Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 5S i USA

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cubas:

Antar att det fanns T-Mobile simkort inne i mobilen? Det finns delade opinioner om den modellen ska fungera i utlandet samt om hur man går till väga att aktivera den.

Det fanns inget simkort i telefonen.

  • Medlem
  • 2013-10-09 15:36
Ursprungligen av heiko:

Det fanns inget simkort i telefonen.

Ok, tack!

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2013-10-09 18:54

Köpa iphone i USA....

Ursprungligen av Sejper:

Ska åka till Las Vegas på fredag och planerar att köpa mig en iPhone 5S när jag är där men är det naivt av mig att tro att dom har några kvar på lager då? Någon som vet hur tillgången brukar se ut i USAs Apple stores?

Borde väll heller inte vara några problem som svensk turist där att gå och köpa en kontant olåst iPhone 5S i butiken där eller?

Vad man ska tänka på när man ska köpa saker i USA är dels att iPhone inte säljs utan abonnemang där. Man MÅSTE aktivera telefonen med ett abb från AT&T eller Sprint. Tror att det finns ett till bolag...

Det andra man ska tänka på vid "köp-över-disk" är att det tillkommer skatt (Moms) på angivna priser. Oftast runt tio procent. Så det är inte alltid så billigt som det ser ut från början, även om man tjänar en och annan krona på att handla där.

Frågan man ska ställa sig är bara vad garantin från Apple är värd. Som jag ser det så ska man vara försiktig med deras nysläppta saker, dom har alltid haft en tendens till diverse barnsjukdomar. Så att vänta ett par månader på uppdaterade produkter brukar löna sig rätt bra då det gäller Apple. Helst på helt nya produkter som inte funnits på marknaden i någon form tidigare.

Jag vet inte om Apple har världsomfattande garanti på sina prylar, då är det ju inga problem med garantin heller. T ex Sony vet jag hade sån garanti förut i alla fall. Jag köpte en telefon i Norge och när jag kom hem så gick den sönder, då var det bara att lämna in till första bästa gubbe som hade service på Sonys telefoner.

Lycka till med inköpen, var dom än sker!!

Iphone har inte världsgaranti men väl EU-garanti så telefoner sålda inom EU täcks även i Sverige. Dock inte telefoner sålda i USA. Det har vi gått igenom flera gånger tidigare.

Ursprungligen av Traste:

Vad man ska tänka på när man ska köpa saker i USA är dels att iPhone inte säljs utan abonnemang där. Man MÅSTE aktivera telefonen med ett abb från AT&T eller Sprint. Tror att det finns ett till bolag...

Nej, det stämmer inte. Du kan köpa den med SIM-kort från T-Mobile, utan abonnemang, och den behöver man inte aktivera. Den är dessutom operatörsobunden, d v s du kan använda ett svenskt SIM-kort. Hur det blir med LTE vet jag däremot inte.

Det tredje bolaget (eller fjärde) som du tänker på är Verizon, men iPhone säljs dessutom med en mängd lokala operatörer.

Ursprungligen av Cubas:

Har Du aktiverad den med tillhörande kortet eller med svensk kort?

Jag har den aktiverad med mitt svenska sim-kort hos Telenor och den funkar bra. Har förvisso inte kunnat testa mobil data på luren än av uppenbara skäl.

Valde dessutom att köpa en AT&T lur där då dom bara fick in 2-3 helt olåsta per butik typ men man kunde köpa den utan kontrakt iaf och sedan låsa upp luren helt från AT&T som förövrigt endast verkar ha en spärr mot andra operatörer inom USAs gränser. Men jag aktiverade aldrig något hos AT&T då jag köpte den utan kontrakt fast det satt ett sim-kort i luren iaf som var oaktiverat som jag bara bytte ut till mitt svenska.

Dom har ju heller inte den här ett årsgränsen där som operatörerna har i Sverige.

Ursprungligen av BlackSmp:

Iphone har inte världsgaranti men väl EU-garanti så telefoner sålda inom EU täcks även i Sverige. Dock inte telefoner sålda i USA. Det har vi gått igenom flera gånger tidigare.

Ska till USA och har funderat på att köpa en 5s men vad gör jag om något skulle hända? Garantin gäller alltså inte men kan man skicka tillbaka den till apple i usa? Min on/off knapp har strulat flera gånger på min iphone 5 som jag fått utbytt men det kommer alltså inte gå om jag köper i usa? Ska även till england, är det bättre att köpa en britisk ur garantisynpunkt?

