Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhone 5s känns som en riktigt bra uppgradering. Jag har en 4s med tvåårskontrakt som skaffades så fort den blev tillgänglig, så det är dags att uppgradera under hösten.

För mig känns det toppen med ett sådant prestandalyft som 5s innebär. Dessutom är jag glad att designen är densamma som iPhone 5 som är riktigt snygg, tunn och lätt.

Den nya kameraprestandan tillsammans med de nya kamerafunktiinerna är ju enastående. 10 bilder/s är ju mer än dubbelt så snabbt som min nya EOS 6D! Att kunna filma i 120 fps öppnar ju dörren för riktigt sköna filmklipp i slow motion. Att kameran dessutom höjer bildkvaliteten genom att ta emot mer ljus är toppen. Snacka om att fokusera utvecklingen på rätt saker! På tal om fokus, så ska den enligt uppgift vara ännu snabbare. iPhone 5s kommer bli ett utmärkt komplement till min DSLR.

Touch-ID känns riktigt bra integrerat i både hårdvara och mjukvara. Definitivt något som jag kommer använda. Det kommer troligen göra min telefon säkrare än idag. Strået vassare batteritid är ytterligare ett steg i rätt riktning.

Det sista jag tänker på är riktigt stort för mig. Äntligen ser det ut som om vi kan få ett bra stöd för LTE här i Sverige. Detta har nämnts i tråden, men det verkar inte som om det är en så stor grej för många. Jag tycker det är jättebra. Att andra telefontillverkare redan har det minskar inte för mig det faktum att iPhone blir mycket bättre med riktigt 4G-stöd i Sverige.

Ursäkta det långa inlägget, men jag tyckte det var så mycket bra saker i uppgraderingen. Sammanfattningsvis: en toppenuppgradering som jag ser fram emot att få lägga vantarna på!

Jag såg nyss Apples kamera och TouchID videos.

Kameran blir spännande. Helt klart. Jag har iofs bara en EOS 60D (och inte en 6D:) så det blir spännande att se hur burstmode fungerar och jämföra det mot min DSLR

TouchID har jag aldrig trott på fram till nu. Det kanske kan vara något. Jag kände till Motorolas försök (http://www.youtube.com/watch?v=LFmIgNhg0M4) men Apple verkar ha tänkt till ett steg extra - vilket gör att det kan bli något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 08:26

Ja... Visst finns enorma fördelar med en DSLR men du kommer aldrig alltid ha en DSLR på fikan. Helt klart finns en anledning Apple lägger krut på iPhone som kompaktkamera.

Vi får väl se när det går att beställa. Apple UK öppnar upp för beställningar den 20:e. Om inte Apple SE gör detsamma så trycker jag på beställ-knappen nästa fredag och tar den via Borderlinx.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 08:51

Någon ickeutvecklare som fått in GM? Sett folk som säger att de har lyckats som med tidigare betor, men jag lyckas inte alls. Får bara upp meddelandet om att programvaran inte är kompatibel.

Ursprungligen av keptang:

Jag ville ha ny design från 5an.

Det efterfrågas varje år, medan Apple konsekvent bytt design vartannat år. Nog skulle de kunna köra ny-design-varje-år-racet à la 50-talets bilindustri eftersom varje ny modell ändå är helt omgjord under skalet, men de verkar helt enkelt ha bestämt sig för att behålla formspråket under längre perioder.

Citat:

Vill se funktioner som NFC,

Det här fick mig att tro att det aldrig någonsin kommer en iPhone med NFC. Är dåligt insatt själv, men iBeacon framstår som rätt elegant.
http://gigaom.com/2013/09/10/with-ibeacon-app...

Ursprungligen av Samuel K:

Det efterfrågas varje år, medan Apple konsekvent bytt design vartannat år. Nog skulle de kunna köra ny-design-varje-år-racet à la 50-talets bilindustri eftersom varje ny modell ändå är helt omgjord under skalet, men de verkar helt enkelt ha bestämt sig för att behålla formspråket under längre perioder.

Det här fick mig att tro att det aldrig någonsin kommer en iPhone med NFC. Är dåligt insatt själv, men iBeacon framstår som rätt elegant.
http://gigaom.com/2013/09/10/with-ibeacon-app...

Vad intressant det där med iBeacon! Jag som själv var missnöjd att iPhone inte fick NFC. Hur tycker ni alla med att de inte gjorde en större skärm på telefonen? Har inte femma själv så jag vet inte om det skulle räcka eller inte.

Ursprungligen av mtntwg:

Någon ickeutvecklare som fått in GM? Sett folk som säger att de har lyckats som med tidigare betor, men jag lyckas inte alls. Får bara upp meddelandet om att programvaran inte är kompatibel.

Är du säker på att du har rätt ipsw-fil?
Den man laddar ner bör heta: ios_7_gm_seed__iphone_5_model_a1429__11a465.dmg
Denna packar man sen upp till en ipsw.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-11 09:13
Ursprungligen av Okänd användare:

Vad intressant det där med iBeacon! Jag som själv var missnöjd att iPhone inte fick NFC. Hur tycker ni alla med att de inte gjorde en större skärm på telefonen? Har inte femma själv så jag vet inte om det skulle räcka eller inte.

