera Nissans sportbilar.

Läs hela artikeln här

Citat:

Klockan ger föraren information om medelhastighet, bränslekonsumtion, fordonstelematik och prestanda samt meddelanden om underhåll från Nissan.

Det fattar jag inte riktigt vad det ska in till klockan att göra. Det kör jag hellre in i en smartphone eller ipad.

Citat:

Nismo Watch har också en inbyggd pulsmätare som hänger ihop med mätare av hastighet och g-krafter. Nismo Labs har arbetat på konceptet under det senaste året och gör med klockan avancerad mätdata från biltillverkarens raceförare tillgänglig för motorentusiaster.

Detta var dock lite mer "rätt" även om jag inte begrep delen med att göra mätdata från NIssans raceförare tillgänligt. Ska jag jämföra min puls mot deras eller vad?

Ursprungligen av BlackSmp:

Detta var dock lite mer "rätt" även om jag inte begrep delen med att göra mätdata från NIssans raceförare tillgänligt. Ska jag jämföra min puls mot deras eller vad?

Hur ska du annars få reda på om du har vad som krävs för att ta kurvan utanför konsum?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det fattar jag inte riktigt vad det ska in till klockan att göra. Det kör jag hellre in i en smartphone eller ipad.

Detta var dock lite mer "rätt" även om jag inte begrep delen med att göra mätdata från NIssans raceförare tillgänligt. Ska jag jämföra min puls mot deras eller vad?

De samlar in massa mätdata från raceförarna (ja det gäller ju inte bara Nissan utan all form av motorsport), samma principer används i klockan. Det är helt enkelt tanken att du ska känna dig lite som en professionell raceförare när du är ute och gasar med din finbil. Inte min bästa formulering helt klart.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

De samlar in massa mätdata från raceförarna (ja det gäller ju inte bara Nissan utan all form av motorsport), samma principer används i klockan. Det är helt enkelt tanken att du ska känna dig lite som en professionell raceförare när du är ute och gasar med din finbil. Inte min bästa formulering helt klart.

Ok, då begriper jag:)

"Hello <your name here> I feel youre in the mood for speed. The vehicle has been adjusted for this and your insurancecompany will be notified. Just press down the accelerator to begin..."

Hade varit bättre om den mätt puls och liknande och stannat bilen om föraren var på väg att somna...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-11 08:13

Varför skulle jag vilja ha data (bränsle, fart, sträcka mm) från bilen i en klocka när jag sitter i bilen? Har Nissan inte mätare i sina bilar? Varför inte en enhet i bilen som kan skicka datat till valfri enhet, iOS, android mm? Har har Nissan nog gått på rykteshypen om smarta klockor.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

De samlar in massa mätdata från raceförarna (ja det gäller ju inte bara Nissan utan all form av motorsport), samma principer används i klockan. Det är helt enkelt tanken att du ska känna dig lite som en professionell raceförare när du är ute och gasar med din finbil. Inte min bästa formulering helt klart.

Kommer att göra trafiken säkrare, en massa nissan ute på vägarna där förarna tror dom är på racerbanan. Konstigt koncept.

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle jag vilja ha data (bränsle, fart, sträcka mm) från bilen i en klocka när jag sitter i bilen? Har Nissan inte mätare i sina bilar? Varför inte en enhet i bilen som kan skicka datat till valfri enhet, iOS, android mm? Har har Nissan nog gått på rykteshypen om smarta klockor.

Kommer att göra trafiken säkrare, en massa nissan ute på vägarna där förarna tror dom är på racerbanan. Konstigt koncept.

Finns ju gott om entusiaster som köper de här bilarna och kör på bana utan att tävla professionellt så att säga. Skulle tro att det är mer där målgruppen är för den här klockan än personer som pendlar till jobbet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-11 09:23
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Finns ju gott om entusiaster som köper de här bilarna och kör på bana utan att tävla professionellt så att säga. Skulle tro att det är mer där målgruppen är för den här klockan än personer som pendlar till jobbet.

Tror nog att de som kör på bana använder laptops och sådant för att få ut all relevant data. Det gör ju även vanliga streetracers och vebodtrimmare.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tror nog att de som kör på bana använder laptops och sådant för att få ut all relevant data. Det gör ju även vanliga streetracers och vebodtrimmare.

Det finns inte så mycket mer info om det här konceptet, men vad jag gillar med smarta klockor över lag är möjligheten att snabbt få info utan att för den delen behöva plocka fram mobil/dator. Sen vill jag säkert använda mobil/dator för att göra något av informationen, men bara den där snabba notisen är värd mycket för mig. Kan tänka mig att det finns info som även en raceförare kan vilja ha snabbt under tiden som hen kör och visst är det säkert superbra med tekniker som står med laptop bredvid och kan analysera å greja. Det är ju ett komplement i första hand, inte en ersättning.

1
Bevaka tråden