Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 09:23
Ursprungligen av miri:

i all välmening, du har lite svårt med definitioner
och varför inte lägga ner all kraft och möda på mobiltelefoners kamerautveckling, denna utveckling sprider sig senare till kompakt, APS och 24x36 sensorer

I all välmening, vilka definitioner anser du att jag skulle ha svårt för?

Sedan, anser du att mobilkamerornas utveckling är grundläggande för renodlade kamerors dito? Skojare där.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker bara att det är trist att det läggs ner massa tid och möda på kameradelen av en telefon. Kvaliteten överskrider dess användningsområde med råge redan...

Absolut inte.

Jag har också en riktig kamera. Jag tar till och med med mig den för det mesta. Mer än de flesta.

Men kameran i min iPhone kan aldrig bli FÖR bra. Ja, formatet har begränsningar, men inom de fysiska ramarna vill jag se max prestanda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-12 09:25
Ursprungligen av zinned:

Jag tycker bara att det är trist att det läggs ner massa tid och möda på kameradelen av en telefon. Kvaliteten överskrider dess användningsområde med råge redan, jag anser att den tiden och de pengarna bör läggas på annat istället som gör den mobila enheten bättre.

Kameran i telefonen är, som jag sa tidigare för att exemplifiera min poäng, inte till för att ta avancerade/riktiga bilder utan för snapshots till FB/Instagram/MMS etc.

För en stor del av användarna är det en viktig funktion. De flesta som lägger upp bilder på FB/Instagram har väl intresse av att bilderna blir skarpare, bättre exponerade och har bättre färger, utan att de själva behöver anstränga sig?

Jag har själv blivit lite fotonörd på "äldre" dagar och älskar min systemkamera, och jag förstår såklart att din nya fina kamera för 23 papp tar bättre bilder än en mobilkamera. Men du måste förstå att de flesta verkligen inte bryr sig. De vill ta snapshots att lägga upp på FB/Instagram, och Apple gör det enklare och enklare att göra det med acceptabel kvalitet. Och alla utom fotonördarna uppskattar det, vilket gör det till en konkurrensfördel.

Vad tycker du resurserna skulle läggas på istället, som tilltalar fler användare än en bra fotofunktion?

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-12 09:33
Ursprungligen av zinned:

I all välmening, vilka definitioner anser du att jag skulle ha svårt för?

Sedan, anser du att mobilkamerornas utveckling är grundläggande för renodlade kamerors dito? Skojare där.

vilka verktyg det behövs för en riktig bild, då kommer definitionen "riktig bild" , är då en bra bild tagen med en iPhone en mindre riktig bild eller ingen bild alls

Och läs nu och lär, all sensors utveckling kommer idag av företag så som Sony,Aptina,Omnivision, Toshiba+ en lista på 50 mer namn som utvecklar sensorer för mobiltelefoner, det är här man lär sig att tillverka de mindre cellerna med all ny teknik den innehåller, en teknik som sedan överförs till allt större sensorer, tex BSI, stacked sensor osv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 09:42
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Absolut inte.

Jag har också en riktig kamera. Jag tar till och med med mig den för det mesta. Mer än de flesta.

Men kameran i min iPhone kan aldrig bli FÖR bra. Ja, formatet har begränsningar, men inom de fysiska ramarna vill jag se max prestanda.

Det var i alla fall din åsikt om min ursprungspoäng, skönt att se någon yttra sin åsikt på rätt sak

Jag håller dock inte med dig, min åsikt är att de inte hade behövt lägga ner någon energi alls för att vidare utveckla kameran från iPhone 5 utan lägga det på viktigare saker.

Ursprungligen av Vassius:

För en stor del av användarna är det en viktig funktion. De flesta som lägger upp bilder på FB/Instagram har väl intresse av att bilderna blir skarpare, bättre exponerade och har bättre färger, utan att de själva behöver anstränga sig?

Ursprungligen av Vassius:

[...]Men du måste förstå att de flesta verkligen inte bryr sig. De vill ta snapshots att lägga upp på FB/Instagram, och Apple gör det enklare och enklare att göra det med acceptabel kvalitet [...]

Är inte dina två uttalanden ovan aningen motsägelsefulla? Först viktigt och sedan bryr de sig inte...?

Nej, jag tror inte att majoriteten ens märker skillanden på bilderna tagna med iPhone 5 eller 5S. För övrigt så förstörs ju den uppnådda kvaliteten på bilderna iaf när de direkt efter lägger på en uppsjö av olika filter.

