Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7.0 ute

Tråden skapades och har fått 687 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lappen71:

Testa att skapa en aktivitet som är en hel dags.
Dom syns inte för mig

Nej det vet jag, men han nämnde inte heldagsaktiviteter.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-09-20 15:18

Today?
Idag heter det väl...?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-20 15:20

Och om man har en schemalagd aktivitet imorgon 17:00, varför kommer jag inte till den när jag klickar på den?
Mycket bugg i notiscenter helt enkelt.
7.0.1 vi vill ha dig!

Senast redigerat 2013-09-20 15:30

7.0.1 har redan släppts. Vi får nog vänta på 7.0.2.

Ursprungligen av Capeman:

7.0.1 har redan släppts. Vi får nog vänta på 7.0.2.

Vad menar du? Ser ingen 7.0.1 nånstans.

Ursprungligen av pmarriott:

Vad menar du? Ser ingen 7.0.1 nånstans.

Den versionen var bara för de nya telefonerna. 7.0.2 blir nog för alla.

Ursprungligen av Capeman:

Den versionen var bara för de nya telefonerna. 7.0.2 blir nog för alla.

Aha.

Ursprungligen av pmarriott:

Aha.

7.0.1 hade någon rättning för TouchId om jag greppade allt korrekt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-20 16:57

Jag satt och pratade i telefon, och så ringde det. Förut kunde jag svara med SMS samtidigt som jag hade ett samtal igång, vilket inte gick nu. Nu fanns bara Svara - Parkera och Svara - Avsluta eller Avvisa. Men inget med SMS funktionen. Har jag inget samtal igång, så kan jag svara med SMS. Någon som vet hur man får tillbaka så man kan svara med SMS under ett pågående samtal? Jag menar alltså "Snabbvals SMSen".

  • Medlem
  • Visby
  • 2013-09-20 19:08

Parallax funktionen på bakgrundsbilderna fryser (stänger av sig) lite då och då. Fungerar dock med omstart. Är det en bugg eller är det något skumt med min lur? Gäller en 5:a

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-20 19:10

För att uppdatera min 4S till IOS7 så behöver väl iTunes uppdateras till v11.1?
Startar jag iTunes så meddelas att det finns en v11.1 att ladda ner, snällt trycker jag på ladda
ner och App Store öppnas och visar att INGA nya uppdateringar finns..

oops...

Ursprungligen av mattiL:

För att uppdatera min 4S till IOS7 så behöver väl iTunes uppdateras till v11.1?
Startar jag iTunes så meddelas att det finns en v11.1 att ladda ner, snällt trycker jag på ladda
ner och App Store öppnas och visar att INGA nya uppdateringar finns..

oops...

Nej, du kan uppdatera OTA också.

MAS verkar bugga. Ladda ner från hemsidan kanske?

Någon mer som får problem med Instagram på iPhone 4 med Ios 7?
När man är i filter läget så ser det ut som appen tror att man har en skärmstorlek som iPhone 5.
Går det att kontakta Instagram på något sätt utöver Twitter, verkar vara näst intill omöjliga att få tag på..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-20 19:56
Ursprungligen av alec3000:

Någon mer som får problem med Instagram på iPhone 4 med Ios 7?
När man är i filter läget så ser det ut som appen tror att man har en skärmstorlek som iPhone 5.
Går det att kontakta Instagram på något sätt utöver Twitter, verkar vara näst intill omöjliga att få tag på..

Jag upptäckte samma sak igår så du är inte ensam.

Ursprungligen av joakimo:

Jag upptäckte samma sak igår så du är inte ensam.

Bra då känns det lite bättre

Ursprungligen av zappee:

Räknar du animationer som lagg?

Lagg är min definition av att nått hackar, något som normalt sett ska flyta som olja på trä

Om det flyter fint ja desto bättre!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-20 21:07
Ursprungligen av Capeman:

Nej, du kan uppdatera OTA också.

MAS verkar bugga. Ladda ner från hemsidan kanske?

Jo, jag känner till OTA, men jag brukar uppdatera via datorn, göra backup innan mm.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-20 22:17
Ursprungligen av ThomasC:

Om man bokar heldag i Kalendern, och sedan kollar i notisvyn på förstasidan.....ja då har man inget bokat?

Vilken idiot är det som beslutat att lägga grå text på grå bakgrund i Kalenderns anteckningsfunktion?

I Kalenderns listvy har märkfärgerna för olika kalendrar reducerats till minimala färgade streck....kan bara se det som negativt!

....och varför har man i Mail ersatt den tydliga papperskorgen med texten "Släng" ?

