Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Direktsändning av kvällens presskonferens

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mavericks är uppdateringen jag väntat på, kör 10.6.8 fortf. men jag väntar ett tag extra så jag kan kolla kompatibiliteten hos mina program...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-22 22:20
Ursprungligen av keptang:

Har inte saknat dessa 1,8" som jag hade innan jag köpte minin för snart ett år sen.

Ja, så är det kanske...men då minskar ju samtidigt ens p*nis om man inte har den stora iPad'en, är det inte så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-22 22:20

En fin kväll en fin uppgradering av Apples produktsortiment tycker jag

En iPad Mini Retina ska inhandlas åhh det raskaste .

Ursprungligen av zinned:

Jo så klart

Damn, jag vet inte riktigt om jag verkligen behöver de där 1,8" extra yta...dessutom är det u som vanligt med skärmar, samma upplösning på en mindre skärm upplevs som "bättre".

Nu är jag som du också intresserad av en mindre enhet men vad jag förstod så har air något snabbare processor.

Ursprungligen av keptang:

Har inte saknat dessa 1,8" som jag hade innan jag köpte minin för snart ett år sen.

Vad tror du om skillnaden mellan Mini och den nya Mini? Kommer man se stor skillnad? Spelar knappt på min utan har den när jag läser texter, surfar och kollar dokument i Pages när man inte har datorn tillgänglig.

Ursprungligen av zinned:

Ja, så är det kanske...men då minskar ju samtidigt ens p*nis om man inte har den stora iPad'en, är det inte så?

Tvärtom naturligtvis.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Nu är jag som du också intresserad av en mindre enhet men vad jag förstod så har air något snabbare processor.

Vad tror du om skillnaden mellan Mini och den nya Mini? Kommer man se stor skillnad? Spelar knappt på min utan har den när jag läser texter, surfar och kollar dokument i Pages när man inte har datorn tillgänglig.

Det är samma CPU, A7, möjligt att den skulle kunna vara något lägre klockad i minin jämfört med Air, ingen big deal. Inte något jag läst om än, om så skulle vara fallet att det är olika klockning så har det ingen betydelse på mitt val iaf.

Väldigt stor skillnad, dagens iPad mini har samma hårdvara som iPad 2, A5 som är riktigt långsam och ca. 2,5 år gammal eller nåt sånt + retina.

Förresten, när kommer nya iWork och iLife? Det har inte kommit upp ännu.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Förresten, när kommer nya iWork och iLife? Det har inte kommit upp ännu.

Kom ihåg att du får bara dem gratis om du köper en ny dator eller iOS-enhet.

OJ!!!!! Vilken skillnad iOS 7 blev efter 7.0.3 alla "fördröjningar" är borta. Som när man loggar in eller går in i mappar. Annorlunda efter några månader med systemet men betydligt snabbare. Vad säger ni andra om förändringarna i iOS 7.0.3?

Ursprungligen av koffas:

OJ!!!!! Vilken skillnad iOS 7 blev efter 7.0.3 alla "fördröjningar" är borta. Som när man loggar in eller går in i mappar. Annorlunda efter några månader med systemet men betydligt snabbare. Vad säger ni andra om förändringarna i iOS 7.0.3?

Ja, aktiverar man "Reduce Motion" nu så börjar det likna nåt, som iOS 6 i stort sett efter lite snabbtester, Apple lyssnar uppenbarligen och har inte alltid rätt från början.

Det blir det en iPad mini då den nu fått retina skärm, lite trist är att den inte via wifi får stöd för den nya 802.11ac-standarden, men glädjande att 4G får ett utökad stöd så det blir en med 4G.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-22 22:44
Ursprungligen av keptang:

Tvärtom naturligtvis.

Det är samma CPU, A7, möjligt att den skulle kunna vara något lägre klockad i minin jämfört med Air, ingen big deal. Inte något jag läst om än, om så skulle vara fallet att det är olika klockning så har det ingen betydelse på mitt val iaf.

Väldigt stor skillnad, dagens iPad mini har samma hårdvara som iPad 2, A5 som är riktigt långsam och ca. 2,5 år gammal eller nåt sånt + retina.

M7an saknas väl i minin?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-22 22:45

Har installerat Mavericks och har inte märkt några problem i alla fall.

Ursprungligen av zappee:

M7an saknas väl i minin?

Nej.

http://store.apple.com/se/buy-ipad/ipad-mini-...
"A7-chip med 64-bitars arkitektur och M7-rörelsecoprocessor"

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-22 22:48
Ursprungligen av keptang:

Nej.

http://store.apple.com/se/buy-ipad/ipad-mini-...
"A7-chip med 64-bitars arkitektur och M7-rörelsecoprocessor"

Tyckte jag hörde det, men ser nu att det inte är ett skit som skiljer

http://www.apple.com/ipad/compare/

Ursprungligen av Redaktionen:

UPPDATERAD. Kvällens presskonferens där Apple väntas visa upp nya Ipad- och Mac-modeller kommer att sändas direkt i Apple TV och via webben. Presskonferensen börjar 19.00 svensk tid.

Läs hela artikeln här

fan min nedladdning av mavericks dör konstant. hade hela filen nere för utom ngn mikroskopisk del så kunde starta installationen o gå ända till val av hårddisk, sen fick jag meddelande om att filen var korrupt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 22:59

Engadget har redan en 10.9 review ute
http://www.engadget.com/2013/10/22/apple-os-x...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 23:00
Ursprungligen av zappee:

Tyckte jag hörde det, men ser nu att det inte är ett skit som skiljer

http://www.apple.com/ipad/compare/

Det kan eventuellt vara så att A7:an i Minin är något lägre klockad eller dyl för att ta hänsyn till den mindre formfaktorn. Time will tell.