Jag är nöjd med storleken på min 4s. Att den är lite större på 5/5c/5s stör mig inte men skulle dom göra en med ännu större skulle det nog störa mig. Tycker att den ryms lätt i de flesta fickor och framförallt, jag hanterar den lätt med en hand. Når över hela skärmen (även på 5:an) med min tumme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 09:17
Ursprungligen av pmarriott:

Är du säker på att du har rätt ipsw-fil?
Den man laddar ner bör heta: ios_7_gm_seed__iphone_5_model_a1429__11a465.dmg
Denna packar man sen upp till en ipsw.

Drog ner den från annan källa och även iTunes 11.1 beta 2, funkar finfint.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-11 09:18
Ursprungligen av Samuel K:

Det här fick mig att tro att det aldrig någonsin kommer en iPhone med NFC. Är dåligt insatt själv, men iBeacon framstår som rätt elegant.
http://gigaom.com/2013/09/10/with-ibeacon-app...

Trevligt, det skulle man ha hemma, som komplement till övervakning mm. Kompis kommer förbi, den får då ett meddelande att jag är ute i skogen och röjer, med detta en gps koordinat så att kompisen kan komma dit.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag är nöjd med storleken på min 4s. Att den är lite större på 5/5c/5s stör mig inte men skulle dom göra en med ännu större skulle det nog störa mig. Tycker att den ryms lätt i de flesta fickor och framförallt, jag hanterar den lätt med en hand. Når över hela skärmen (även på 5:an) med min tumme.

Jag har själv en 4:a och jag funderar över det här med större skärm. Jag vill också kunna ha den i fickan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-11 09:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det blir så som Expressen skriver, dvs att Sverige är med i "andra vågen", 1-2 veckor efter de första länderna. Så har det varit vid de senaste släppen, och så blir det förhoppningsvis den här gången också.

Exakt, det lär vara samma sak denna gången men jag tror att releasedatumet ändå får stryka på foten pga Kina i första vågen. Ja, kanske även ytterligare lite till pga NTT Docomo i Japan.

Nej, en försening tror jag ligger nära till hands. Skulle Apple lyckas hålla schemat så är det imponerande men jag tror inte det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det borde vara modell A1457*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 1, 2, 3, 5, 7, 8, 20)

Band 7 ska vara 2600 MHz som används i städer hos oss. Band 7 finns inte på den andra GSM Modellen A1533.

Så har jag också uppfattat det. Men det betyder i så fall att det är dumt att köpa iPhone 5s i USA eftersom den enda modellen som Apple säljer olåst är A1533 (GSM).

Kan man beställa en uk/us iphone 5s och använda den fullt ut i Sverige?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 09:59
Ursprungligen av mjewl:

Kan man beställa en uk/us iphone 5s och använda den fullt ut i Sverige?

Varför så bråttom och inte vänta in den svenska releasen?
Det är inte världsgaranti på iPhone så går den sönder är det kört.

Ursprungligen av Clavius:

• Valet av färger. 'Rosa' är snarare 'blekröd'.... Varför bara fem nyanser (och ingen svart?!)?
Åtta till tio färger hade varit coolare, t.ex. lila...

Valet av färger går definitivt att diskutera, men jag tror antalet har flera skäl att inte vara överdrivet många.

Både rent logistikmässigt, allting ska ju tillverkas, fraktas och lagerhållas och redan fem färger gör att det blir fem gånger så mycket (och varje modell har två storlekar samt att det dessutom finns iPhone 5s i tre färger och tre storlekar – totalt sett väldigt många SKU att hålla reda på).

Men även för att det ligger i Apples filosofi att inte ha en drös alternativ. Få val, tydliga skillnader, lätt att greppa och överblicka (om vi nu för ett ögonblick glömmer bort den djungel som olika frekvensband och mobilradiostandarder som ställer till det ). 10 modeller skulle göra kunden en otjänst, det som brukar kallas tyranny of choice.

Ursprungligen av Adrian B:

Så har jag också uppfattat det. Men det betyder i så fall att det är dumt att köpa iPhone 5s i USA eftersom den enda modellen som Apple säljer olåst är A1533 (GSM).

A1533 (GSM) är det inte den som kommer vara Verzion/ Sprint? För AT&T kommer väl kunna användas i Europa? Nån som vet det här kommer ge stöd åt visual voicemail för fler operatörer?

Gillar inte att vänta.
Men beror väl på hur länge man behöver vänta + brukar vara billigare att köpa från uk/us.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det blir så som Expressen skriver, dvs att Sverige är med i "andra vågen", 1-2 veckor efter de första länderna. Så har det varit vid de senaste släppen, och så blir det förhoppningsvis den här gången också.

Jag tror också det. Jag har en teori om varför det var så oklara besked i år jämfört med den glasklara planen förra gången: Kina.