?Blaskig färgsättning, avsaknad av kontraster, tunna linjer, avsaknad av inramning, genomskinlighet, text istället för vedertagna symboler mm är tyvärr det som IOS 7 designen står för. Funktionerna verkar de ha mer koll på. Att designa mjukvara som ger tydlig funktionalitet är inte samma som att vara super hjälte på hårdvarudesign, —Tyvärr.

Senast redigerat 2013-09-20 22:32
  • Medlem
  • Orust
  • 2013-09-20 22:58

Jag har testat iOS 7 på min iPad 2, känner direkt att jag tycker om det. Även om jag blev av med mitt jailbreak.
Så det kan nog bli en uppdatering på min iPhone 5 med nån dag

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-09-20 23:07
Ursprungligen av ThomasC:

Om man bokar heldag i Kalendern, och sedan kollar i notisvyn på förstasidan.....ja då har man inget bokat

Ursprungligen av lappen71:

Testa att skapa en aktivitet som är en hel dags.
Dom syns inte för mig

Jag tror att detta är medvetet. Bokar du en heldagsaktivitet "imorgon" syns den i notiscentret, däremot finns det ju egentligen ingen anledning att visa den "idag", då den redan har inträffat (kl 0.00). Detsamma gäller ju även tidsbegränsade aktiviteter, de försvinner så fort de har inträffat.
Om man gör en heldagsaktivitet som sträcker sig över flera dagar kommer de att synas i morgondagens fält, men inte i dagens, eftersom man rimligtvis är mitt i aktiviteten.

Jag tycker att detta verkar som ett rätt vettigt sätt att lägga upp det för att begränsa mängden info i notiscentret, men det är klart att alla har olika behov och önskemål.

Heja Apple och iOS 7!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-21 02:23
Ursprungligen av zinned:

Fortfarande ingen som har tips på lösning till hur man ska kunna se sina kalendernoteringar för aktuell dag (och gärna morgondagen) i Notiscenter?

Som det är nu så är kalendern i Notiscenter helt obrukbar.

Ursprungligen av ThomasC:

Så här ser det ut hos mig:

Jag har nu kommit fram till, efter att ha läst ett antal forum och supportinlägg hos Apple, att detta med att kalenderevents inte fungerar ordentligt i Notiscenter är en bugg.

De har alltså lyckats sabba detta helt från iOS 6.x. Skickligt...not.

Ursprungligen av ErH:

Jag tror att detta är medvetet. Bokar du en heldagsaktivitet "imorgon" syns den i notiscentret

Nej, den syns inte.

Ursprungligen av ErH:

Om man gör en heldagsaktivitet som sträcker sig över flera dagar kommer de att synas i morgondagens fält, men inte i dagens, eftersom man rimligtvis är mitt i aktiviteten.

Nej, den syns inte då heller.

I första fallet kommer kalenderdelen visa "Inga aktiviteter", detta trots man har en eller flera events.

I andra fallet så kommer den inte synas för "I morgon" utan där kommer endast att stå att du har ett eller flera kalenderevent där den första börjar XX.XX. Den informationen är helt ointressant för alla, det som är intressant är vad för event man har bokat vid den aktuella tidpunkten.

Apple har gjort bort sig här, ingen tvekan om det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-21 04:53

Gillar utseendet på iOS7, känns fräscht. Men oj vad gamla och trötta många sidor och annonser känns nu. Undantaget är 99mac som passar in riktigt bra nu

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-09-21 07:09
Ursprungligen av zinned:

Nej, den syns inte.

Ser det inte ut som på den bifogade bilden hos dig menar du? I så fall håller jag med om att det verkar knepigt.

Ursprungligen av zinned:

I andra fallet så kommer den inte synas för "I morgon" utan där kommer endast att stå att du har ett eller flera kalenderevent där den första börjar XX.XX. Den informationen är helt ointressant för alla, det som är intressant är vad för event man har bokat vid den aktuella tidpunkten.

Jag håller inte med dig helt. För mig är notiscentret ett snabbt sätt att få reda på om jag är upptagen (och kunna svara på frågan "kan vi ses imorgon?" och liknande). Vill jag veta exakt vad jag har planerat finns kalendern två tryck bort.
Jag tror ändå att det är medvetet att hålla nere mängden info i notiscentret för att behålla möjligheten till en snabb överblick utan att man ska behöva drunkna i information.
Självklart kan ju Apple inte tillgodose allas behov och önskemål i en sådan här funktion, det man kanske skulle kunna önska sig är väl i så fall en möjlighet att kunna ställa in detaljnivån i notiscentret.

Ursprungligen av zinned:

Jag har nu kommit fram till, efter att ha läst ett antal forum och supportinlägg hos Apple, att detta med att kalenderevents inte fungerar ordentligt i Notiscenter är en bugg.

