Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RövarText når 0.2

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 20:35

Fil kukon fim sokon fin fakon fit dekon fir häkon fikon fikon fir äkon filigare rokon fich okon fivarspråk rökon firra hukon fir fökon filan ykon fich okon firra hukon fir fökon fingen kukon fittningen drokon fich okon fistervattnet fokon!

• Medlem
  • 2006-03-29 20:41

fig jakon fide hakon fisst vikon fikat råkon fi fåkon fin ekon fiblett dukon fi påkon fivbordet skrikon fidde trokon first fökon fiblemet prokon fir vakon fitt akon fin dekon finte ikon fir vakon finiversal ukon fihe hekon

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 20:42

fin makon fi skakon fikta akon fig sikon fir fökon fibletter dukon

• Medlem
  • 2006-03-29 20:42

den hanterar inte punkter så bra...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 20:45
Ursprungligen av Baron:

den hanterar inte punkter så bra...

Nej, fikontext fungera på ordnivå, och det finns en smidig metod som extraherar orden ur en sträng, utan interpunktion. Jag får skriva om den vid tillfälle, men det är jobbigt när det finns en färdig funktion, som tillsynes gör det man vill, men inte riktigt.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 20:43

fin makon fin kakon fiva skrikon fin ikon finkter pukon fich okon findra akon filjetecken skikon finuellt makon.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 20:45

Det är nog svårt att få till det med case-känslighet eftersom orden blir omstuvade. Versalerna kan hamna mitt inne i ett ord har jag märkt. Men det är rätt bra som det är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 20:50
Ursprungligen av Konrad:

Det är nog svårt att få till det med case-känslighet eftersom orden blir omstuvade. Versalerna kan hamna mitt inne i ett ord har jag märkt. Men det är rätt bra som det är.

Samma sak med case-känslighet, jag måste extrahera case, och lägga det på första bokstaven i fi. Sedan får man ju besluta hur man skall göra. Hur hanterar man versaler mitt inne i ord? Fetstil inne i ord? Rövarspråksfunktionen tar ju formateringen hos var bokstav rakt av. Det går ju inte att göra lika enkelt i fikonspråksfunktionen.

Vänligen, Ylan, som undrar vad case heter på svenska

• Medlem
  • 2006-03-29 20:57

det är otroligt bra som det är. man kan ju ha en ny utgång efter varje mening. Man vill ju inte göra det alltför lätt att dekryptera om meddelandet skulle hamna i orätta händer.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 21:00

Enligt ordlistan ett typkast. Upper-case och lower-case. Stor respektive liten bokstav.
Eller för att göra det mer begripligt:

finligt ekon firdlistan okon fitt ekon fipkast tykon fipper Ukon fise cakon fich okon fiwer lokon fise cakon fir Stokon fispektive rekon fiten likon fikstav bokon.

Edit: översättning.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-31 10:39

Ylan: Skiftläge ska det nog heta. Men det är inget bra ord, känns alldeles för tekniskt.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-04-07 08:52

Nej, överste och underste lådan.

• Medlem
  • 2008-01-07 15:03

Ylan, har du märkt av nån ökad trafik sedan den 30 december?

(Sydsvenskan 071230, sidan S3)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 18:47
Ursprungligen av Baron:

Ylan, har du märkt av nån ökad trafik sedan den 30 december?

(Sydsvenskan 071230, sidan S3)

Åtminstone fick jag ett antal telefonsamtal från nära och kära, och det är nog så att en hyfsad del av besökssiffran tillkommit efter den 30:e.

Roligt att man blivit lokalkändis!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-01-07 15:09

Sicken lokalkändis! Vore intressant att se nedladdningsstatistiken!

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 19:16

Rikskändis skulle jag vilja säga.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Rikskändis skulle jag vilja säga.

Ah det var han ju redan.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 10:51

Tror faktiskt RovarText racker gott och val for mina sakerhetsbehov

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 11:09

Skulle du inte kunna lägga in ett program som översätter text till Leninspråket;) ?

• Medlem
  • 2013-09-18 22:28

Sicket guldkorn till tråd!
Och nu finns den (sedan tre år) i AppStore.
https://itunes.apple.com/se/app/rovartext/id3...

• Medlem
  • International user
  • 2013-10-08 09:35

Har laddat ner den för iOS. Är Macversionen borta numera?

