Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja LTE band manuellt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Min operatör har inte så bra koll. Med iPhone 5S så är datatrafiken strypt vid 6Mbit/s på band 7 gissar jag, men att förklara detta för supporten är.....omöjligt. Med iPhone 5 har jag 15Mbit, och med 5S 6.0 Mbit. Mätplats är samma och jag mäter med samma simkort. Allt som skiljer är att 5S väljer band 7 som default och 5:an körde band 3.
Går det att ställa in default-band på något vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 16:09

Har du Telenor eller Netcom?

Jag kör på norska Telenors nät (i Norge)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 16:31

Har du försökt att uppdatera "carrier settings"? http://support.apple.com/kb/HT1970?viewlocale...

Bra ledtråd. De har faktiskt uppdaterat carrier settings över helgen verkar det som. Telenor 15.5 nu (men inga updates tillgängliga).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 18:29

Okej, kan det vara så att telefonen väljer ett specifikt band för att det har högre prioritet eller har bättre täckning?

Ursprungligen av beh:

Okej, kan det vara så att telefonen väljer ett specifikt band för att det har högre prioritet eller har bättre täckning?

Precis, och det var det jag funderade på om det gick att styra. Support + tekniker visade sig vara en återvändsgränd: -"Det beror på belastning på nätet...vi hittar inga fel i våra system bla, bla"
Jaja, ny telefon med bättre support för LTE betyder alltså under halva bitrate:en. Så kan det bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 12:33

Gå in i "Field test mode" genom att ringa *3001#12345#*, under "serving cell info" kan du se vilket band du ligger på. Jag får band 20 med Telia i Göteborg, så det verkar stämma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 12:50

Skulle vara intressant att veta om din iPhone 5 och iPhone 5s hamnar på samma eller olika band när detta inträffar.

Jag har kollat det och 5S kör 2600 som defualt hela tiden. 5:an körde 1800 då den inte stödde 2600

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 18:52

Fråga runt lite (på NTNU?), det måste ju vara fler som upplever samma problem. Det finns visserligen ett mobilforum på amobil.no, men hittade inget av nytta där. Jag tänker spontant att det inte har något med ditt abonnemang eller SIM att göra och måste vara relaterat till konfiguration av telefonen eller centralt hos operatör.

Det har varit en del snack om att IPCC filerna för AT&T kan modifieras för att öka prestanda: http://www.itweakios.com/apps/blog/show/26414...

Kanske det är ett medvetet val från Telenors sida? Det skulle nog inte 1st eller 2nd line support veta något om.

Ursprungligen av beh:

Okej, kan det vara så att telefonen väljer ett specifikt band för att det har högre prioritet eller har bättre täckning?

Satsar mina slantar på detta. Field test bör bekräfta att signalen på 2600 är starkare. Dessvärre inget att göra ngt åt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 22:13

Vad jag har läst så kan IPCC filen också begränsa hastigheten på vissa band.

Tack för all input.
Allt pekar på att den nya IPCC-filen ställer till det. Både magiskt och tragiskt att inte operatören vet om det/förstår det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-31 10:25

Då tycker jag att du ska försöka att skapa din egen och side-loada den med iTunes.

Ursprungligen av beh:

Då tycker jag att du ska försöka att skapa din egen och side-loada den med iTunes.

Det verkar vara kört med egna IPCC om man kör iOS 7 tyvärr.

1
Bevaka tråden