För att summera, jag tror inte att det behövs läggas mer energi på kameran för dessa fotografers skull. Kameran tar redan bättre bilder än vad användningsområdet behöver.

Ursprungligen av Vassius:

Vad tycker du resurserna skulle läggas på istället, som tilltalar fler användare än en bra fotofunktion?

Nya funktioner som ännu inte sett dagens ljus? Mer resurser till OS-utvecklarna? Bara två exempel.

Ursprungligen av miri:

vilka verktyg det behövs för en riktig bild, då kommer definitionen "riktig bild" , är då en bra bild tagen med en iPhone en mindre riktig bild eller ingen bild alls

Ska den diskussionen, som inte är den jag för, verkligen få fortsätta leva vidare? Jag har aldrig deltagit i den och kommer inte göra det heller, den är skapad av de som inte klarade av att förstå min ursprungspoäng.

Ursprungligen av miri:

Och läs nu och lär, all sensors utveckling kommer idag av företag så som Sony,Aptina,Omnivision, Toshiba+ en lista på 50 mer namn som utvecklar sensorer för mobiltelefoner, det är här man lär sig att tillverka de mindre cellerna med all ny teknik den innehåller, en teknik som sedan överförs till allt större sensorer, tex BSI, stacked sensor osv

Absolut, jag har inte påstått något annat. Det jag säger är att Apple och deras iPhone inte är en del av detta. Jag anser inte att de ska fokusera så mycket tid, pengar och energi på att vidareutveckla kameradelen i sin telefon. Den är bra nog för sitt användningsområde, det finns andra saker som behöver mer fokus.

För övrigt tycker jag att du kan droppa attityden, varför spela allan ballan på ett område där vi bevisligen är ense? Tramsigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-12 10:00
Ursprungligen av zinned:

Är inte dina två uttalanden ovan aningen motsägelsefulla? Först viktigt och sedan bryr de sig inte...?

Jag kanske var lite otydlig. Jag menar att de bryr sig om "pretty pictures" från telefonen, men bryr sig inte om fotonörderi med DSLR och objektiv för tusentals kronor. De flesta oinvigda jag pratar med vet inte ens vad skärpedjup är eller hur man kan utnyttja det för att få bättre bilder.

Citat:

Nej, jag tror inte att majoriteten ens märker skillanden på bilderna tagna med iPhone 5 eller 5S.

Förmodligen inte, och det är inte poängen heller. Jag tror inte man kan uppnå mycket bättre bildkvalitet med en 5S än med 5, skillnaden är att mjukvaran gör det lättare att ta en hyfsad bild. Även en icke-nörd ser att en bild blir kass om den har rörelseoskärpa eller skakoskärpa, även om de inte förstår varför den blev dålig. De bara rycker på axlarna och tar en ny bild och hoppas den blir bättre. Om mjukvaran kan hjälpa till att reducera antalet omtag så blir de säkert glada.

Den bättre kameran handlar inte om att ge bättre bilder i sig, utan en bättre användarupplevelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 10:02

@zinned: Jag skulle tro, och har sagt så sedan jag fått in iPhone 4S, att telefonerna kommer ersätta kompaktkameror på sikt. Vi börjar där ser ett segment mellan kompakt och DSLR - även "mini" eller "micro" DSLR-typen av kameror.

För många blir mobilen även deras digitalkamera. Min morsa gick mycket på kamera-kvalitén vid val av telefon och hon skulle aldrig komma på tanken att köpa en DSLR. Ja, det blir en "snapshot" eller "semester" kamera men det är vad många också vill ha. Då pratar vi inte bara en "statusuppdatering på facebook" men den del, eller stor del, är så.

Å andra sidan är för många deras statusuppdateringar och facebook eller Instagram-album även deras semesterbilder. Här blir en smartphone det naturliga valet och en DSLR något man kanske undviker i många fall för det är så pass krångligt.

Long story short - Apple gör belt rätt i att lägga krut på kameran för väldigt många användare använder den väldigt mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 10:06
Citat:

…jag tror inte att majoriteten ens märker skillanden på bilderna tagna med iPhone 5 eller 5S

Kanske, kanske inte. Jag tror saker som den bättre blixen kan upplevas, jag tror saker som 33% bättre ljuskänslighet kan upplevas, jag tror defintivt saker som slow-motion eller "burst mode" är funktioner som kan märkas. Även förbättringarna till kamera-appen i iOS7 är sådant som många tror jag uppskattar. Som @Vassius skrev blir det lättare att ta snygga bilder, det blir även lättare att ta bildserier du får lite kontroll över (under förutsättningen Apple gjort mjukvaran så smart som de säger). Min tjejs Android-lur har också burst-lägen men hon får bara en tjock mapp med bilder. Det finns ingen finess i hur hon ska hantera dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 10:16
Ursprungligen av Vassius:

Jag kanske var lite otydlig. Jag menar att de bryr sig om "pretty pictures" från telefonen, men bryr sig inte om fotonörderi med DSLR och objektiv för tusentals kronor. De flesta oinvigda jag pratar med vet inte ens vad skärpedjup är eller hur man kan utnyttja det för att få bättre bilder.

