Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förresten har ju varit en massa snack om NSA och säkerhet hit och dit osv. Om vi utgår från att Apple inte ljuger om nått så kan alltså inte dina fingeravtryck på något sätt komma till varken Apple eller tredje part. Vilket i praktiken gör din iPhone ännu säkrare, då du kanske kan tänka dig att ha betydligt längre lösenord än fyra siffror. iPhonen kan tydligen spara upp till fem fingrar vilket är smidigt.

Men…
Tänk om Apple också lagt in en speciell symbol/struktur som också ligger inne i A7-chipet alltid. Det skulle betyda att Apple skulle kunna tillverka en typ av sticka som hålls mot startknappen för att komma in i din iPhone oavsett om de har ditt fingeravtryck eller inte och de behöver inte din kod alls (vet att Apple redan kan låsa upp mobilerna, men en sån ”sticka” skulle de ju kunna ge ut till statliga organisationer/polis).

Tror inte det är så alls, men har inte hört någon pratat om just den möjligheten så tänkte jag skulle bli först.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-09-15 18:46

Foliehatt på...

Ursprungligen av lasselu:

Foliehatt på...

Ville mest va först.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ville mest va först.

Jag tyckte att ironi var ganska tydlig och kul:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-15 20:02
Ursprungligen av Chaosstar:

Men…
Tänk om Apple också lagt in en speciell symbol/struktur som också ligger inne i A7-chipet alltid. Det skulle betyda att Apple skulle kunna tillverka en typ av sticka som hålls mot startknappen för att komma in i din iPhone oavsett om de har ditt fingeravtryck eller inte och de behöver inte din kod alls (vet att Apple redan kan låsa upp mobilerna, men en sån ”sticka” skulle de ju kunna ge ut till statliga organisationer/polis).

Japp så är det. En avbild av Steve Jobs utsträckta långfinger ligger redan i varje A7-chip.

Senast redigerat 2013-09-15 21:50
Ursprungligen av Chaosstar:

Förresten har ju varit en massa snack om NSA och säkerhet hit och dit osv. Om vi utgår från att Apple inte ljuger om nått så kan alltså inte dina fingeravtryck på något sätt komma till varken Apple eller tredje part. Vilket i praktiken gör din iPhone ännu säkrare, då du kanske kan tänka dig att ha betydligt längre lösenord än fyra siffror. iPhonen kan tydligen spara upp till fem fingrar vilket är smidigt.

Men…
Tänk om Apple också lagt in en speciell symbol/struktur som också ligger inne i A7-chipet alltid. Det skulle betyda att Apple skulle kunna tillverka en typ av sticka som hålls mot startknappen för att komma in i din iPhone oavsett om de har ditt fingeravtryck eller inte och de behöver inte din kod alls (vet att Apple redan kan låsa upp mobilerna, men en sån ”sticka” skulle de ju kunna ge ut till statliga organisationer/polis).

Tror inte det är så alls, men har inte hört någon pratat om just den möjligheten så tänkte jag skulle bli först.

Integritetsproblemet ligger inte i huruvida NSA ska kunna rota i din lur, utan huruvida i dina fingeravtryck som du lagrat på din telefon ska dyka upp i obskyra myndigheters databaser.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-15 22:07
Ursprungligen av pmarriott:

Integritetsproblemet ligger inte i huruvida NSA ska kunna rota i din lur, utan huruvida i dina fingeravtryck som du lagrat på din telefon ska dyka upp i obskyra myndigheters databaser.

Eftersom de lagras som en hash så lär de inte göra det.

Ett större problem är att ditt fingeravtryck finns på hela din telefon, så om någon stjäl den och lyckas gör någon slags kopia kan de låsa upp din telefon. Beroende på hur bra själva läsaren är.

Ursprungligen av pmarriott:

Integritetsproblemet ligger inte i huruvida NSA ska kunna rota i din lur, utan huruvida i dina fingeravtryck som du lagrat på din telefon ska dyka upp i obskyra myndigheters databaser.