Ursprungligen av keptang:

Tvärtom naturligtvis.

Det är samma CPU, A7, möjligt att den skulle kunna vara något lägre klockad i minin jämfört med Air, ingen big deal. Inte något jag läst om än, om så skulle vara fallet att det är olika klockning så har det ingen betydelse på mitt val iaf.

Väldigt stor skillnad, dagens iPad mini har samma hårdvara som iPad 2, A5 som är riktigt långsam och ca. 2,5 år gammal eller nåt sånt + retina.

Okej, det var jag har förstått iaf..varför välja Air om det inte är något direkt som skiljer? Visst är det skönt att den är lättare än vad de andra iPad har varit men tänk då Mini som är ännu lättare.

Angående Mini och den nya Mini så syftade jag inte på processorn utan mer på upplösningen i praktiken.

Ursprungligen av Borttaget:

Kom ihåg att du får bara dem gratis om du köper en ny dator eller iOS-enhet.

Jag hade tänkt att köpa dator versionen av Pages. Är inte aktuellt för mig att skaffa en ny dator bara för att få ett program gratis.
Tack för informationen ändå fast jag visste om det.

Senast redigerat 2018-07-23 09:54
Ursprungligen av madeinswe_91:

Okej, det var jag har förstått iaf..varför välja Air om det inte är något direkt som skiljer? Visst är det skönt att den är lättare än vad de andra iPad har varit men tänk då Mini som är ännu lättare.

Angående Mini och den nya Mini så syftade jag inte på processorn utan mer på upplösningen i praktiken.

Har man halvtaskig syn så uppskattar man nog vanliga iPad vs iPad mini. Jag har perfekt syn så föredrar iPad mini. Min fru föredrar vanliga iPad, enbart pga. synen.

googla Retina vs non-retina, eller kolla Apples hemsida så ser du skillnanderna där. Inte lika stor skillnad på en iPad mini dock eftersom den har en mindre skärm (ie. högre PPI vs en vanlig iPad 2 på 9,7" vid samma upplösning).

Ursprungligen av zinned:

Det har fortfarande inte dykt upp i min lur...vad har du för specialare?

Har inte dykt upp i min heller, läste bara artikeln på 9to5mac som jag länkade till.

Ursprungligen av The Real Viking:

Hur är det med lagg på vissa ställen? det verkar finnas några optimeringsställen kvar då det laggar iPad 3 och 4.

Ingen aning själv, men andra verkar tycka att det blivit snabbare.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Kan jag med tycka..jag är ju väldigt sugen nu med när den har retina. Hade vart skoj att se hur mycket Retina gör för Mini.

Retina är så överskattat, dumheter om man inte har någon alldeles särskild anledning till högre upplösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-22 23:41

Om man ska köpa iPhone 5S. Får man iwork och ilife appar gratis till datorn också då?

Ursprungligen av heek:

Om man ska köpa iPhone 5S. Får man iwork och ilife appar gratis till datorn också då?

Nej, det är olika appar.

Ursprungligen av Olav Rust:

Retina är så överskattat, dumheter om man inte har någon alldeles särskild anledning till högre upplösning.

Håller inte med alls, åtminstone inte när det gäller telefoner. När Iphone 4 släpptes sa jag samma sak, det kan väl inte vara någon stor skillnad. Men när jag väl började använda en 4S på allvar, det var först då jag fattade, retina såg så mycket bättre ut än allt jag sett tidigare, helt fantastiskt! Däremot kanske skillnaden är störst på just telefoner där man håller skärmen på ett visst avstånd, på en datorskärm etc. kanske det inte är lika framträdande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 00:02
Ursprungligen av Olav Rust:

Retina är så överskattat, dumheter om man inte har någon alldeles särskild anledning till högre upplösning.
http://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2012/06/MacBook-Pro-RD.jpg

Dagens BS-inlägg.

Pröva använda en enhet med Retina-skärm inom lite olika användningsområden och återkom sedan.

Ursprungligen av Olav Rust:

Retina är så överskattat, dumheter om man inte har någon alldeles särskild anledning till högre upplösning.
http://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2012/06/MacBook-Pro-RD.jpg

Du måste skämta väl? Har du använt både en ipad 2 och en ipad retina?

Nähä? Det har du inte, jag tänkte väl det.

Jag är rätt överväldigad av att Apple har släppt tanken på att dela in produkterna i segment när det gäller prestanda och låta användaren avgöra vilken skärmstorlek som föredras.

Det trodde jag faktiskt inte. Hoppas på en tidig novemberlansering för ipad mini!

iPad Air är väldigt spännande för min del. Forskar mera....

Har iPad mini nu och tycker om designen. Nu kommer ju iPad Air med samma design. Blir intressant att få pröva hur tung den egentligen är mot iPad mini och, hur gott den kommer att sitta i handen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 00:20

Vet inte vad jag tycker om 10.9's nya hantering av skärmar och fönster… Behövs verkligen menyraden på bägge skärmarna? Dockan känns också seg att få fram (den försöker vara smart om vilken skärm du just nu använder). Förvisso fungerar fullscreen-apps som de ska nu.

Ursprungligen av MacMarkus:

iPad Air är väldigt spännande för min del. Forskar mera....

Har iPad mini nu och tycker om designen. Nu kommer ju iPad Air med samma design. Blir intressant att få pröva hur tung den egentligen är mot iPad mini och, hur gott den kommer att sitta i handen.

150 g tyngre ungefär...Det låter inte så mkt men tyvärr kommer ipad Air kännas som en tyngre tegelsten om du är van vid ipad mini,

Bevaka tråden