Då är jag mer med dig, håller med.

Ursprungligen av Vassius:

Förmodligen inte, och det är inte poängen heller. Jag tror inte man kan uppnå mycket bättre bildkvalitet med en 5S än med 5, skillnaden är att mjukvaran gör det lättare att ta en hyfsad bild. Även en icke-nörd ser att en bild blir kass om den har rörelseoskärpa eller skakoskärpa, även om de inte förstår varför den blev dålig. De bara rycker på axlarna och tar en ny bild och hoppas den blir bättre. Om mjukvaran kan hjälpa till att reducera antalet omtag så blir de säkert glada.

Den bättre kameran handlar inte om att ge bättre bilder i sig, utan en bättre användarupplevelse.

Ja, jag kan köpa det. Att det läggs viss energi på denna delen av mjukvaran, dock inte hårdvaran och att göra plats för ytterligare större sådan framöver. Det kan andra delar av telefonens inre få stryka på foten för och i värsta scenariot inte implementeras alls.

Ursprungligen av Erik.dv:

[...] Massa text [...]

Visst, möjligt att du har rätt i dina påståenden. Jag är dock rädd för, som jag skrev ovan, att andra saker i telefonen får stryka på foten för kameradelens skull. Likväl att andra delar kanske inte ges nog med tid eller inte alls implementeras pga att mycket plats, tid och energi ges åt kameradelen.

Sidenote, detta med burst-mode. Det har man ju haft i en form i alla fall sedan iPhone 5. Bara tappa en massa gånger och kameran exponerar snabbt som tusan.

Btw, var kommer "33% bättre ljuskänslighet" ifrån?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-12 10:19
Ursprungligen av zinned:

Btw, var kommer "33% bättre ljuskänslighet" ifrån?

De har förstorat bländaren från f/2,4 till f/2,2

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 10:21
Ursprungligen av Vassius:

De har förstorat bländaren från f/2,4 till f/2,2

Jo, det vet jag men jag trodde inte att den aningen större bländaren skulle motsvara ett 33-procentigt större ljusinsläpp.

Ursprungligen av zinned:

Då är jag mer med dig, håller med.

Ja, jag kan köpa det. Att det läggs viss energi på denna delen av mjukvaran, dock inte hårdvaran och att göra plats för ytterligare större sådan framöver. Det kan andra delar av telefonens inre få stryka på foten för och i värsta scenariot inte implementeras alls.

Visst, möjligt att du har rätt i dina påståenden. Jag är dock rädd för, som jag skrev ovan, att andra saker i telefonen får stryka på foten för kameradelens skull. Likväl att andra delar kanske inte ges nog med tid eller inte alls implementeras pga att mycket plats, tid och energi ges åt kameradelen.

Sidenote, detta med burst-mode. Det har man ju haft i en form i alla fall sedan iPhone 5. Bara tappa en massa gånger och kameran exponerar snabbt som tusan.

Btw, var kommer "33% bättre ljuskänslighet" ifrån?

Men allvarligt? Menar du att "tappa en massa gånger" skulle motsvara en burstmode på 10 bilder i sekunden? Eller ens en burstmode överhuvudtaget?

33% kommer här: http://www.apple.com/se/iphone-5s/camera/

Citat:

Now it’s at ƒ/2.2 to let in even more light. All in all, the iSight camera on iPhone 5s features an impressive 33 per cent increase in light sensitivity.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 10:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Men allvarligt? Menar du att "tappa en massa gånger" skulle motsvara en burstmode på 10 bilder i sekunden? Eller ens en burstmode överhuvudtaget?

Ja, allvarligt.

Klart det är bättre att kunna hålla inne "avtryckaren" för burst-mode men man har kunnat göra samma sak tidigare genom att tappa på avtryckaren. Det är inte som att det mjukvarumässigt varit omöjligt eller att det har laggat för mycket.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok. Jag visste inte att den lilla bländarökningen motsvarar 33% mer ljus på sensorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-12 10:34
Ursprungligen av zinned:

Jo, det vet jag men jag trodde inte att den aningen större bländaren skulle motsvara ett 33-procentigt större ljusinsläpp.