Nja intigritetsproblemet av vikt ligger ju inte i om nån får mitt fingeravtryck, det finns redan i både USAs och Sveriges olika databaser. Intigritetsproblemet ligger i om någon kan läsa av att jag använder mitt fingeravtryck vid en viss koordinat. Då är det ju bevisat att jag är/var där. I dagsläget kan ju någon annan ha min mobil så den informationen och möjligen statistiken blir inte helt säker.

Dock inget jag tror eller är rädd för ska ske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-16 07:23
Ursprungligen av pmarriott:

Integritetsproblemet ligger inte i huruvida NSA ska kunna rota i din lur, utan huruvida i dina fingeravtryck som du lagrat på din telefon ska dyka upp i obskyra myndigheters databaser.

Två viktiga saker:
Fingeravtryck är inte hemliga
Det är inget problem att de inte är hemliga

Jag gillar inte heller stora databaser men fingeravtryck lämnas väl då man söker pass eller vid många gränsövergångar. NSA behöver inte en iPhone för att samla till sin databas.

När det gäller "risken" med avkapade fingrar så säg detta nu

http://mashable.com/2013/09/15/severed-finger...

Citat:

What we now know is that the iPhone’s Touch ID fingerprint sensor uses radio frequency scanning to detect the sub-epidermal layers of your skin, a dynamic that requires the owner of the finger to be alive and attached to the finger being used.

“The [RF capacitive sensor] technology is built in a way that the [fingerprint] image has to be taken from a live finger,” says Sebastien Taveau, chief technology officer at Validity Sensors, a California based provider of fingerprint sensor solutions. “No one in biometrics wants to talk about cut fingers and dead bodies, but at the end of the day we are still asked to remove the fears of consumer and make sure that they understand that [a severed finger] will not work.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-16 09:01

Jag önskar att vi kunde sluta bekymra oss om avkapade fingrar. Det är ju enklare för skurken att (under hot om stryk) be om PIN-koden som ju alltid finns kvar. Om nu skurken är intresserad...

Vi borde nästan ha en egen tråd om fingeravtryckssensorn...

Ursprungligen av pesc:

Jag önskar att vi kunde sluta bekymra oss om avkapade fingrar. Det är ju enklare för skurken att (under hot om stryk) be om PIN-koden som ju alltid finns kvar. Om nu skurken är intresserad...

Vi borde nästan ha en egen tråd om fingeravtryckssensorn...

I USA har man till och med fått en diskussion kring det femte tillägget till grundlagen pga sensorn...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-16 09:48
Ursprungligen av pesc:

Jag önskar att vi kunde sluta bekymra oss om avkapade fingrar. Det är ju enklare för skurken att (under hot om stryk) be om PIN-koden som ju alltid finns kvar. Om nu skurken är intresserad...

Ja precis. Funkar även för telefoner utan fingeravtrycksläsare.

Dessutom:

Avkapade fingrar har varit ett legitimt bekymmer för de fall där fingeravtryck används för att t.ex. ta sig in i lokaler, eller andra fall där fingeravtrycksläsaren finns på en fast plats.

Men för en telefon? Om jag har tillgång till både telefonen och dess ägare så är det väl enklare att föra telefonen till fingret istället för tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-16 10:27
Ursprungligen av Vassius:

Avkapade fingrar har varit ett legitimt bekymmer för de fall där fingeravtryck används för att t.ex. ta sig in i lokaler, eller andra fall där fingeravtrycksläsaren finns på en fast plats.

Detta är ett typexempel på hur man INTE ska använda fingeravtrycksläsare. Läsare fungerar fint om det finns en betrodd vakt (människa) som ser till att inläsningen sker korrekt utan konstigheter. Annars är autentiseringen med fingeravtryck mycket osäkrare än klassiska nycklar/kortläsare/taggar/kod-dosor.