• Medlem
  • Piteå
  • 2013-10-08 10:06

Äntligen ett sätt att kringgå NSA:s och FRA:s övervakningssamhälle!
Med debatten som pågår nu, måste jag ändå säga att den här appen var före sin tid!

• Medlem
  • 2013-10-08 11:19
Ursprungligen av JND:

Äntligen ett sätt att kringgå NSA:s och FRA:s övervakningssamhälle!
Med debatten som pågår nu, måste jag ändå säga att den här appen var före sin tid!

Jag tror iofs inte att Rövartext stoppar FRA och NSA. Tror du?

• Medlem
  • 2013-10-08 11:46
Ursprungligen av Konrad:

Har laddat ner den för iOS. Är Macversionen borta numera?

fig Jakon fir hakon fir kvakon, fin dekon fif ikon fiou ykon fiw knokon fit whakon fi ikon fian mekon, fich okon fin dekon fingerar fukon firtfarande fokon fi ikon fic Makon fiS Okon fi0.8 1kon

• Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-10-08 13:08

Sökte efter den på nätet (rövartext 0.81) men jag kan inte hitta den någonstans, @Ylan kanske vill lägga upp Mac versionen någonstans igen?!?!

Senast redigerat 2013-10-08 18:31
  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-08 14:52
Ursprungligen av Baron:

fig Jakon fir hakon fir kvakon, fin dekon fif ikon fiou ykon fiw knokon fit whakon fi ikon fian mekon, fich okon fin dekon fingerar fukon firtfarande fokon fi ikon fic Makon fiS Okon fi0.8 1kon

Jag har haft den på en back up som inte finns längre.
Om inte Ylan misstycker kanske du kan mejla över den?

• Medlem
  • 2013-10-08 15:04
Ursprungligen av Konrad:

Jag har haft den på en back up som inte finns längre.
Om inte Ylan misstycker kanske du kan mejla över den?

Skulle jag offentligen göra mig skyldig till brott mot upphovsrätten? Sällan Stellan!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 15:34
Ursprungligen av Baron:

Ett inlägg som bevisar nödvändigheten av detta program! Utan det skulle ju en admin kunna se att du talar om popiroratotkokopopierorinongog på 99mac, och det får man inte.

• Medlem
  • International user
  • 2013-10-08 15:40
Ursprungligen av Baron:

Skulle jag offentligen göra mig skyldig till brott mot upphovsrätten? Sällan Stellan!

Dodetot gogöror inongogetot, jojagog roramomloladode övoveror enon kokopopia soså dodetot fofunongogeroraror fofinontot hohäror.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 15:53

En liten varning: Jag drog till Appstore i förmiddags för att hämta appen och blev besviken när jag inte hittade fikonspråket i det. Det visade sig att jag i hastigheten först råkade på appen Rövarspråket istället för RövarText.
Gör inte samma misstag! Även om det andra onämnbara synes ha funnits någon stund längre på Appstore så visar ju denna tråden att RövarText är originalet med anor!

Med det sagt så har båda sina för och nackdelar. Det andra alltså begränsat till rövarspråk, men med en gimmick att texten kan läsas upp av en robot-röst.

RövarText å andra sidan, där kan du excellera med dubbel eller trippel krypto! Det ger ett så surrealistiskt resultat att ingen NSA-dator kan knäcka det. Det krävs en mänsklig kryptograf med djup kunskap om olika språk, kulturer och barnlitteratur för att kunna hitta nyckeln. Och hur många sådana sitter på CIA eller FRA?

Pröva bara att knäcka denna mening:
fofIcochohay ikokonon fofiebobelolay ikokonon foficochohdoday ikokonon

ledtråd 1

Meningen är skriven på tyska och fjärde bokstaven i chiffret (stora I) är första bokstav

ledtråd 2

Det är först krypterat till Pig Latin, sedan Fikontext och sedan ordentligt rövariserat

svar

Ich liebe dich <3

@Ylan ! Om du någon gång har långtråkigt så skulle jag bara föreslå en ny funktion till RövarText: En knapp där man snabbt raderar all text.

Tack för ett underbart program. Tror jag äntligen hittat ett sätt att kommunicera med en viss tolvåring så att han verkligen läser det jag skriver!

Bevaka tråden