Sant, det motsvarar bara ett fjärdedels steg, så det kan inte stå för hela ökningen. Antagligen ger den lite större sensorn mindre brus vid höga ISO, vilket kan stå för resten.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-09-12 10:44

Snygga läderskal. Om jag inte redan hade ett kombinerat skal/plånbok från Twelve South, skulle det nog ha varit läge att låtsas att jag ägde en iPhone 5s istället för en iPhone 5 och köpa. Men jag har blivit alltför fäst vid bekvämligheten av en plånbok och mobil i ett. Det är ibland nästan så bekvämt att det känns "fel" när man sätter sig i bilen. Som att man glömt körkortet hemma.

Annars är det ju också kul för både iPhone 5 och kommande 5s-ägare att Apple äntligen släppt en ny docka för dem.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-09-12 10:50
Ursprungligen av zinned:

Ok. Jag visste inte att den lilla bländarökningen motsvarar 33% mer ljus på sensorn.

Det gör den inte, men sensorn är dessutom 15% större. Större sensorer har större pixlar som i sin tur kan fånga mer fotoner per tidsenhet. Det är därför Apple uttrycker sig som de gör: "All in all, the iSight camera on iPhone 5s features an impressive 33 per cent increase"

Totalt sett låter det som en ganska marginell skillnad, men ändå antagligen märkbar särskilt i dåligt ljus och om man kollar noga. Brusmässigt som att jämföra ISO 1200 med ISO 1600, eller ISO 600 med ISO 800.

Ursprungligen av zinned:

Ok. Jag visste inte att den lilla bländarökningen motsvarar 33% mer ljus på sensorn.

Sensorn är 15% större.

  • Medlem
  • 2013-09-12 12:12

@zinned Som Erik.dv skriver kommer mobilkameran att ersätta kompaktkameran, vilket den till viss del redan gjort.

Men vad skulle du vilja att de hellre lägger energi på? Jag kan tycka att det är bra att de gör förbättringar på de delar som redan finns i mobilen än att trycka in massa halvbra grejer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-12 12:15
Ursprungligen av zinned:

Då är jag mer med dig, håller med.

Ja, jag kan köpa det. Att det läggs viss energi på denna delen av mjukvaran, dock inte hårdvaran och att göra plats för ytterligare större sådan framöver. Det kan andra delar av telefonens inre få stryka på foten för och i värsta scenariot inte implementeras alls.

Visst, möjligt att du har rätt i dina påståenden. Jag är dock rädd för, som jag skrev ovan, att andra saker i telefonen får stryka på foten för kameradelens skull. Likväl att andra delar kanske inte ges nog med tid eller inte alls implementeras pga att mycket plats, tid och energi ges åt kameradelen.

Sidenote, detta med burst-mode. Det har man ju haft i en form i alla fall sedan iPhone 5. Bara tappa en massa gånger och kameran exponerar snabbt som tusan.

Btw, var kommer "33% bättre ljuskänslighet" ifrån?

då får vi definiera vilken ljuskänslighet vi talar om , är det sensorns? Om i så fall så kan ljuskänslighet / ytenhet förbättras =QE. Eller så har sensorns yta ökats i storlek med befintlig teknik, eller med ny teknik som förbättrade färgfilter , micro linser.eleckronic etc

I iPhone 5S har sensors yta ökats jämfört med gamla 4S sensorstorlek = högre känslighet, till det så har objektivet större ljusgenomsläpp än tidigare objektiv

Apple har sedan några veckor fått över en av världens bästa sensorforskare och grundare av Aptina för att förbättra nästa generation kameror i iPhone

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-12 12:25

De pratade också om större pixlar, så jag antar att den storleken också har ökat jämfört med iPhone 5.

Ursprungligen av zinned:

Ja, allvarligt.

Klart det är bättre att kunna hålla inne "avtryckaren" för burst-mode men man har kunnat göra samma sak tidigare genom att tappa på avtryckaren. Det är inte som att det mjukvarumässigt varit omöjligt eller att det har laggat för mycket.

Ok. Jag visste inte att den lilla bländarökningen motsvarar 33% mer ljus på sensorn.

Då kan man väl skippa burstmode på exempelvis Canon 1D X också. Det är ju bara att trycka på avtryckaren.