Eftersom fingeravtryck inte är hemliga. Alla sensorer går att lura.

Så jag tycker fortfarande inte att man ska vara rädd för kapade fingrar vid korrekt implementerade säkerhetslösningar kring fingeravtrycksläsare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 12:30

Jag har fingeravtrycksläsare som dörrlås, men inte tänker jag anställa en vakt
http://www.ekey.net/products

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-16 12:54

Tänk om någon skulle gå igenom besväret att sno mina fingeravtryck från ett glas, göra en kopia, och sedan knycka telefonen för att komma åt min data. Jag skulle nog känna mig lite mallig och väldigt viktig

Känns troligare att någon försöker komma åt min data via en "brute force"-attack på min dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-16 18:58
Ursprungligen av andas:

Tänk om någon skulle gå igenom besväret att sno mina fingeravtryck från ett glas, göra en kopia, och sedan knycka telefonen för att komma åt min data. Jag skulle nog känna mig lite mallig och väldigt viktig

Känns troligare att någon försöker komma åt min data via en "brute force"-attack på min dator.

Knycka data är en sak.

Men om man kan använda tekniken för att shoppa loss i ditt namn med riktiga pengar kanske läget blir ett annat. Speciellt om kreditföretaget vägrar låta köpen gå tillbaka med argumentet att de VET att det var du som handlade eftersom allt är validerat med fingeravtryck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-16 19:00

Kvacksalvare!

Ursprungligen av pesc:

Två viktiga saker:
Fingeravtryck är inte hemliga
Det är inget problem att de inte är hemliga

Jag gillar inte heller stora databaser men fingeravtryck lämnas väl då man söker pass eller vid många gränsövergångar. NSA behöver inte en iPhone för att samla till sin databas.

Mig veterligen finns inte mina fingeravtryck lagrade i någon databas i Sverige. Sist jag skulle in i USA var mina fingertoppar i så dåligt skick pga allergi att det inte gick att få till ett vettigt fingeravtryck, så inte ens NSA har något vettigt avtryck av mina.
Sålunda kan ingen myndighet i världen än så länge matcha ett av mina fingeravtryck till mig.
Anta att det kommer en framtid när det blir förbjudet att läsa viss typ av litteratur. Du har läst en förbjuden bok. Dina fingeravtryck finns på den. Kl. 02.15 följande natt stormar säkerhetsstyrkor in i ditt hem, griper dig och misshandlar din familj. 20 år senare hittas dina kvarlevor i en massgrav ute i skogen. Faktiskt inte alldeles långsökt.

Ursprungligen av pmarriott:

Mig veterligen finns inte mina fingeravtryck lagrade i någon databas i Sverige. Sist jag skulle in i USA var mina fingertoppar i så dåligt skick pga allergi att det inte gick att få till ett vettigt fingeravtryck, så inte ens NSA har något vettigt avtryck av mina.
Sålunda kan ingen myndighet i världen än så länge matcha ett av mina fingeravtryck till mig.
Anta att det kommer en framtid när det blir förbjudet att läsa viss typ av litteratur. Du har läst en förbjuden bok. Dina fingeravtryck finns på den. Kl. 02.15 följande natt stormar säkerhetsstyrkor in i ditt hem, griper dig och misshandlar din familj. 20 år senare hittas dina kvarlevor i en massgrav ute i skogen. Faktiskt inte alldeles långsökt.

Jag vet inte hur de gör men sedan 2009 så lagras väl dina fingeravtryck i den biometriska delen av ditt pass? Lagras det i något annat arkiv samtidigt?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte hur de gör men sedan 2009 så lagras väl dina fingeravtryck i den biometriska delen av ditt pass? Lagras det i något annat arkiv samtidigt?

Lagras bara i passet.

Ursprungligen av keptang:

Lagras bara i passet.

