Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söka telefonnummer i realtid?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något jag har saknat sen jag hade min Iphone jailbreakad är möjligheten att ha en app som söker information om telefonnummer i realtid när det ringer. Vad beror det på att apple inte vill tillåta den funktionen? Och är det något som tros komma i framtiden?

Ursprungligen av xmattiasx:

Något jag har saknat sen jag hade min Iphone jailbreakad är möjligheten att ha en app som söker information om telefonnummer i realtid när det ringer. Vad beror det på att apple inte vill tillåta den funktionen? Och är det något som tros komma i framtiden?

Visa nummer när det ringer fins ju - typ nummerpresentatör - om det är det du menar.

Ursprungligen av adress@mac:

Visa nummer när det ringer fins ju - typ nummerpresentatör - om det är det du menar.

Nja var inte så jag tänkte. Det fanns alltså en app tex whoiscalling. Den appen sökte inkommande telefonnummer som inte fanns bland dina kontakter så man fick direkt upp namn och adress på det nummret, var det ett företag fick man upp den infon med och man kunde välja att inte svara om man nu inte ville.

Apple tillåter inte det tyvärr.

Ursprungligen av keptang:

Apple tillåter inte det tyvärr.

Jag antog det men varför? Måste ju vara rätt många som vill ha den funktionen. Dessutom finns den ju på android.

Ursprungligen av xmattiasx:

Jag antog det men varför? Måste ju vara rätt många som vill ha den funktionen. Dessutom finns den ju på android.

Finns väl till typ allt, även gamla Symbian.
Säkert något påhitt om säkerhet för användaren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-21 20:24

Nog för att det bromsar den här typen av appar/funktioner men att tredjepartsapplikationer inte får tillgång till telefondelen kan jag nog på det stora hela tycka är bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-21 20:26

Apple har inget API för telefonitjänsterna. Jag tror det delvis beror på att ingen ska kunna skriva en app som spelar in samtal, eftersom det verkar vara olagligt i USA.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-21 20:28
Ursprungligen av kenjon:

Apple har inget API för telefonitjänsterna. Jag tror det delvis beror på att ingen ska kunna skriva en app som spelar in samtal, eftersom det verkar vara olagligt i USA.

...vilket var det jag pekade på med mitt inlägg

Ingen app ska heller kunna riskera att slinka igenom screeningen som sedan möjliggör att i skymundan ringa upp nummer o dyl.

Ursprungligen av kenjon:

Apple har inget API för telefonitjänsterna. Jag tror det delvis beror på att ingen ska kunna skriva en app som spelar in samtal, eftersom det verkar vara olagligt i USA.

Ursprungligen av zinned:

...vilket var det jag pekade på med mitt inlägg

Ingen app ska heller kunna riskera att slinka igenom screeningen som sedan möjliggör att i skymundan ringa upp nummer o dyl.

Ok, då förstår jag. Innebär det då att android tummar lite på säkerheten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-21 22:54

Nja, de har väl olika syn på saker och ting. Apple t ex "krånglar till" överföringen av musik med motiveringen att det är copyright på låtarna. Att man kan ha egeninspelad musik räknas inte.
Det har blivit bättre med åren dock, t ex genom Hemmadelning.

Ok, tackar för svaren.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-21 22:59

Hemmadelning ja, jag bodde på ett hotell för några veckor sedan, där kunde jag se och höra en annan gästs
hemmadelning i min iTunes.
Värt att tänka på att man delar ut saker och vem som ska få kolla/lyssna...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-21 23:14

Hemmadelning ska kräva samma AppleID… var det inte någon vanlig fildelning du såg?

Ursprungligen av xmattiasx:

Ok, då förstår jag. Innebär det då att android tummar lite på säkerheten?

Svårt att säga. Men jag antar att Android måste tillåta en öppnare attityd med sådant eftersom telefontillverkarna måste kunna anpassa systemet mot sin hårdvara

Ursprungligen av BlackSmp:

Svårt att säga. Men jag antar att Android måste tillåta en öppnare attityd med sådant eftersom telefontillverkarna måste kunna anpassa systemet mot sin hårdvara

Så tror jag också att det är. Android - många telefontillverkare. IOS - en telefontillverkare. Jag tror många inte förstår skillnaden riktigt.
Samma förhållande gäller ju på datorsidan mellan Windows och OSX. Bra eller dåligt - upp till användaren/konsumenten.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-22 11:22
Ursprungligen av kenjon:

Hemmadelning ska kräva samma AppleID… var det inte någon vanlig fildelning du såg?

Det var under Home sharing i iTunes som den andre personens dator syntes, och jag kunde lyssna på musik och ljudböcker..
Synd att man inte kan skicka meddelanden i iTunes till andra med Hemmadelning, eller som är med i samma Hemmadelning.

Ursprungligen av mattiL:

Det var under Home sharing i iTunes som den andre personens dator syntes, och jag kunde lyssna på musik och ljudböcker..
Synd att man inte kan skicka meddelanden i iTunes till andra med Hemmadelning, eller som är med i samma Hemmadelning.

Intressant - nästan värt en egen tråd

1
Bevaka tråden