Du måste då lämna in telefonen i USA då det är endast där garantin gäller så då är det nog smidigare med England istället om du ni inte vill få anledning att resa tillbaka till USA om luren går sönder

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-09 22:19

Eftersom England ingår i EU är det bara att lämna in den i Sverige om något händer under garantitiden (se inlägg #34).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 22:44
Ursprungligen av kenjon:

Eftersom England ingår i EU är det bara att lämna in den i Sverige om något händer under garantitiden (se inlägg #34).

En brasklapp dock, jag tror inte att de svenska butikerna kommer utföra någon service på den förrän att de har börjat säljas i svenska butiker. Nu gick de precis ut med att de kommer göra det den 25 okt men innan dess bör man nog inte få problem med enheten

  • Medlem
  • 2013-10-09 23:06

För mig är det fortfarande oklart om 5s T-Mobile Contract Free (köpt online hos Apple i USA) är *factory unlocked* och hur ska man gå till väga - ska den aktiveras i USA eller ej (om man ska ha den upplåst i Europa). Eller har det inget betydelse...

Ursprungligen av zinned:

En brasklapp dock, jag tror inte att de svenska butikerna kommer utföra någon service på den förrän att de har börjat säljas i svenska butiker. Nu gick de precis ut med att de kommer göra det den 25 okt men innan dess bör man nog inte få problem med enheten

Nej, det går inte att få service på något som inte säljs här än. Hade samma dilemma med min 5:a som inte kunde köra krypterad WiFi förrän iOS 6.1 eller nåt släpptes.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det stämmer inte. Du kan köpa den med SIM-kort från T-Mobile, utan abonnemang, och den behöver man inte aktivera. Den är dessutom operatörsobunden, d v s du kan använda ett svenskt SIM-kort. Hur det blir med LTE vet jag däremot inte.

Det tredje bolaget (eller fjärde) som du tänker på är Verizon, men iPhone säljs dessutom med en mängd lokala operatörer.

LTE fungerar alldeles utmärkt.
Haft telefonen ett par veckor nu och det finns inget att anmärka på LTE täckningen.

Är glad att jag inte köpte en iphone 5s från USA utan från UK istället. Hemma i lägenheten har jag 4g täckning på band 7 vilket inte hade funkat med en amerikansk.

Ursprungligen av heiko:

LTE fungerar alldeles utmärkt.
Haft telefonen ett par veckor nu och det finns inget att anmärka på LTE täckningen.

Oroa dig inte, det kommer att finnas gott om ställen där du inte får LTE täckning men europeiska modeller har det

Ursprungligen av Sejper:

Jag har den aktiverad med mitt svenska sim-kort hos Telenor och den funkar bra. Har förvisso inte kunnat testa mobil data på luren än av uppenbara skäl.

Valde dessutom att köpa en AT&T lur där då dom bara fick in 2-3 helt olåsta per butik typ men man kunde köpa den utan kontrakt iaf och sedan låsa upp luren helt från AT&T som förövrigt endast verkar ha en spärr mot andra operatörer inom USAs gränser. Men jag aktiverade aldrig något hos AT&T då jag köpte den utan kontrakt fast det satt ett sim-kort i luren iaf som var oaktiverat som jag bara bytte ut till mitt svenska.

Dom har ju heller inte den här ett årsgränsen där som operatörerna har i Sverige.

Vad betalade du för AT&T luren? Det finns bara prisalternativ med kontrakt på apples hemsida för AT&T alternativ.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Vad betalade du för AT&T luren? Det finns bara prisalternativ med kontrakt på apples hemsida för AT&T alternativ.

Ja det står likadant i butiken, men säger man att man vill köpa den utan kontrakt så får man det, Jag pröjsade runt 5900kr för 64GB luren.

Har precis kommit hem också och testade hastigheten på luren med mitt telenor abb och får hemma hos mig en hastighet på 18mbit/s ner och 2mbit/s upp på 3G vilket är bättre hastighet än jag fick med 5an med samma abb.

Provade igår med att på gå stan med en telefon som är inköpt i Canada och en som är inköpt i Sverige.
Jag har Telia och hörde några gånger med Bredbandskollen och fick samma täckning och prestanda med bägge telefonerna.
Provade sedan med att sitta i bilen och då lite i ytterkanten av stan med samma resultat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-26 17:43

Vilken anslutning, 3G eller LTE?

Ursprungligen av kenjon:

Vilken anslutning, 3G eller LTE?

Hade LTE täckning hela tiden.
Allt mellan 3-5 pinnar på bägge lurarna.

Bevaka tråden