Har brittiskt pass. Försök få engelsmännen att avge fingeravtryck. De vägrar ju till och med ID-kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-16 20:46
Ursprungligen av keptang:

Lagras bara i passet.

Och gränspolisen i valfritt land kan läsa detta fritt, eller?

Ursprungligen av pmarriott:

Har brittiskt pass. Försök få engelsmännen att avge fingeravtryck. De vägrar ju till och med ID-kort.

Men man älskar tydligen CCTV, världens mest övervakade land.

Tycker att denna oro kring fingeravtryck är aningen överdriven.

Ursprungligen av pesc:

Och gränspolisen i valfritt land kan läsa detta fritt, eller?

Ja precis som man kan läsa av iris/ansiktet och jämföra det med chippet i passet för personer med engelskt (och flesta andra nationaliteter) pass och identifieras på det sättet. Nu tycker jag vi släpper pass-diskussionen.

Senast redigerat 2013-09-16 21:12
Ursprungligen av pmarriott:

Har brittiskt pass. Försök få engelsmännen att avge fingeravtryck. De vägrar ju till och med ID-kort.

Jag trodde att det var ett eu-direktiv?

Men kanske skottarna lämnar fingeravtryck?

(Ursäkta ironin om engelsmän vs. britter)

Edit: ok, såg nu keptangs uppmaning så jag släpper det nu. Jag var bara nyfiken

Tjenare grabbar & tjejer!
Nyregistrerad här, men har följt er länge genom att läsa trådar. Har försökt komma fram till följande, men har bara hittat luddiga svar. Så ställer frågan rakt ut.

Köper jag en Iphone 5s från England inatt får jag följande:
*Stöd för 4G i alla band i Sverige?
*Är det samma modell som Sverige får?(Vet man det än?)
*Kommer jag kunna vända mig till Apple, Sverige om något händer med den?

Tacksam för svar,

Ha de gott!

Ursprungligen av andy_88:

Tjenare grabbar & tjejer!
Nyregistrerad här, men har följt er länge genom att läsa trådar. Har försökt komma fram till följande, men har bara hittat luddiga svar. Så ställer frågan rakt ut.

Köper jag en Iphone 5s från England inatt får jag följande:
*Stöd för 4G i alla band i Sverige?
*Är det samma modell som Sverige får?(Vet man det än?)
*Kommer jag kunna vända mig till Apple, Sverige om något händer med den?

Tacksam för svar,

Ha de gott!

Nu vet jag inte riktigt vilka band Tre kör på, men det ska vara samma stöd som den svenska modellen iaf.
Ja.
Ja.

Ursprungligen av andy_88:

Tjenare grabbar & tjejer!
Nyregistrerad här, men har följt er länge genom att läsa trådar. Har försökt komma fram till följande, men har bara hittat luddiga svar. Så ställer frågan rakt ut.

Köper jag en Iphone 5s från England inatt får jag följande:
*Stöd för 4G i alla band i Sverige?
*Är det samma modell som Sverige får?(Vet man det än?)
*Kommer jag kunna vända mig till Apple, Sverige om något händer med den?

Tacksam för svar,

Ha de gott!

Blev själv avrådd från att köpa iPhone 5S från USA för att de inte kan hjälpa dig på Apple Store, vet inte mer än så. Men jag skulle kolla med dem innan

Ursprungligen av fransisak:

Blev själv avrådd från att köpa iPhone 5S från USA för att de inte kan hjälpa dig på Apple Store, vet inte mer än så. Men jag skulle kolla med dem innan

USA blir utanför EU, men EU räknas som ett "land" vilket innebär att köper man från England, som jag skall försöka göra så är det inga problem alls! Den så mycket har jag läst på iallafall!

Ursprungligen av andy_88:

USA blir utanför EU, men EU räknas som ett "land" vilket innebär att köper man från England, som jag skall försöka göra så är det inga problem alls! Den så mycket har jag läst på iallafall!

Korrekt.

Bevaka tråden