5S klarar en burstmode på 10ggr/s. Det klarar du inte genom att trycka på avtryckaren manuellt

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-12 12:39
Ursprungligen av zinned:

Ja, allvarligt.

Klart det är bättre att kunna hålla inne "avtryckaren" för burst-mode men man har kunnat göra samma sak tidigare genom att tappa på avtryckaren. Det är inte som att det mjukvarumässigt varit omöjligt eller att det har laggat för mycket.

Ok. Jag visste inte att den lilla bländarökningen motsvarar 33% mer ljus på sensorn.

Jag säger bara fablernas värld!!! Skulle vilja se dig klara av att trycka på knappen 10ggr/s med bibehållen skärpa.

Ursprungligen av zinned:

Jo, det vet jag men jag trodde inte att den aningen större bländaren skulle motsvara ett 33-procentigt större ljusinsläpp.

Inte ensam, men den står fortfarande för lika stor del som sensorstorleken. Bländartalet är förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningens diameter, så även små ändringar kan ge en märkbar skillnad av bländarens area, och ökat ljusinsläpp. 2.4 till 2.2 ger ~19% mer ljus, eller ~1/4 steg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-12 13:37

Jag är inte fotograf men är inte ett steg 100% mer ljus? Då borde ett 1/4 steg vara 25 %… eller hur ska man räkna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-12 13:50
Ursprungligen av kenjon:

Jag är inte fotograf men är inte ett steg 100% mer ljus? Då borde ett 1/4 steg vara 25 %… eller hur ska man räkna?

Fyra fjärdedels steg blir 100% ökning, men precis som med helstegen är den procentuella ökningen mellan varje fjärdedel är lika stor (~19%).

1,19 * 1,19 * 1,19 * 1,19 = 2

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 18:29
Ursprungligen av BlackSmp:

5S klarar en burstmode på 10ggr/s. Det klarar du inte genom att trycka på avtryckaren manuellt

Ska vi slå vad?

Nej, allvarligt talat så testade jag på skoj och jag klarade sju stycken. Detta var dock inte min poäng, det har jag tidigare förklarat.

Ursprungligen av Luftvargen:

Inte ensam, men den står fortfarande för lika stor del som sensorstorleken. Bländartalet är förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningens diameter, så även små ändringar kan ge en märkbar skillnad av bländarens area, och ökat ljusinsläpp. 2.4 till 2.2 ger ~19% mer ljus, eller ~1/4 steg.

Jag är fullt medveten om förhållandet, fokallängd dividerat med bländaröppningens diameter är ekvivalent med f-stoppet. Dock får inte jag en ökad storlek på bländaren från 2.4 till 2.2 till en 19% ökning, snarare ca 9%. Men men, det spelar mindre roll. Jag utgick ifrån att det bara var bländaren som hade förändrats, övrig information om kamerarelaterade hårdvaruförändringar i iPhone 5S kände jag inte till.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-12 19:02
Ursprungligen av zinned:

Ska vi slå vad?

Nej, allvarligt talat så testade jag på skoj och jag klarade sju stycken. Detta var dock inte min poäng, det har jag tidigare förklarat.

Haha...eloge att du ens försökte

Ursprungligen av zinned:

Ska vi slå vad?

Nej, allvarligt talat så testade jag på skoj och jag klarade sju stycken. Detta var dock inte min poäng, det har jag tidigare förklarat.

Jag är fullt medveten om förhållandet, fokallängd dividerat med bländaröppningens diameter är ekvivalent med f-stoppet. Dock får inte jag en ökad storlek på bländaren från 2.4 till 2.2 till en 19% ökning, snarare ca 9%. Men men, det spelar mindre roll. Jag utgick ifrån att det bara var bländaren som hade förändrats, övrig information om kamerarelaterade hårdvaruförändringar i iPhone 5S kände jag inte till.

Du får nog ta om din poäng för jag begrep den inte. Att argumentera mot en burstmode med att det går att trycka en serie manuellt är rätt obegripligt för mig - speciellt när vi talar om något som ska vara Apples "DNA" - fixa användbara funktioner

Även om du är core-DSLR-förespråkare så är kameran ett stort försäljningsargument för high-end mobiler så jag förstår mycket väl att Apple satsar på att förbättra den delen - bättre funktioner och bättre användarvänlighet - de låg långt efter när de kom med första modellerna men inte numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 20:24

Forward thinking Apple Sverige, forward thinking. Really

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-09-12 21:52
Ursprungligen av FreddeB:

Ser ut att vara en riktig Google översättning!

Bevaka tråden