Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra dvd-program

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker börja bränna dvd-skivor med videofilmer som jag producerat (i Final Cut Pro X). Nu söker jag ett bra program för att komma igång och skapa dvd. När man ändå ska börja från början och lära sig ett nytt program kan det ju vara värt att kolla med andra om det finns tips på bra programvara. iDVD finns ju redan på datorn, men finns annan programvara som är bättre? Den får kosta en slant, bara den är bra. I första hand vill jag skapa videoprojekt som består av flera olika videofilmer, men jag vill också ha möjlighet att skapa projekt med bilder och/eller musik. Mitt fotoarbete gör jag mestadels i Lightroom, men om det inte fungerar att hämta bilderna direkt därifrån kan man ju alltid flytta över dem till iPhoto eller Finder.
Tacksam för goda tips och idéer.

Apples egna iDVD kanske fortfarande går att köpa? Annars så ingick det väl i gamla versioner av iLife. Det har dock inte uppdaterats på evigheter så vet inte om det har någon automatisk koppling till FCPX öht.

Annars så är det ju Roxios Toast som gäller när man skall bränna skivor, och har så varit i mer än 15 år.

Tack för svar, Johan!
Jo, jag har också tänkt på iDVD. Men precis som du skriver verkar ju Apple mer eller mindre ha lämnat programmet åt sitt öde. Jag tänkte att det borde finnas någon annan därute som är på tårna och utvecklar ny, modern programvara. Jag kollar upp Toast, har fått det tipset från andra också.

Räkna inte med att hitta något annat utöver Toast nu eller i framtiden. Fysiska skivor är ju inte glödhett precis...

Utöver iDVD hade väl Apple något annat mer proffsigt DVD-masterprogram i FCP-sviten? För hemmabruk räcker dock Toast långt då man lätt och smidigt kan fixa till DVD-skivor med menyer osv.

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-14 11:26

Jag hakar på i tråden med min fråga/funderingar.
Jag har en iMac mid 2011 med en springa på högra gaveln för CD/DVD skivor.
Vi är ett gäng båtägare som varje sommar kör omkring en vecka i den Stockholmska skärgården. Till nästa sommar har jag fått ansvaret att redigera de filmer man tar under tiden.
De flesta har kameror med dvd skivor som man bara tar ur och kör in i springan på sin dator. Är det stenålder idag och skulle det fungera på min iMac när DVD funktionen är borttagen eftersom den inte finns i programmappen. Toast ersätter tydligen DVD.
iKalle

Kameror med DVD i får nog räknas till ett förbipasserat kapitel ja. Dessutom är väl de skivorna små? Om de är det kan du inte använda dem i den typen av DVD-spelare som sitter i Macar.

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-14 13:45
Ursprungligen av Capeman:

Kameror med DVD i får nog räknas till ett förbipasserat kapitel ja. Dessutom är väl de skivorna små? Om de är det kan du inte använda dem i den typen av DVD-spelare som sitter i Macar.

Tack Capeman för ditt svar.
Jo, jag har sett kameror med både små och normalstora CD/DVDskivor. Det är nog så att, har man köpt en kamera så byter man inte i första taget fast de nya är enklare utan CD/DVD skivor.
Du menar att man behöver Toast för att lägga filmerna i ett album i YouTube, Vimeo även utan DVD skivor.
Tack
iKalle

Toast behöver du för att bränna fysiska skivor. Toast kan vidare även skapa menyer till DVD-skivorna mm, men har inget med själva redigeringen av filmen eller uppladdande till YouTube att göra.

För att lägga upp på Youtube behöver du bara (helst) redigera först på datorn (med exvis iMovie) och sedan exportera/ladda upp direkt till Youtube et al. Allt sköts inne i datorn. Inga skivor är inblandade.

För att få in originalen från kameran med DVD-skiva, är det nog enklast att låna originalkameran, koppla in med sladd till macen, och importera in i iMovie. Annars får du skaffa en extern dvd-spelare med släde (ej slot-in) och dra in materialet den vägen.

Räkna dock med en del strul då dvd är ett "färdigt" format som inte är tänkt att redigeras mera. @Erik.dv m.fl. videoproffs ha säkert stött på problemet med att få in div udda format till redigering.

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-14 15:50

Tack Johan_tanying för en bra förklaring. iMovie har jag använt en hel del i andra sammanhang med dålig kvalite, men det är en annan femma.
Tack
iKalle.

Då gör du något fel. iMovie i sig ger inte dålig kvalitet, utan det beror nog istället på hur du gör importen (exvis förminskar ner bildstorleken) och/eller exporten (felaktigt vald kodek/bitrate för önskat ändamål). Men det är ju en annan diskussion.

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-14 20:11

Min erfarenhet när jag använder Resolution 1920x1080 ochCodec H264/AVI med Bitrate 6000-10000 ger mig relativt bra kvalité när jag laddar ner animerade råfilmer i Vimeo. De gånger jag redigerat om dessa med iMovie blir resultaten suddiga och urusla. Någon har sagt att iMovie är riktigt dåligt och därför bör man köpa upp sig till FCPX för att bli nöjd med kvalitén, men som sagt det är en annan historia.

1
Bevaka tråden