För första gången är Kina med i första vågen och jag tror att Apple helt enkelt inte kan bedöma exakt hur stor efterfrågan det blir. Därför har de valt att ge en luddig plan för andra (och tredje osv) vågen av leveranser så de har lite flexibilitet. Går Kina extremt bra kanske de skjuter på andra lanseringar, går det trögt gör de inte det.

Ursprungligen av Okänd användare:

A1533 (GSM) är det inte den som kommer vara Verzion/ Sprint? För AT&T kommer väl kunna användas i Europa?

A1533 (GSM) är den enda modellen som säljs olåst enligt den här sidan:

Citat:

The unlocked iPhone 5s model is A1533 (GSM).

Vad gäller vilken operatör i USA som har vilken modell så ger den här sidan en bra översikt: http://www.apple.com/iphone/LTE/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 10:10
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror också det. Jag har en teori om varför det var så oklara besked i år jämfört med den glasklara planen förra gången: Kina.

För första gången är Kina med i första vågen och jag tror att Apple helt enkelt inte kan bedöma exakt hur stor efterfrågan det blir. Därför har de valt att ge en luddig plan för andra (och tredje osv) vågen av leveranser så de har lite flexibilitet. Går Kina extremt bra kanske de skjuter på andra lanseringar, går det trögt gör de inte det.

Går det RIKTIGT bra i Kina och Japan kan vi få vänta till nästa år

Ursprungligen av lappen71:

Varför så bråttom och inte vänta in den svenska releasen?
Det är inte världsgaranti på iPhone så går den sönder är det kört.

Nu förstår jag inte hur du tänker. Inte bråttom? Jag kommer att bita på naglarna fram till den 20:e. Att vi måste vänta så länge klassificerar jag som ett av de största problemen i världen idag och FN's säkerhetsråd borde anta en resolution mot Apple.
Dessutom har jag inte haft några som helst problem att få hjälp av Apple i Sverige med en iPhone köpt i England förr. Så länge det är samma modell som säljs i Sverige så har det inte varit några problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-11 10:20
Ursprungligen av Adrian B:

A1533 (GSM) är den enda modellen som säljs olåst enligt den här sidan:

Vad gäller vilken operatör i USA som har vilken modell så ger den här sidan en bra översikt: http://www.apple.com/iphone/LTE/

Är det verkligen så illa?
Jag som siktat in mig på att shoppa en när jag ändå ska dit :/

[Edit]

Kikade lite på deras sida.

A1533:
1 (2100 MHz)
2 (1900 MHz)
3 (1800 MHz)
4 (AWS)
5 (850 MHz)
8 (900 MHz)
13 (700c MHz)
17 (700b MHz)
19 (800 MHz)
20 (800 DD)
25 (1900 MHz)

Köper man den tappar man alltså "bara" 2600MHz, medans 800MHz och 1800MHz (när det kommer igång) fungerar?

Ursprungligen av pmarriott:

Dessutom har jag inte haft några som helst problem att få hjälp av Apple i Sverige med en iPhone köpt i England förr. Så länge det är samma modell som säljs i Sverige så har det inte varit några problem.

Inom EU är det ok, men köper man en från USA så blir det jobbigt.

Ursprungligen av lappen71:

...Det är inte världsgaranti på iPhone så går den sönder är det kört.

Nej, ingen världsgaranti. Garantin gäller bara i inköpslandet. Men EU räknas tydligen som ett land enligt de garantivillkoren. Så telefoner inköpta i England är inga problem att få service på i Sverige.

Läste om detta i en annan tråd häromdagen. Har tyvärr ingen länk.

Ursprungligen av Json_81:

Är det verkligen så illa?
Jag som siktat in mig på att shoppa en när jag ändå ska dit :/

[...]

Köper man den tappar man alltså "bara" 2600MHz, medans 800MHz och 1800MHz (när det kommer igång) fungerar?

Ja, det är band 7 du tappar. Hur viktigt det är vet jag inte riktigt men det är det som används större orter, såhär skriver Telia om det:

Citat:

Vi bygger 4G-nätet på frekvensbanden 2600 Mhz (LTE-band 7) i större orter, i delar av skärgården och på vissa populära turistorter. Frekvensbandet 800 Mhz (LTE-band 20) används för 4G på mindre orter. Dessutom kommer vi att bygga på frekvensbandet 1800 Mhz (LTE-band 3), primärt för att förbättra täckning och kapacitet i mellanstora städer.

Skiljer det mycket i pris att beställa ifrån England än att köpa i Sverige?

5C [vit] är fin!

Ursprungligen av Okänd användare:

Skiljer det mycket i pris att beställa ifrån England än att köpa i Sverige?

Priset i Sverige är inte satt än, men 64 GB 5S kostar i England 709 pund, vilket är ca 7300 SEK. 64 GB iPhone 5 kostade tills igår 7995:- i svenska Apple Store. Sen får man lägga på några hundringar frakt via Borderlinx. Man borde komma undan någon hundring billigare, plus att man får den någon dag innan den släpps här. Bara det är ju ovärderligt.

Bevaka tråden