De har alltså lyckats sabba detta helt från iOS 6.x. Skickligt...not.

Nej, den syns inte.

Nej, den syns inte då heller.

I första fallet kommer kalenderdelen visa "Inga aktiviteter", detta trots man har en eller flera events.

I andra fallet så kommer den inte synas för "I morgon" utan där kommer endast att stå att du har ett eller flera kalenderevent där den första börjar XX.XX. Den informationen är helt ointressant för alla, det som är intressant är vad för event man har bokat vid den aktuella tidpunkten.

Apple har gjort bort sig här, ingen tvekan om det.

Jag har inte tittat bakåt i diskussionen men jag antar att du menar du kalenderdagvyn? Jag kör inte den utan kör bara sammanfattningen.

Jag tycker att denna fungerar i stort som det ska. Den ger en överblick vad som är på gång. Inte mer detaljer än vad jag vill ha. De är inte en ersättare för kalendern utan en snabb sammanställning.

Däremot så ska jag erkänna att jag inte riktigt blir klok på om jag vill ha heldagsaktiviteterna sammanfattade eller inte. Det finns sådant som vore bra (födelsedagar) och sådana som jag inte bryr mig om. Jag vet inte om jag skulle kalla det för en bugg men jag kan tänka mig en annan lösning.

Fast... Kalenderdagvyn har de valt fel lösning för. Den borde visa agendapunkterna in en listvy istället för att som nu visa alla tidpunkter. Som den är idag så slösar den med skärmutrymme (på telefonerna) vilket är en av anledningarna till att jag har den avslagen.

Men jag har inga problem med att den inte visar vad som händer i morgon ute bara talar om att det händer något. Så där håller jag inte med dig om att det är en bugg. Inställningen heter också "sammanfattning för i morgon"

Experimenterade lite och börjar fundera på om det är bättre att använda påminnelser för vissa typer av aktiviteter?
Jag har två heldagsaktiviteter idag och i morgon. Samt en agendapunkt kl 11 idag och imorgon.

Senast redigerat 2013-09-21 07:37
Ursprungligen av reboot81:

Och om man har en schemalagd aktivitet imorgon 17:00, varför kommer jag inte till den när jag klickar på den?
Mycket bugg i notiscenter helt enkelt.
7.0.1 vi vill ha dig!

I kalenderdagvyn så kommer du till aktiviteten. Samma sak med påminnelser. Däremot så är inte sammanfattningarna länkar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-21 08:56

Hur gör man för att få vädersammanfattning i noriscenter?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-21 09:12
Ursprungligen av maca:

Rapportera gärna lite utförligare hur det funkar just på iPhone4. Inget som verkar segare jämfört med iOS6?

?Nu har jag testat min iPhone4 lite mera (den blev degraderad till reservtelefon när 4S kom). Jag har iOS7 på 6st enheter och samtliga fungerar bra. Sammanfattningsvis fungerar allt jag provat och jag rekommenderar att uppgradera till iOS7. Jag är absolut ingen vän av designen, men funktionerna sitter där. Något strul med pinkods upplåsningen har jag inte. Kameran känns bättre, video, bilder, bildström etc fungerar. Vissa uppgifter till notiscenter och spel har jag ej provat. Väljer man apples bakgrunder och ändrar lite inställningar så går telefonen att anpassa en hel del. Funderar snarast på varför jag inte drabbats av något strul när jag uppgraderat hela iPhone- och iPadskalan utom iPad3. Samtliga enheter är maxade med 3G och max minne och är lastade till 90% av minnet. Jag har bara betalappar där det finns sådana och i andra hand gratisappar. Spel är det glest med i mina enheter. Ca 1800 kontakter, mycket bilder och massor med musik (strömmar aldrig). Inför uppgraderingen till iOS7, var iTunes uppdaterad och samtliga enheter var uppdaterade och omstartade. Funktionsmässigt är jag väldigt nöjd med iOS7.

Senast redigerat 2013-09-21 09:28
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-21 09:17
Ursprungligen av andas:

Hur gör man för att få vädersammanfattning i noriscenter?

Starta väderappen för att ge den rättigheter... Nu efter två dagar, men en omstart eller två går det klicka på vädersammanfattningen och så öppnas väderappen.

Går det att göra en "ren" direkt instellation av iOS 7? Har för närvarande 5.1 jailbrake. Tack för svar!

Ursprungligen av D_Odell:

Går det att göra en "ren" direkt instellation av iOS 7? Har för närvarande 5.1 jailbrake. Tack för svar!

Återställ med iTunes.

Bevaka tråden